Over de Fiat 500 waren we vanaf het moment dat hij werd gepresenteerd enthousiast. Vooral het overduidelijk op de Cinquecento uit de jaren '50 gebaseerde design zorgt ook zes jaar na de introductie voor een prettige afwisseling tussen het overige verkeer. Toch manifesteerde de auto zich snel als een typische vrouwenauto, waar mannen niet graag in gezien werden. Bij Fiat hebben ze daar nu iets op gevonden. Eind vorig jaar introduceerden ze het S-pakket op enkel de tweecilinder TwinAir met 85pk en de 1.3 MultiJet dieselmotor met 95pk. Die laatste reden we een week om uit te vinden of de toevoeging die ene letter voldoende is om van de 500 een meer masculien autootje te maken.
Om het verschil tussen een gewone 500 en de S te zien hoef je beide auto's niet naast elkaar te zetten. Waar bij het origineel de handgrepen van de deuren en de achterklep en de verfraaiing bij het logo op de grille verchroomd zijn, zijn bij de 500S deze onderdelen in een antraciet kleurige glimmend lak gespoten. Bij deze details blijft het niet qua verschillen. Voor- en achterbumper zijn wat 'dikker', de zijskirts zijn wat meer geprononceerd en boven de achterruit vind je een zwarte achterspoiler - wat tevens de kleur is van het dak. Standaard is de auto voorzien van 16 inch sportvelgen, welke het sportieve uiterlijk nog wat meer benadrukken.
Wat bleef is de basisvorm van de auto. En daar is niks mis mee. Waar auto's na een jaar of vijf toch wel beginnen te vervelen, is de Fiat 500 nog steeds een prettig op het netvlies liggend ontwerp. Hoewel de veranderingen niet eens zo schokkend zijn, is de 500S van buiten voldoende onderscheidend van de wat meer klassiek aangeklede andere versies.
Ook binnenin is efficiënt omgegaan met het aantal wijzigingen. Zo is de kenmerkende 'plaat' op het dashboard niet in de carrosseriekleur gespoten, maar in het matgrijs. Op het dashboard is het 500-logo - in plaats van chroom - in rood uitgevoerd. Deze rode kleur komt tevens terug op de pookknop en de stiksels op het stuur, de stoelen en de versnellingspookhoes. Het fijne, dikke stuur is sowieso het vermelden waard. Een stuur als deze zou niet misstaan in een sportauto en zorgt voor ruim voldoende grip als je wat heftiger aan het sturen slaat.
Om het gevoel van het rijden in een sportieve auto te versterken is de bekleding van de hemel uitgevoerd in het zwart. Dit zorgt voor een wat knusser gevoel, al is dat in werkelijkheid natuurlijk niet zo. De ruimte voorin is voldoende, zelfs voor de lange benen van de gemiddelde Nederlandse bestuurder. Ook de bijrijder heeft genoeg ruimte voor lijf en leden. Achterin is het een ander verhaal. Volwassenen zitten al snel met hun kruin tegen het dak en ook voor benen en voeten is weinig ruimte gereserveerd. Voor de gelegenheid was de door ons gereden auto voorzien van leren bekleding, met fraaie '500S'-stiksels. Het kost zo'n 1.200 euro, maar het is het wel waard. Het geeft het - toch al erg 'premium' aandoende - interieur nog wat meer cachet.
Gezien zijn dikkere uiterlijk en sportieve elementen in het interieur verwacht je een auto met een rijgedrag die het midden vormt tussen dat van een gewone 500 en een Abarth, maar die verwachting komt niet uit. Onderstel, vering en demping zijn identiek aan die van vijfhonderds zonder een S als toevoeging. Wel stuurt hij iets strakker vanwege de grotere velgen, maar het verschil is nihil. Gelukkig is er in de basis niks mis met het stuur- en rijgedrag van de auto. Hij ligt als een blok op de weg en stuurbewegingen worden braaf opgevolgd, ook in wat sneller genomen bochten.
Wat ons vooral verbaasd heeft is de 1.300 cc grote dieselmotor in het vooronder van de rode Fiat. Niet alleen zorgt hij - door zijn 200Nm koppel - voor een prettige versnelling, zowel vanaf stilstand als op tussenacceleraties, maar doet hij z'n werk in stilte en met een hoge efficiëntie. Vooral als je op door het landschap slingerende, stille wegen van bocht naar bocht sprint is de trekkracht van de motor een genot. Toch komt het testverbruik behoorlijk dicht bij de fabrieksopgave van 3.7 liter per 100 kilometer. Rijd je veel op de snelweg en houd je een constante snelheid aan, dan kun je eenvoudig nog wat zuiniger rijden dan de 4.5 liter per 100 kilometer die wij behaalden.
Dat de 500 er als S een stuk stoerder uitziet, staat als een paal boven water. Vooral van mannelijke weggebruikers kreeg de auto tijdens de testperiode de nodige positieve aandacht en dat doet vermoeden dat de missie van Fiat geslaagd is. Hoewel hij een flink hogere investering vergt dan concurrenten als de Picanto en de Up!, kan deze meerprijs wel verantwoord worden door de hoogwaardigere afwerking, luxer interieur en de erg prettige motor. Zeker als je hem bestelt met de door ons gereden MultiJet is deze 500S een aanrader.