Het merk Subaru onderscheidt zich door eigenzinnigheid, duurzaamheid en een beperkt modellenaanbod wat enkel bestaat uit auto's in het C- en D-segment. Toch kon ook Subaru niet achterblijven bij de concurrentie en ontwikkelden ze samen met Toyota een compacte MPV. Het gaat in dit geval zeker niet om een bestaande auto waar een Subaru-logo op is geplakt, zoals bij voorbeeld de Suzuki Swift die ook als Subaru Justy door het leven ging, maar om een door beide fabrikanten samen ontwikkeld model. De auto's zien er voor 80% hetzelfde uit en worden beiden geleverd met een 1.3 liter benzinemotor. De Subaru Trezia is als enige van de tweeling ook verkrijgbaar met een 1.4 liter diesel, maar gezien de lage verwachte verkoopaantallen hiervan kozen wij voor een test met de benzinegestookte variant.
Zoals gezegd verschillen de Trezia en de Verso S qua uiterlijk en innerlijk nauwelijks van elkaar. Enkel een andere neus en iets anders gestileerde achterlichten en achterklep zijn de verschillen. Gezien de doelgroep voor de Trezia, vooral jonge gezinnen en ouderen, heeft Subaru verstandig gekozen voor een behoudend design. Waar de concurrentie poogt een gespierd of bijzonder uiterlijk te genereren, is Subaru's kleinste vooral onopvallend en ietwat saai vormgegeven. Toch is de auto in luxury-uitvoering voorzien van mooie lichtmetalen velgen, bumpers en spiegels in de carrosseriekleur en mistlampen voor. De hoge, oplopende raamlijn benadrukt de hoogte van de auto, waar de bijzondere lijn onderin de portieren deze hoogte probeert te verbloemen.
De hoge carrosserie blijkt optimaal benut te zijn, als je plaats hebt genomen op de behoorlijk lekker zittende stoelen in de Trezia. Vanaf het hoofd tot het plafond is genoeg ruimte, zowel voorin als achterin. Doordat de zitpositie behoorlijk rechtop is, heeft Subaru meer leefruimte kunnen creëren in het interieur. Hierdoor kunnen vier volwassenen ruim een plek vinden in de auto. De middelste plek achterin is, door de beperkte breedte van de Trezia, net voldoende voor een klein kind. Ook geheel achterin de auto is, ondanks de ruime zitplaatsen, nog voldoende ruimte voor bagage. Deze kan vergroot of verkleind worden door de achterbankleuning te verstellen. In de gereden Luxury-uitvoering kan daarbij ook de vloerhoogte van de bagageruimte worden aangepast. Deze verstelbare bodem biedt de keuze tussen meer ruimte of een vlakke laadvloer.
Vanaf de bestuurdersstoel heb je uitzicht over een dashboard dat met dezelfde gedachte als de carrosserie is ontworpen: doelmatig en strak. Alle bedieningsknoppen zitten waar je ze verwacht en deze zijn geordend binnen strakke lijnen. Hoewel de topversie door ons werd getest, ontbreekt een LCD-scherm voor eventuele navigatie en het audiosysteem. Ook ontbreekt elektrische raambediening achter. Ook in het interieur vind je voldoende aflegruimtes. Zo zijn er twee dashboardkastjes, waarvan er één is voorzien van de iPod-aansluiting. Via deze aansluiting met het, simpele doch doeltreffende, audiosysteem kan zowel muziek van de iPod als van een USB-stick worden afgespeeld. Het geluid dat klinkt uit de zes speakers is bijzonder goed en laat zich meten met auto's in hogere segmenten.
In het weinig bijzonder vormgegeven, maar wel keurig afgewerkte interieur valt het stuurwiel op. Het lijkt alsof dit stuurwiel uit een sportief model van Subaru is geleend, met zijn compacte formaat, de afgeplatte onderzijde en de dikke rand. In een auto als deze verwacht je niet een dergelijk stuur, maar omdat het altijd in je handen ligt, is een goede ergonomie hiervan dan zeker prettig.
Het kleine viercilindertje wordt gestart, want het is tijd om de rijkwaliteiten van de Trezia aan de tand te voelen. De motor blijft mooi op de achtergrond bij stationair draaien of bij gelijkmatige snelheden tot 130km/u. Bij acceleratie zet het 1300'tje een schelle keel op, waardoor je merkt met een kleine motorisering onderweg te zijn. Tijdens het rijden an sich heb je nooit het gevoel meer vermogen nodig te hebben. De Subaru komt goed van z'n plek en laat, mede dankzij de goed schakelende zesversnellingsbak, tijdens tussenacceleraties merken zeker niet ondergemotoriseerd te zijn. Tijdens het sturen komt de ware, vooral sportieve, aard van het merk tot uiting. Het dikke sportieve stuur laat de auto strak en met veel gevoel een bocht door sturen, waarbij de grens van onderstuur verder weg ligt als dat je bij een dergelijke auto zou verwachten. Daarbij ligt de auto goed op de weg bij snelwegritten, al is de carrosserie door zijn hoogte wel enigszins gevoelig voor zijwind. Keerpunt van het strakke stuur- en weggedrag is de enigszins stoterige vering op bijvoorbeeld klinkers en andersoortige ongelijke wegdekken. Ook is het praktijkverbruik van 7,9l/100 km voor een auto als deze aan de hoge kant. Nu moeten we hier wel bij vermelden dat dit verbruik met relatief veel korte ritten is gerealiseerd en het dus zeker iets lager had kunnen zijn.
Op veiligheidsvoorzieningen is door Subaru niet bezuinigd. Op alle varianten van de Trezia zijn front-, zij- en gordijnairbags standaard, evenals knieairbags voor de bestuurder. Dankzij de hoge zitpositie is het zicht rondom goed, ondanks de hoge raamlijn en de forse C-stijl. Ook alle varianten, de Intro daargelaten, zijn voorzien van schijfremmen rondom, waarbij de voorste remschijven zijn geventileerd. Hierdoor is de remweg kort en voelt de auto ook tijdens hard remmen stabiel aan.
De Subaru Trezia is een auto die nergens echt in uitblinkt, maar alle zaken wel goed voor elkaar heeft. Het ruimteaanbod is goed, de motor is ruim voldoende en het stuur- en weggedrag voldoet boven verwachting. De concurrentie moet niet gezocht worden in de grotere en duurdere Opel Meriva, maar vooral in de Honda Jazz, de Kia Venga en de Hyundai iX20. Ten opzichte van deze auto's heeft de kleine Subaru vooral zijn prijs/kwaliteits- en prijs/kwantiteitsverhouding als grote plussen. Kort samengevat: met de Subaru Trezia koop je met een beperkt budget een ruime, goed sturende en luxueuze auto!