Toyota Yaris Cross
130 Hybrid Launch Edition

Joep de Heer - 26 mei 2024

Champion!

"We are the champions," zong Freddie Mercury in 1977, een van de meest iconische zinnen uit het repertoire van de legendarische Britse rockband Queen. Het lijkt erop dat de medewerkers van Toyota deze woorden de afgelopen jaren vaak in gedachten hebben gehad. Een blik op de verkoopcijfers laat namelijk geen twijfel: Toyota presteert buitengewoon goed. Modellen zoals de C-HR, Aygo X en RAV4 zijn ware verkooptoppers. De Yaris werd in 2021 uitgeroepen tot Auto van het Jaar en behoort al jaren tot de top 15 van best verkochte auto's in Nederland. Sinds 2021 voegde Toyota daar ook de Yaris Cross aan toe. Ondanks de verzadigde markt in het SUV B-segment, verkocht Toyota vorig jaar alleen al wereldwijd 200.000 exemplaren van dit model. In Nederland was de Yaris Cross in 2022 en 2023 de best verkochte B-segment SUV, met al 16.000 verkochte exemplaren sinds zijn introductie.

Hoewel de Yaris Cross sterke verkoopcijfers noteert, was het model niet vrij van kritiek. Tijd voor een opfrisbeurt en enkele vernieuwingen, want wie goed wil blijven, moet beter worden. Wij onderzochten of de vernieuwde Toyota Yaris Cross zijn status als topper kan behouden.

Behouden wat goed is

Toyota heeft goed geluisterd naar zijn klanten en onderzocht waarom zij voor hun merk kiezen. Drie hoofdpunten kwamen steeds naar voren: betrouwbaarheid, zuinigheid dankzij de hybridetechniek en de 10 jaar garantie bij aanschaf. Aangezien 75% van de Toyota-kopers particuliere klanten zijn, begrijpen we dat deze factoren een doorslaggevende rol spelen bij de keuze voor een Toyota.

Wat betreft het uiterlijk, heeft Toyota geen ingrijpende veranderingen doorgevoerd aan de Yaris Cross. Het nieuwe model blijft visueel vrijwel ongewijzigd. Wie toch het verschil wil zien, kan achterop de auto de letters "HEV" (Hybrid Electric Vehicle) opmerken, dit is een toevoeging sinds de modelupdate.

Bovendien zijn er twee nieuwe kleuren beschikbaar, Urban Khaki en Juniper Blue, en verdwijnt de blauwe gloed in het Toyota-logo voor hybride aandrijving, aangezien vrijwel alle verkochte Toyota's tegenwoordig hybride zijn. Deze wijziging zal op alle modellen worden doorgevoerd.

Flinke opfrisser

De vernieuwde Yaris Cross krijgt, net als zijn kleinere broer de Yaris, een flinke update op het gebied van digitalisering. Dit was ook wel nodig, want de oude systemen werden vaak bekritiseerd vanwege hun traagheid, matige visuals en kleine knopjes. Het nieuwe systeem in de Yaris Cross bevalt goed. De meest luxe uitvoeringen zijn nu uitgerust met een 10,5 inch multimediascherm, een flinke verbetering ten opzichte van de vorige 8 inch versie. Ook het instrumentarium is vernieuwd, met opties van 7 inch of 12,3 inch schermen, waarop de bestuurder verschillende wijzerplaten, informatie en afbeeldingen in hoge resolutie kan aflezen.

Digitaler betekent niet altijd beter, de overvloed aan functies en systemen kan aanvankelijk overweldigend zijn. Veiligheidsfuncties snel aanpassen zit er niet meer in; vanwege alle functies en mogelijkheden raden we aan de auto aan de kant van de weg te zetten om het systeem grondig door te nemen. Hopelijk zorgt gewenning op termijn voor meer gebruiksgemak.

Nieuwe stoelbekleding mag bij deze update niet ontbreken. Er is nu een nieuw patroon beschikbaar en er zijn meer zachte materialen gebruikt rond de deuren en het middenconsole. Helaas heeft Toyota een van de grootste klachten over de Yaris Cross niet aangepakt: de beperkte hoek waaronder de achterdeuren kan openen. Dit maakt het instappen op de achterbank lastig en het plaatsen van grote objecten op de achterbank een regelrechte uitdaging. Een gemiste kans voor een verder uitstekende interieur update.

