Abarth 500
1.4 16v T-Jet

Wilbert Huls - 13 november 2008

Sportieve rugzak

Welke autoliefhebber kent ze niet? De kleine Fiatjes die over de Europese circuits scheurden met een immense, hoekige luchtinlaat aan de voorbumper en de motorkap aan de achterkant standaard opengesperd. De Abarths op basis van Fiat 500's en 600's hadden een aantrekkelijke massa-/pk-verhouding en waren op hun schamele voorkomen nog geenszins af te schrijven. Integendeel. In de geest van deze kleine donderstenen heeft Abarth zich nu tegen de Nuovo 500 aanbemoeid. Ondanks dat je legio essentiële verschillen kan blootleggen, zo ligt de motor tegenwoordig gewoon voorin, is het toch vooral de bedoeling dat de Abarth 500 het sportieve broertje wordt van de modieuze Fiat 500.

Aangedikt

Het uiterlijk van de 500 is uiteraard flink aangedikt. En wel in letterlijke zin. De bumperpartij en skirts geven de auto een stoere aanblik. De voorbumper komt een flink stuk naar voren en is natuurlijk met een knipoog naar het verleden gestileerd, al is de luchtinlaat nu wel één met het geheel. Samen met de skirts is de auto optisch nog meer verlaagd dan de 20 mm die daadwerkelijk fysiek is doorgevoerd ten opzichte van een standaard 500. Aan de achterzijde vallen de dikke uitlaten aan weerszijden op met centraal in de bumper een soort diffusor. Aan de dakrand is tenslotte een spoiler bevestigd die het ongetwijfeld goed gaat doen in het aftermarketcircuit.

Net als de Grande Punto is de 500 rijkelijk voorzien van Abarth-badges, schorpioenen en bestickering. Leuke opties die de auto zeker niet misstaan, maar het ligt er erg dik bovenop dat hier de marges voor de dealer uit moeten komen. Schrik niet, de schorpioen op de motorkap doet 80 euro en de striping kost - met de spiegelkappen samen weliswaar - zelfs 275 euro. Maar goed, de stickers zijn tegenwoordig wel het enige dat aan de auto geplakt wordt. De huidige Abarth 500 is niet meer een geknutselde variant van de gewone 500, zoals dat vroeger was. Het uiterlijk van het autootje is goed in balans en combineert de begerenswaardige eigenschappen van de 500 met een even aantrekkelijke sportieve touch.

Sportieve accenten

Die combinatie wordt binnenin de 500 doorgetrokken. In de basis is het frivole 500-dashboard duidelijk herkenbaar, maar door subtiele Abarth-accenten wordt er een net wat andere uitstraling verkregen. Zo zijn de pook en het afgeplatte sportstuur voorzien van een zwarte, leren bekleding met mooie rode stiksels. Daarbij heeft het stuur prettige vormen zodat je een lekkere grip hebt. Als kers op de taart prijkt een heuse turbodrukmeter links achter het stuur. De combinatie van de snelheidsmeter en toerenteller in één is geen prettige. Zeker bij een sportieve auto zou de toerenteller een prominentere plek met een goede afleesbaarheid in mogen nemen. Als binnenwerkje van de snelheidsmeter heeft het dat zeker niet.

Geef Italianen een lap leer en een kluwen garen en er komt altijd wat moois uit. In de mode is het vaak genoeg te zien, maar ook de stoelen van de 500 zijn weer een lust voor het oog. Het felrode leer op de sportstoelen is opvallend, maar niet schreeuwerig. Binnen een designinterieur als van de 500 is het geoorloofd. Gelukkig zien ze er niet alleen goed uit, maar zitten ze ook naar behoren. Voor lange personen kan het wel een zoektocht zijn naar de juist positie. Zeker op de bijrijderstoel waar enkel diepte en rugleuning verstelbaar van zijn. De bestuurder kan met zijn stoel ook nog variëren in hoogte. De achterbank is geschikt voor kleine kinderen, maar niet meer dan dat.

