In het segment compacte SUV's is Peugeot met de 2008 al jaren een belangrijke speler. De bestaande 2008 beschikt over dezelfde bodemgroep als de 208. Nu die compacte hatchback een tweede leven heeft gekregen op een splinternieuwe basis, sluit daar vliegensvlug ook een tweede generatie Peugeot 2008 op aan.
Net als zijn grote concurrent de Renault Captur verscheen de Peugeot 2008 in 2013 ten tonele. Een auto met een originele, eigen uitstraling die meteen door veel consumenten hoog werd gewaardeerd. Die eerste versie meet 4,16 meter in lengte en weegt in de basisversie maar 1.020 kg. Dat is inmiddels bij de tweede oplage flink veranderd. De lengte groeit naar 4,30 meter en daarmee schuift de 2008 bijna een volledig segment op. Door het toevoegen van de nodige veiligheidssystemen en standaard een turbomotor ligt het vanafgewicht nu op 1.167 kg. Het nieuwe platform laat niet alleen de montage van tal van rijhulpsystemen toe, ook is het afgestemd op een elektrische aandrijflijn die in de e-2008 wordt aangetroffen. Qua techniek lopen 208 en 2008 volledig met elkaar in de pas.
Peugeot zette met de 508 een nieuw merk-DNA neer dat zich inmiddels heeft verspreid over de nieuwe 208 en nu ook naar de 2008 is vertaald. Dat betekent dat zowel de verlichting voor als achter de kenmerkende 'klauw' vertoont bestaande uit drie verticale elementen. Bij de koplampen loopt die buitenste 'haal' helemaal diep in de bumper door. Daarin brengt Peugeot de dagrijverlichting aan. Aan de zijkant is goed te zien dat de auto fors groter is geworden. De ruitlijn loop naar achteren licht op. Door de hoog geplaatste balk met achterlichten en een verbindend zwart element met de merknaam sluit het model ook bij de nieuwste modellen van het merk aan.
Vooral dat zijaanzicht geeft een beetje de indruk van een Range Rover Evoque. De C-stijl lijkt een derde zijruitje te herbergen, maar het paneel dat daar is toegepast wekt alleen die indruk. Dat betekent dat de brede C-stijl van binnenuit wel wat zicht wegneemt. Op de voorspatborden zit een smal paneel dat als het ware uit de buitenspiegel voortkomt. Daarop geeft Peugeot de versienaam weer. Smalle zwarte randen langs de spatborden en afhankelijk van de uitvoering mat aluminium details geven de 2008 meer cachet. De grille is wellicht wat grof en groot, maar voor de rest is de nieuwe 2008 een auto die zich van de massa onderscheidt. Zeker als voor één van de opvallende kleuren wordt gekozen zoals felblauw, dieprood of het nieuwe Orange Fusion.
In het interieur valt op dat Peugeot zich behoorlijk ingehouden heeft. Het merk wil zich als het meest premium onder de generalisten neerzetten en doet dat met name door fraaie materialen te gebruiken en de auto keurig af te werken. Eenmaal gezeten achter het compacte stuur, valt de blik op hetzelfde 3D i-Cockpit instrumentarium als bij de nieuwe 208. De eenvoudige versies hebben een analoge snelheidsmeter en toerenteller, de dure varianten schakelen over op volledig digitaal en dat ook nog eens in twee boven elkaar geplaatste lagen. De meest belangrijke mededelingen verschijnen op de laag die het dichtst bij de bestuurder zit.
Daardoor vallen bepaalde mededelingen eerder op en daarop volgt een snellere reactie. Bij plotseling remmen levert dat een winst van vele tientallen meters op. Naast het instrumentarium zit het digitale scherm voor audio, navigatie, klimaat en tal van andere voertuigfuncties. De bedieningsknoppen zitten een trede lager. Maar de functies die met de pianotoetsen worden bediend, zijn veelal ook op het digitale scherm te vinden. Weer een trede lager zitten alle opbergvakken, voor 30 liter in totaal. Handig is een vak in de console dat open klapt. Hierachter gaat de inductielader voor de telefoon schuil. Tegelijk vormt het geopende klepje een houder voor diezelfde telefoon.
Motorisch biedt Peugeot in de nieuwe 2008 een forse keuze. Het merk bezigt een filosofie dat in ieder model meerdere mogelijkheden beschikbaar zijn. Bij de 2008 gaat het om benzine, diesel en elektrisch. Het benzineaanbod is volledig gebouwd rondom de driecilinder 1,2 liter met turbo. Die is beschikbaar met 100, 130 en 155 pk. De eerste met zesbak, de laatste met achttraps automaat en de middelste met beide mogelijkheden. De sterkste versie met automaat heeft tussen de stoelen in een knop waarmee voor een andere rijmodus kan worden gekozen. In de Sport-modus worden de beste prestaties neergezet, maar loopt het toerental ook hoger op en neemt het brandstofverbruik toe. In de Normal-modus kiest de 2008 de middenweg, maar is merkbaar minder levendig. Die levendigheid vertoont de 130 pk met zesbak beslist wel. Gewoon een lekker machientje dat goed reageert op bewegingen met het gaspedaal. Onder de meeste omstandigheden blijft de motor mooi stil en ook windgeruis blijft binnen de perken.
Ook proefden we even aan de 130 pk diesel eveneens met automaat, terwijl er ook een 100 pk verschijnt met handbak. Die diesel is gewoon een fijne metgezel, vooral op lange trajecten. Een auto met veel rust en een aantrekkelijk laag brandstofverbruik. Daarbij komt nog dat de diesel op het vlak van uitstoot van schadelijke stoffen erg gunstig scoort.
De e-2008 heeft dezelfde elektrische aandrijflijn als de e-208. Dat betekent een vermogen van 136 pk en een koppel van 260 Nm. Dat klinkt meer dan behoorlijk en dat is het ook, ook al weegt de elektrische versie zo'n 250 kg meer dan een benzinevariant. Accelereren gaat moeiteloos en de auto is nog stiller! Volgens WLTP-norm is de actieradius 310 km en daarmee staat Peugeot helaas niet aan de top.
De extra lengte en grotere wielbasis leiden tot merkbaar meer binnenruimte. Voorin heeft niemand te klagen, maar ook op de achterbank is er voor twee volwassenen meer dan voldoende leefruimte. Helaas is de zitting van de achterbank wel aan de korte kant. Daarbij komt nog een bagagevolume van 434 liter met de achterbank volledig in gebruik. Ook hier is er geen verschil afhankelijk van de gekozen motor. Peugeot past een dubbele laadvloer toe. En tussen die twee lagen kunnen spullen worden opgeborgen die de berijder graag aan het oog wil onttrekken. Nu is het altijd lastig om deze ruimte te vullen omdat de losse vloerplaat terugvalt of moet worden uitgenomen. Peugeot heeft bij de 2008 gekozen voor een handig vergrendelsysteem, waardoor de bovenste vloerplaat als een klep open blijft staan.
Door het feit dat de 2008 een forse hoogte heeft en op flinke banden rolt, is het onderstel op dit specifieke karakter aangepast. Maar het rijcomfort is daarbij zeker niet uit het oog verloren. Natuurlijk is een Peugeot van tegenwoordig stugger dan in vroegere tijden, maar oneffenheden worden behoorlijke efficiënt opgevangen. Ook zijn de afrolgeluiden mooi gedempt voor een optimalisatie van het comfort. Na een kort gewenning aan het kleine stuur is het een echte passe-partout die zich onder alle omstandigheden thuis voelt. Lange ritten op de snelweg verlopen helemaal probleemloos.