Toyota Verso-S
1.3 VVTi Aspiration

Wilbert Huls - 17 februari 2011

Maatje S

Nadat langzamerhand alle modellen met de toevoeging Verso uit het gamma van Toyota waren verdwenen, besloot het Japanse merk om de variant in het Corolla-formaat simpelweg Verso te noemen. Nu hebben hernieuwde inzichten er toch voor gezorgd dat er weer een compacte MPV wordt gemaakt, die luistert naar de naam Verso-S. Hiermee hoopt Toyota zijn graantje mee te kunnen pikken in het populair geworden segment van de compacte MPV.

Eigentijds

De Verso-S neemt in de markt dezelfde positie in die de Yaris Verso enkele jaren geleden innam, maar gelukkig houdt daarmee gelijk iedere vergelijking op. Het is nog steeds een relatief klein, maar hoog autootje, maar het voelt niet meer alsof er een stuk bij een bestaand model is aangeplakt. Scherpe lijnen maken dat het model eigentijds oogt. Aan de voorkant zijn vooral duidelijke Toyota-kenmerken aanwezig; een vergelijking met de huidige Prius is snel gemaakt. De achterzijde blijft relatief saai, rechttoe en rechtaan, maar dat wordt dan weer opgelost door de lichtunits om de hoek te laten lopen. Ondanks dat de praktische insteek dezelfde is als bij de Yaris Verso, is deze Verso-S toch duizendmaal beter te waarderen. Waar het publiek voor de Yaris al bovengemiddeld van leeftijd is, is bij deze Verso-S ook duidelijk dat de doelgroep in die contreien gezocht moet worden. Het uiterlijk is zeker eigentijds, maar zonder een hip ding worden in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Opel Meriva die met wat eigenzinnigheden een breder publiek hoopt aan te spreken.

Ontspannend comfort

Wanneer je plaatsgenomen hebt, merk je dan ook dat je heel erg rechtop zit. Meer nog dan de categorie compacte MPV's die zich door de term crossover laten vleien. Je zit prima, ook al is de zitting relatief zacht en aan de vlakke kant. Ook bij de langere ritten die we maakten stapte je vanwege de ontspannen zit niet snel vermoeid uit de auto. Achterin hebben passagiers ook geen reden tot klagen. Op de buitenste plekken heeft een volwassene een redelijke beenruimte, terwijl de hoge hoed zelfs op kan blijven vanwege de waanzinnige hoeveelheid hoofdruimte. De middelste plek is echter zeer smal. Zelfs een kind zal niet makkelijk tussen de lijntjes kunnen zitten. De kofferruimte lijkt op het eerste gezicht wat klein met zijn geringe diepte, maar al gauw blijkt dat je flink wat extra ruimte tot je beschikking krijgt als je de bodemplaat - die gelijkgetrokken is met de bumper - opklapt. Een blik op het dashboard doet vermoeden dat we met een auto uit minimaal een klasse hoger te maken hebben. Zoals we bij de Hyundai ix20 ook al opmerkten is ook de berijder van compacte modellen steeds veeleisender geworden en dat heeft Toyota goed opgepakt. Het prima afgewerkte en vormgegeven dashboard komt heel volwassen over met als eyecatchers het stuur en het display in de middenconsole. Zo is het onderaan afgeplatte stuur met leer omtrokken en voorzien van diverse bedieningsinstrumenten.

Uitdagend

In deze Aspiration-uitvoering - de middelste uitvoering qua prijs en uitrusting - is het display met een diagonaal van liefst zes inch standaard aanwezig. Ook al moet een meerprijs van 550 euro betaald worden voor navigatie, dan nog is het prettig om met bijvoorbeeld audio en verbruiksgegevens riante info ter beschikking te hebben. Met name met betrekking tot het verbruik zijn de gegevens mooi in beeld door middel van een staafdiagram die in vijftien stappen het gemiddelde verbruik van het laatste kwartier weergeeft. Doordat je vrij direct wordt geconfronteerd met het resultaat van je rijgedrag, ga je beter doorkrijgen waar je op moet letten, maar wordt het zelfs een uitdaging om steeds zuiniger te rijden. Met een flinke hoeveelheid kilometers achter de kiezen kwamen we uiteindelijk op een gemiddeld verbruik exact 6,0 liter per 100 kilometer. Dat is best heel netjes, als er een fabriekswaarde van 5,4 liter wordt opgegeven. Natuurlijk is de kennis aanwezig om zuinig te rijden, maar doordat je continu op de gevolgen van je rijgedrag geattendeerd wordt, lukt het toch beter om echt goede gemiddeldes te halen.

Gewoon goed

Om het verbruik een beetje in de hand te houden, is een enigszins behoudende rijstijl een pre. Dat is dan ook precies waar deze kleine Toyota toe uitnodigt. Het rijden voelt allemaal erg veilig en comfortabel aan en is niet bijster spannend. Zolang als ik me kan heugen - en dat is vanaf de eerste generatie Starlet - zitten er in compacte Toyota's 1.3-motorblokjes. Dit keer is er echter ook geen mogelijkheid tot andere smaakjes. Je kan hoogstens kiezen voor de zes versnellingen tellende handbak of de CVT-automaat. We hebben echter wel te maken met een fors sterker geworden blok sinds de vorige editie. Het vermogen van 99 pk is meer dan voldoende voor de rijstijl die de Verso-S past. Je merkt wel dat de trend van compacte turbomotoren Toyota nog niet bereikt heeft, aangezien de motor - meer dan bij die van enkele concurrerende merken - echt op gang moet komen om wat pittiger aan te voelen. Ook het schakelen en sturen gaat vrij vlakjes. Je mist de directheid als je daarvan houdt, maar het is allemaal wel gewoon goed voor elkaar, zonder dat je daar wild van wordt. Het is natuurlijk de vraag of de doelgroep daar om maalt. Het onderstel zorgt ondanks zijn gladstrijkende karakter toch voor een stabiele ligging. Corrigeren komt pas aan de orde in het geval van flinke zijwind, want daar voelt de Japanner zich minder zeker onder.

Waar voor zijn geld

Voor net geen 16.000 euro kan de Verso-S in Comfort-uitvoering aangeschaft worden. Het Aspiration-pakket dat op de testauto zat kost een slordige twee mille extra, maar biedt wel veel comfortabele waar voor zijn geld. Sowieso zijn de opties die dan nog overblijven relatief betaalbaar. Neem bijvoorbeeld het panoramadak dat vrijwel het hele dak beslaat en evengoed - in combinatie met privacy glass - maar 495 euro kost of een automaat die al voor een meerprijs van 1.000 euro in de prijslijst staat. Met de Yaris en Aygo heeft het al twee goed verkopende compacte modellen en voor de wat meer avontuurlijk ingestelde mens is er nog de Urban Cruiser, maar al met al staat er ook hier een typische Toyota waarvoor het merk in Nederland genoeg fans zal kunnen vinden. Met name het surplus aan comfort zal daarbij van doorslaggevende waarde zijn.

  • Ontspannend comfort
  • Zuinig
  • Betaalbare opties
  • Smalle derde plek achterin
  • Windgevoelig
  • Vlakke rijeigenschappen