Sportknop

Ondanks de sportieve zetels is je positie als bestuurder niet de meest sportieve. Je zit relatief hoog, zoals dat eigenlijk bij een modern, klein autootje past. Neem daarbij de hoog geplaatste versnellingspook en je waant je bij de eerste kennismaking niet direct in een sportief wagentje. Gelukkig maken de capaciteiten van de 500 snel korte metten met die indruk. Het subtiel brommende motortje kent geen moeite om de auto voort te stuwen en het wordt ineens superleuk wanneer het gaspedaal stevig ingedrukt wordt. Over het hele toerengebied kan stante pede een lekkere acceleratie ingezet worden. De stand van de sportknop is in deze wel een belangrijke factor. De ronde knop midden op het dashboard is in staat het karakter van de auto behoorlijk te beïnvloeden. Wanneer de sportstand niet is ingeschakeld komt de turbo er beduidend minder fel in.

Ook de stuurbewegingen worden in de sportstand anders verwerkt. Standaard is de stoere Abarth ook maar gewoon een 500-tje. Soepele stuurbewegingen zorgen voor een grote, stadse bruikbaarheid. Maar oh, wat een verschil wanneer de knop om gaat. Alsof er een emmer stroop tussen de draaiende delen wordt gegoten. Je moet direct in letterlijke zin harder trekken aan het stuur, al is het lastig om je als bestuurder los te maken van het 'kunstmatige gevoel'. Gelukkig is er niet alleen sprake van wat toegevoegde wrijving, maar kan je daadwerkelijk scherper de bochten aansnijden door de kleinere stuuruitslag.

Veel vermogen op weinig massa is een kenmerk van sportiviteit. Op dat punt doet hij leuk mee, maar uitblinken is er niet bij met ruim 1000 kg en 135 pk. Het andere kenmerk van een goede handling en wegligging is de kleine Abarth meer op het lijf geschreven. De straffe vering zorgt voor een strakke wegligging en ondanks het 'hoge karakter' van de koets zijn er zelfs in abrupt ingezette stuurbewegingen weinig schoonheidsfoutjes te vinden. Hiermee schijnt het klassieke Abarth met zijn betere gooi- en smijtwerkautootjes weer door in de moderne 500.

Tot slot nog een uitwerking van de sportknop waar je blij van wordt. Je kan tegenwoordig geen auto instappen, of je wordt namens de 'Doeks uut Hasselt' gewezen op je schakelmomenten. Zo ook bij deze Abarth. Van deze combinatie van zuinig rijden en een pittige auto zouden spontaan de tranen in je ogen kunnen schieten, maar met de sportknop ingeschakeld verandert het knipperende 'Shift Up' display in een waarschuwingsdisplay dat zich pas roert wanneer je flink het rode toerengebied ingaat. Een leuke combinatie die aangeeft dat de 500 Abarth het beste van twee werelden probeert te combineren.

Niet bescheiden

Voor wie is de 500 Abarth nu eigenlijk bedoeld? Het tweeledige karakter geeft al een beetje aan dat het geen puur sportieve wagen is. Daarvoor kan je binnen de schappen bij Fiat gerust nog even verder kijken naar de Grande Punto Abarth. Een auto die qua sportieve eigenschappen net wat volwassener aanvoelt, maar voor exact dezelfde prijs in de lijsten staat. Misschien zou je kunnen zeggen dat de 500 Abarth toch meer is voor dezelfde modebewuste personen die ook voor een gewone 500 zouden kunnen gaan, alleen voor wie een 100 pk sterke versie nog niet genoeg is en net wat meer pit verlangen van hun auto. Het is overigens wel mogelijk om een compromislozere 500 te bestellen, alleen dient de auto dan wel op te gaan voor een EsseEsse-kuurtje. Hiermee stijgt het vermogen naar 160 pk en het koppel naar 230 Nm. Naast de technische aanpassingen omvat de kuur een verdere verlaging en wat optische wijzigingen. Hoe dan ook is deze 'gewone' 500 Abarth al een zeer appetijtelijk autootje, waar je graag mee gezien wil worden. Daarbij staat de auto garant voor veel rijplezier met zijn goede wegligging in combinatie met grote wendbaarheid. Een klein autootje dat niet van zins is zich klein en bescheiden op te stellen.


Fotografie: Martijn Koevoets

  • Pittige schoonheid
  • Mooi interieur
  • Wendbaarheid
  • Zitpositie
  • Kunstmatig sportieve besturing
  • Zwaarlijvig kleintje