Skoda Rapid
1.2 TSI Elegance Businessline

Dirk-Jan Dalhuisen - 26 maart 2013

Terug bij af

Veel auto voor weinig geld, dat is in een notendop het imago dat Skoda de laatste jaren heeft opgebouwd. Na een paar uitstapjes zijn de Tsjechen nu weer terug bij af. Kort geleden maakten we al kennis met de Citigo en nu wil het dochtermerk van Volkswagen haar prijsbewuste doelgroep opnieuw bedienen met een heel nieuw model, dit keer in het compacte segment. Maak kennis met de Rapid - evenals de Octavia een sedan-looking hatchback.

Clever

Skoda steekt niet onder stoelen of banken dat het met de Rapid vooral de rationele, nuchtere autokoper op de korrel heeft. Rare designfratsen zul je dan ook niet tegenkomen; het zijn strakke, tijdloze en eenvoudige lijnen die het beeld bepalen. Met z'n uitstraling springt de Rapid dus niet uit de band, al oogt het blauwe kleurtje wel lekker fris. Met z'n afmetingen doet 'ie dat des te meer: z'n lengte van 4,5 meter is in dit segment al aan de ruime kant; de 2,6 meter lange wielbasis is zo mogelijk nog opmerkelijker. Ter vergelijking: de Octavia is slechts een fractie langer en heeft nagenoeg dezelfde wielbasis. Geen wonder dat de nieuwe Octavia een flinke groeispurt kreeg...

De Rapid lijkt niet alleen qua uiterlijk de opvolger van de huidige Octavia, want ook de binnenruimte staat op Octavia-niveau. In de breedte had de Rapid best iets ruimer mogen zijn - drie volwassenen achterin zitten wel heel knusjes - maar hoofd- en beenruimte zijn er volop en de bagageruimte is met 550 tot 1.490 liter domweg riant. Ook de zitpositie is dik in orde. Doordacht is de Rapid eveneens, zo blijkt uit meerdere praktische handigheidjes. Neem de ijskrabber die achter het tankklepje zit verstopt of de haakjes in de kofferruimte, die zorgen dat je tas met boodschappen onderweg overeind blijft. Doeltreffend in hun eenvoud, of - om in Skoda-jargon te blijven - simply clever.

Oud papier

Zoveel ruimte en praktische vindingen voor een auto vanaf iets meer dan 14 mille, dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn. En inderdaad, zo goed als Skoda over sommige dingen heeft nagedacht, zo merkwaardig is het bijvoorbeeld dat je de zijruiten achter niet vanaf de bestuurdersstoel kunt bedienen. Het is maar een kleinigheid, aan de andere kant: zoveel duurder zou een centrale bediening in het bestuurdersportier de Rapid nu ook weer niet maken. Jammer, een typisch gevalletje verkeerde zuinigheid.

Ook aan het materiaalgebruik voel je dat de Rapid een prijspakker is. Toch hebben we daar niet zoveel moeite mee. Je ziet het er dankzij de goede afwerking namelijk niet aan af en belangrijker nog: het is allemaal netjes rammel- en kraakvrij. Keurig. Het dashboard is wel erg sober van opzet. In de Elegance-uitvoering strooit Skoda nog subtiel met wat chroomrandjes, maar dat is het dan wel. Vooral lekker praktisch dus. Dat geldt ook voor de ergonomie en de logische bediening: het spreekt allemaal voor zich. Zou je het instructieboekje per abuis bij het oud papier gooien, dan zou je het niet eens missen: de Rapid zet je nooit voor verrassingen.

Flauwe grapjes

Verrassingen heeft de Rapid op motorisch gebied al net zo min in petto. Zowel de benzine- (74 tot 122 pk) als de dieselmotoren (90 en 105 pk) zijn bekend uit tal van andere modellen uit het Volkswagen-concern. Zo ook de 1.2 TSI in de Rapid waarmee de importeur ons op pad stuurde. Het blok levert 86 pk en lijkt het daarmee op papier niet bovengemiddeld breed te hebben. De harde cijfers bevestigen dat: de nul-tot-honderd-sprint voltrekt zich bijvoorbeeld in twaalf tellen en bij 183 km/h moet de Rapid zich gewonnen geven aan de natuurwetten. Prestaties waarbij flauwe grapjes over z'n naam je al snel door het hoofd schieten.

Toch is dat niet helemaal terecht. Want hoewel de Rapid niet heel rap is, doet de 1.2 z'n werk in betrekkelijke stilte. Ondanks het feit dat de Rapid het zonder een zesde versnelling moet doen, loopt het toerental zelfs op snelwegtempo (2.800 rpm) niet de spuigaten uit. Doordat het volledige koppel van 160 Nm al bij 1.500 rpm ter beschikking staat, is de motor nog aangenaam soepel ook. Afgezien van het feit dat je voor een vlotte inhaalsprint soms wat meer vermogen zou wensen, wekt de 1.2 niet de indruk dat 'ie op z'n tandvlees loopt. Al met al ben je met deze instap-TSI dus prima bedeeld, waarbij wel opgemerkt dat de motor best een slok benzine lust.

Gebrek aan rust

Met z'n rijeigenschappen stelt de Rapid helaas enigszins teleur. Waar Volkswagen & Co - niet geheel onterecht - prat gaan op hun ingenieuze MQB-platform, is de Rapid omwille van de kosten voorzien van een relatief eenvoudig geconstrueerd onderstel dat we ook kennen van de Polo. Op zichzelf hoeft daar niets mis mee te zijn - zonder de simpele torsie-achteras was de bagageruimte bijvoorbeeld nooit zo riant geweest - maar voor het rijgedrag van de Rapid pakt het allemaal niet echt lekker uit. Met name het gebrek aan rust en stabiliteit speelt de Rapid parten.

De grootste boosdoener is de vooras, die vier centimeter smaller is dan de achteras en daardoor eerder tegen z'n gripgrens aan zit, waardoor onderstuur relatief vroegtijdig om de hoek komt kijken. Vanwege z'n smalle en hoge postuur is Skoda's prijspakker bovendien nogal windgevoelig. De straffe afstelling van het onderstel voorkomt dat de Rapid al te gemakkelijk met je aan de haal gaat, maar de consequentie daarvan is dat korte oneffenheden vrij nadrukkelijk worden doorgegeven. Sturen en schakelen doet de Rapid naar behoren: de Tsjech laat zich licht en direct, maar zonder al te veel gevoel dirigeren.

In hart en nieren

Veel ruimte en een prima uitrusting voor een scherpe prijs, zo laat de Rapid zich misschien wel het best samenvatten en daarin is de auto een Skoda ten voeten uit. Van sterallures en premiumprietpraat moet 'ie niets weten; praktisch en doordacht is de Tsjech des te meer. Het enorme ruimteaanbod is in dit segment ongeƫvenaard, al heeft de schouderruimte helaas wel te lijden onder het smalle postuur.

Ook de stabiliteit ondervindt daar hinder van en vooral dat laatste is toch wel jammer, omdat de Rapid verder eigenlijk nergens echt in tekortschiet. Helemaal vrij van gemengde gevoelens laat de Rapid ons daardoor niet, maar als we 'm zuiver rationeel beoordelen (zoals de auto bedoeld is), kunnen we er niet omheen: voor dit bedrag heeft Skoda met de Rapid wel een heel scherpe aanbieding neergezet.

  • Veel ruimte voor je geld
  • Stille, soepele motor
  • Tijdloze verschijning
  • Stugge demping
  • Smalle binnenmaten
  • Brandstofverbruik