Meer vermogen maar nog net zo zuinig

De nieuwe Yaris Cross biedt verbeterde geluidsisolatie. Door meer lagen isolatie, dynamische dempers en extra viltlagen op de motorkap toe te passen, is het geluid in de cockpit verminderd. Hoewel de Yaris Cross in stedelijke omgevingen al niet luidruchtig was, is het nu nog stiller, zelfs bij snel optrekken. De karakteristieke roffel van de driecilinder motor blijft echter hoorbaar bij hogere toeren, en is in onze ogen eerder charmant dan storend. Roffel maar fijn door Yaris Cross.

Die roffel komt van de vertrouwde 1,5 liter hybride motor die we al kennen. Maar met de montage van een grotere en krachtigere elektromotor-generator is het vermogen verhoogt met ruim 12%. Het systeemvermogen stijgt van 85 kW (116 pk) naar 96 kW (130 pk), wat resulteert in meer kracht. Het koppel neemt eveneens toe, van 141 Nm naar 185 Nm. Hoewel dit sneller optrekken betekent, blijft de Yaris Cross geen snelheidsduivel; de sprint van 0 naar 100 km/u is nu een halve seconde sneller (10,7 seconden van 0-100 km/u), maar daarmee zeker nog geen stoplichtsprinter. Laten we zeggen dat het geheel bijdraagt aan een ontspannen rijervaring, een welkome verademing in een wereld waarin alles snel moet.

Het verbruik blijft ongewijzigd zuinig. Tijdens onze test noteerden we een verbruik van 5,3 liter per 100 kilometer, een lichte verbetering ten opzichte van de vorige 5,6 liter per 100 kilometer. Met de notitie dat we maar een paar uur op stap zijn geweest en dus niet een uitgebreide verbruikstest konden doen.

Volledig hybride gamma

Met de introductie van de tweede hybride aandrijflijn verdwijnt de niet-hybride motor uit het gamma. Consumenten kunnen nu kiezen tussen de Hybride 115 en de nieuwe Hybride 130. Toyota biedt vijf modelvarianten en aankledingspakketten aan. De goedkoopste uitvoering, startend bij 32.195 euro, is altijd uitgerust met de Hybride 115 aandrijving. Vanaf de Yaris Cross Executive is de Hybride 130 aandrijving beschikbaar, met een prijskaartje van 39.295 euro. Ons testmodel, de Launch Edition, is voorzien van alle gemakken zoals een Head-Up Display, 18 inch lichtmetalen velgen en een JBL geluidssysteem, en kost 42.395 euro. De bi-tone premium lak Urban Khaki met zwart dak is inbegrepen in de prijs.

Toyota heeft ook de veiligheidssystemen van de Yaris Cross vernieuwd, wat cruciaal is in de concurrerende markt. Standaard is de Yaris Cross uitgerust met een uitgebreide reeks slimme systemen, gebundeld onder de naam T-Mate. Deze 'maat' fungeert als een extra paar ogen die de veiligheid van jou en je omgeving scherp in de gaten houdt.

Belangrijke concurrenten zoals de Jeep Avenger (vanaf 38.400 euro), Ford Puma (vanaf 29.045 euro), Peugeot 2008 (vanaf 31.920 euro) en Nissan Juke (vanaf 33.040 euro) zijn al dan niet met hybride techniek leverbaar. De Yaris Cross was al geen koopje en is met deze modelupdate niet goedkoper geworden. Toch heeft dit de consument tot nu toe niet weerhouden om voor deze Japanse auto te kiezen. De recent vernieuwde Renault Captur zal echter een serieuze concurrent kunnen worden voor de Yaris Cross.

Blijven regeren?

Met de vernieuwingen en verbeteringen in de Yaris Cross bevestigt Toyota zijn positie als koploper in het SUV B-segment. De combinatie van betrouwbaarheid, zuinigheid en innovatie maakt de Yaris Cross aantrekkelijk voor een breed publiek, hoewel er wel een prijskaartje aan hangt. Het nieuwe model biedt verbeterd comfort en moderne technologieën, zonder het kenmerkende hybride karakter te verliezen. Of je nu door de stad rijdt of de snelweg op gaat, de Yaris Cross zorgt voor een stille, efficiënte en aangename rijervaring.

Hoewel het complexe digitale menu enige gewenning vereist, zet de Yaris Cross de concurrentie onder druk. Toyota lijkt, net als wijlen Freddie Mercury, nog lang "We are the champions" te kunnen blijven roepen. Toyota laat zien dat het blijft innoveren om haar klanten tevreden te stellen en aan de top te blijven.

  • Fijne nieuwe aandrijflijn
  • Bijft zuinig
  • Sprong in digitalisering
  • Ingewikkelde menustructuren
  • Beperkte opening achterdeuren