De Volkswagen Polo is een volwassen auto. Wellicht is hij voor een compacte auto iets té volwassen. In deze klasse verwacht je iets vrolijks en misschien is de Polo daarvoor iets te serieus. Dat is vanaf nu op te lossen door dan maar de CrossPolo te bestellen. Die is nog net zo volwassen als iedere andere Polo, maar dan met een jeugdige look. Wij konden een rondje met de nieuwe 1.2 TSI maken.
Iedereen weet natuurlijk dat de CrossPolo in het terrein nauwelijks meer te vertellen heeft dan een gewone Polo. Met zijn iets grotere bodemspeling zal de CrossPolo op een onverharde weg iets verder komen, maar zoiets als vierwielaandrijving zoek je tevergeefs. Deze auto koop je gewoon omdat je valt op zijn opgeleukte uiterlijk, dat vooral door de met kunststof verbrede spatborden, de dakrails en de forse voorbumper bepaald wordt. Zoals in zoveel gevallen is hier ook weer het advies om de auto in een flitsende kleur te bestellen. Daar wordt hij net even wat leuker van.
Tijdens het rijden is meteen duidelijk waarom we de Polo zo waarderen. Ook de CrossPolo voelt zo vertrouwd en stevig aan. Het woord 'volwassen' is al gebruikt en dat is precies het juiste woord om het gevoel mee te verwoorden. Je krijgt nooit het gevoel in een auto uit de compacte klasse te rijden en om het nog duidelijker te maken: voor sommige mensen zal de Golf overbodig worden. Hij rijdt en stuurt als een grotere auto en de nieuwe 1.2 TSI doet aan dat gevoel lekker mee. Een heerlijk soepel blok, dat de 1.6 16V die hij vervangt meteen uit het geheugen wist. De geblazen 1.2 is veel zuiniger en rijdt vele malen fijner. Altijd ruim voldoende kracht en over de gehele linie maakt hij de CrossPolo ook qua rijden tot een vlotte bak. De zeventraps DSG die in onze testauto zat, is al vaak genoeg geroemd en ook met de 1.2 TSI schakelt hij altijd ongemerkt en zoals je zelf ook zou schakelen. Enig puntje van kritiek is dat de 1.2 TSI met DSG wel érg gretig is: met iets meer gas dan normaal wordt er een paar verzetten terug geschakeld en de CrossPolo schiet er met spinnende bandjes behoorlijk vandoor. Iets teveel van het goede.
Dat iets te speelse karakter past ook niet echt bij de wegligging van de CrossPolo. Deze avontuurlijke Polo is - net als de gewone Polo - simpelweg niet gericht op sportievelingen: voor die mensen is er binnenkort de GTI. Ook de CrossPolo onderstuurt snel en erg veel feedback geeft het onderstel ook niet. De auto is vooral comfortabel bedoeld en dat is hij dan ook zonder meer. De flinke 17 inch banden zorgen er wel voor dat de CrossPolo iets gevoeliger en strakker stuurt dan een doorsnee Polo en uiteraard ook hier weer met dat heerlijke stuurtje uit de Golf VI. À propos interieur: de CrossPolo kan optioneel van frisse interieurkleuren voorzien worden. Hier geldt hetzelfde als voor de exterieurkleur: zie af van standaard zwart of grijs en kies voor oranje of gele bekledingsaccenten. Overigens is de CrossPolo standaard voorzien van sportstoelen en die zitten een stuk lekkerder dan de exemplaren uit de standaard Polo.
Goedkoop is een CrossPolo allerminst. Dat is geen verrassing, want ook een normale Polo wordt geenszins voor spotprijzen aangeboden. Het feestje van de CrossPolo begint vanaf 18.690, maar daarvoor is hij wel luxe uitgerust met standaard bijvoorbeeld het 17 inch lichtmetaal zoals op de foto's, airconditioning, cruise control en een lederen stuur en pookknop. Je krijgt er net zo'n volwassen auto mee als met de doorsnee Polo, maar dan met iets meer eigenzinnigheid en karakter.