Volkswagen heeft de traditie om van bestaande modellen een zogenaamde 'Cross'-uitvoering op de markt te brengen. Voor een meerprijs wordt een dergelijk model - zoals de Golf of de Polo - voorzien van kunststoffen beschermstrips, grotere velgen en een verhoogd onderstel. Wat deze auto's typeert is dat ze pretenderen hun mannetje te staan naast de gebaande paden, al is het eigenlijk een geval van 'wel willen, maar niet kunnen'. In het geval van de Passat Alltrack lijken de Duitsers wederom een normale Variant van de productielijn gepakt te hebben en daar andere bumpers, spatbordverbreders, langere veren en wat aluminium details op gemonteerd hebben. Toch 'wil' de Alltrack niet alleen, door de 4Motion-aandrijving moet de auto ook echt wat meer kunnen dan de huis-tuin-en-keuken Passat.
Door de vele aanpassingen aan het uiterlijk van de Passat onderscheidt de Alltrack zich van zijn mindere broeders. Al is de knalrode testauto al weinig onopvallend tussen het voornamelijk grijze en zwarte blik op de Nederlandse wegen, de matchromen spiegels, dakreling, raamlijsten, grille en beschermplaten op zowel voor- en achterbumper als de onderzijde van de portieren resulteren in een extra 'nekkendraai-effect'. Samen met de grotere ruimte tussen wielen en wielkasten, zorgen de zwarte kunststoffen spatbordverbreders voor een terreinwaardige uitstraling. Uiteraard is de Alltrack gebaseerd op de nieuwste Passat Variant - die we vorig jaar al testten - en is de carrosserie uitgezonderd de bovenstaande toevoegingen niet verschillend. Het geheel doet niet alleen aan als een auto die op het onverhard ook uit de voeten kan, maar ook als een wat uitbundiger en vooral luxere uitvoering van de Passat.
Zoals we bij de 'normale' Passat al aangaven, is het interieur van de Alltrack niet bijster spannend te noemen. Wel steekt alles perfect in elkaar en is in het algemeen gekozen voor niet alleen prettig ogende, maar ook prettig aanvoelende materialen. Om het luxe-gevoel te benadrukken, is de testauto voorzien van allerlei comfort- en veiligheidverhogende zaken. Niet alleen de standaardopties zoals volautomatische airco en het befaamde 'RNS 510'-navigatiesysteem zijn aangevinkt op de optielijst, maar ook onder andere parkeersensoren vóór- en achter, een achteruitrijcamera, zwarte hemelbekleding, een panorama-dak dat ook open kan, een nóg betere geluidsinstallatie, lederen bekleding, adaptieve cruise control en keyless entry en keyless go. Daarnaast is de auto voorzien van het Ambiente pakket. Overdag merk je niks van de aanwezigheid van deze optie, maar dimt het zonlicht, dan zie je hoe stijlvol en bijzonder simpele voetruimteverlichting en lichtlijsten onder de aluminium sierlijsten in de portieren kunnen zijn. Uiteraard is de sterkte van dit licht eenvoudig te regelen via de boordcomputer, zodat je hiervan nooit last ondervindt.
Uiteraard is er niks gewijzigd aan de grote bagageruimte geheel achterin, al is deze wel wat makkelijker te beladen doordat de auto wat hoger op zijn wielen staan. Tevens is de achterklep voorzien van elektrische bediening voor het openen en sluiten, wat bij het doen van de wekelijkse boodschappen een zeer prettige optie bleek.
Onderscheiden doet de Alltrack ten opzichte van de normale Passat niet alleen door zijn uiterlijk, ook de aandrijflijn is beduidend anders. Omdat de auto ook daadwerkelijk wat moet presteren op het onverhard of tijdens een wintersportvakantie, is de Alltrack voorzien van het 4Motion vierwielaandrijvingsyteem. Doordat de aandrijfkrachten niet enkel naar de voorwielen geleid worden is de Alltrack - ondanks zijn hogere zwaartepunt en gewicht - beduidend minder snel onderstuurd in rap genomen bochten dan de normale Variant. Samen met de verrassend directe en communicatieve besturing is een mix ontstaan tussen een aan de ene kant comfortabel te rijden auto voor vele kilometers en aan de andere kant een sportief te berijden auto die als een blok op de weg ligt en uitnodigt tot een sportieve rijstijl.
Omdat de testauto was voorzien van de ruim 200 pk sterke tweeliter - die we ook kennen uit onder meer de Golf GTI- en de sublieme DSG-versnellingsbak, kunnen zowel het comfortabel rijden als de sportieve inborst echt in de praktijk gebracht worden. Voor meer trekkracht is echter het bestellen van de dieseluitvoering een must. Qua acceleratievermogen kan de geblazen 2.0 wel overtuigen, maar daar is ook alles mee gezegd. Zoals gezegd is de DSG-bak een sublieme toevoeging aan de aandrijflijn. Nooit werden we getriggerd om het schakelen in eigen hand te nemen door middel van de schakelflippers achter het stuur, de bak schakelt precies op het juiste moment en past zich perfect aan aan de gewenste hoeveelheid gewenste kracht. Zo wacht hij met opschakelen bij acceleratie en schakelt hij snel over naar de hoogste - en dus meeste efficiënte - versnelling bij een constante snelheid.
Door de brede banden, de verstoorde aerodynamica door de verhoging van de auto, het hoge wagengewicht, vierwielaandrijving en de gretige motor bleef het testverbruik steken op een fikse 1 liter per 8 kilometer. Met iets meer oog voor het verbruik kan een iets gunstiger resultaat wel gehaald worden, maar het potentieel van de motor wordt daarmee teniet gedaan.
Kon de normale Passat ons nog vooral overtuigen door zijn degelijkheid, de enorme binnenruimte en het allround karakter van de auto, de Alltrack voegt hier de termen 'exclusiviteit' en zowaar 'onderscheidend' aan toe. Door de smaakvolle uiterlijke aanpassingen oogt de auto een stuk exclusiever dan de wat saaie Passat Variant. Van binnen zijn de verschillen zeer beperkt, al is dat in dit geval niet eens zo'n nadeel gezien de fijne materiaalkeuze en het rustig vormgegeven dashboard. Wat het vermelden zeker waard is dat alle zaken die Volkswagen heeft toegevoegd om van de Alltrack een meer begeerlijke auto te maken een behoorlijk gepeperd prijskaartje met zich meebrengt. Een gewone Passat Variant met dezelfde motorisering en versnellingsbak staat in de meest luxe uitvoering voor bijna 45 mille in de prijslijst, terwijl de Alltrack 2.0 TSI met DSG en 4Motion je een dikke 50.000 euro lichter maakt, waarbij de testauto inclusief alle opties op een totaalbedrag van 66.520 knaken komt. De vraag is natuurlijk of de meerwaarde echt zo hoog is dat de meerprijs gerechtvaardigd wordt. Voor het gros van de automobilisten is het antwoord negatief. Met een standaard Passat rijd je een prettige, degelijk auto voor een schappelijk bedrag. Wil je echter nét even wat anders of is vierwielaandrijving een must, maar is een SUV als de Touareg een stap te ver, dan biedt de Alltrack zeker die meerwaarde.