Toyota Aygo X
1.0 VVT-i Limited

Joran van den Boom - 20 december 2022

De aanhouder wint?

Het autolandschap heeft zich nog nooit zo snel en fundamenteel aan moeten passen als in de recentere tijden. Grote uitdagingen in de vorm van onder andere vraag, aanbod, politieke spanningen en tekort aan fossiele brandstoffen zorgen ervoor dat de auto-industrie zich continu en sterk moet aanpassen om bij te blijven. Hierdoor zie je ook de trends die voorheen immens populair bleken, verdwijnen en plaats maken voor iets nieuws.

De welbekende compacte stadsrakkers uit het A-segment ontkomen hier ook niet aan. Het aanbod in dit segment is niet eerder zo beperkt geweest. De eigenwijze Toyota Aygo is er al vanaf het begin bij en is voor 2022 voorzien van een aantal ingrijpende aanpassingen. Wij reden een week met de Toyota Aygo X Limited om erachter te komen waar deze X voor staat en of hij opgewassen is tegen de uitdagingen die de autowereld nu moet trotseren.

Een fris gezicht

Als je naar de Toyota Aygo X kijkt zullen twee dingen opvallen. Enerzijds valt de Aygo X goed op het netvlies met zijn nieuwe uiterlijk. De sprekende LED koplampen springen direct in het oog. Daarnaast valt de Limited extra op door zijn unieke kleuren. De achterzijde toont nog enige gelijkenis met de voorgaande generatie maar het lijnenspel is agressiever en scherper ingezet. Wat echter ook opvalt is dat de Aygo X een stukje groter oogt dan zijn voorganger. Dit lijkt niet alleen zo, de Aygo X staat nu op hetzelfde onderstel als de Yaris en is daarom subtiel gegroeid.

Ook zijn de spatborden nu extra dik aangezet. Deze geven de Aygo X een robuustere en bijna offroad waardige look. Combineer dat met het unieke kleurenspel van de Limited uitvoering en je hebt een echte blikvanger. De Limited is een tijdelijk actiemodel dat is voorzien van een 'Bi-Tone' lakwerk met de naam Kardemom Groen en Zwart. Daarnaast zijn de 'Mandarina' Oranje accenten een speelse toevoeging aan het geheel. Deze accenten komen terug in de 18 inch wielen, voor- en achterbumper evenals de zijkant. De enige optie die voor de Limited te bestellen is, is ook aanwezig op onze testauto, namelijk het cabriodak. De zwarte stoffen kap is gemakkelijk te openen en te sluiten en geeft de Aygo X een extra fris en zomers voorkomen. Al deze opties maken dat de Toyota Aygo X Limited een auto is waarvoor je toch nog even een keer extra achterom kijkt. Getuige de vele blikken en gedraaide nekken van voorbijgangers.

Wereld van verschil

Waar de subtiele groei van de Aygo X aan de buitenkant al opviel, is het verschil in het interieur duidelijker te merken. Open je de deur van de Aygo X Limited dan word je ten eerste begroet door een frivool aangekleed interieur dat voorzien is van veel oranje accenten. Geheel in lijn met het exterieur.

De stoelen zijn voorzien van geruit stiksel en oranje biezen en rondom de middentunnel en middenconsole vind je nog meer oranje. Neem je plaats achter het stuur dan valt niet te ontkennen dat de Aygo X ruimtelijker aanvoelt. Het feit dat is gekozen voor een opgeruimd interieur zonder al teveel fysieke knoppen draagt hier aan bij. Als inzittenden van de voorste stoelen ervaar je direct dat je ruimer en comfortabeler zit dan in voorgaande generaties. Open je het cabriodak dan voeg je daar nog een extra dimensie aan toe. De Aygo X is weliswaar gegroeid maar de achterbank blijft nog steeds een dingetje. Als de voorste inzittenden niet te lang zijn kan je de kinderen nog wel kwijt op de achterbank, maar een praktische en comfortabele zit zal de achterbank nooit bieden.

Toch scoort de Aygo X op praktisch vlak wel weer punten wanneer je de achterklep opent. Voor de Limited en Envy uitvoeringen is de ruimte in de achterbak namelijk gegroeid naar 189 liter en voor de overige uitvoeringen zelfs 231 liter! Dat maakt de achterbak van de Aygo X de ruimste in zijn segment. Je zult je bagage dus een stuk makkelijker kwijt kunnen in de Aygo X. In het interieur vinden we echter ook een puntje van kritiek in de afwerking. In het gehele interieur vind je nog grote hoeveelheden aan hard plastic. Het had de Aygo X meer eer aangedaan als ook de afwerking was meegenomen in de groei van de auto.

Hier en daar gebruik van een zachtere kunststof of wellicht een stoffen afwerking had de auto naar een nóg hoger niveau getild. In plaats daarvan zie je met name in de deuren nog veel plastic en carrosserie. Ook de luchtroosters en knoppen van de raambediening zijn nog steeds dezelfde als in de eerste generatie Aygo. Enerzijds misschien een leuke knipoog naar het verleden, anderzijds past het niet meer bij de volwassenheid die de Aygo nu bezit.

Gas erop!

Maak je de eerste meters met de Aygo X dan merk je meteen waar de auto de sterkste vooruitgang heeft geboekt. Doordat de Aygo X op het onderstel van de Yaris staat, rijdt de auto veel soepeler. Oneffenheden in de weg worden moeiteloos en in alle comfort verwerkt. Je hebt direct het gevoel in meer auto te zitten dan in de voorgaande generaties en dat draagt enorm bij aan het gevoel van veiligheid en comfort in de Aygo X. De pedalen laten zich gemakkelijk bedienen en de soepel schakelende vijfbak laat niets te wensen over. Ook het stuurgedrag is sterk verbeterd. Jij stuurt en de auto volgt scherp jouw instructies op. Zo is er op de bochtige dijkwegen zelfs nog een vleugje sportieve ambitie op te merken en kan de Aygo X het niet laten om een lach op het gezicht van de bestuurder te toveren. Tevens is de draaicirkel heel klein waardoor je optimaal kunt manoeuvreren in drukke of krappe straten.

De combinatie van het ruimere interieur en de verbeterde rijkwaliteit zorgen ervoor dat je goed en vertrouwd achter het stuur van de Toyota zit. De stoelen geven daarbij voldoende ondersteuning en zo is het mogelijk om zonder al teveel moeite langere afstanden te rijden. Sterker nog, de langere afstanden is waar de Toyota Aygo X als een sterke speler door de bocht komt. In onze testperiode hebben we veelal snelweg kilometers gemaakt met een gemiddeld verbruik van 4,6 liter op 100 kilometer. Daarnaast hebben we ook nog de nodige plezierkilometers gemaakt op dijkwegen en provinciale wegen. Al met al hebben we daardoor 607 kilometer op één tank af kunnen leggen met nog 23 kilometer over. En met een brandstoftank van 35 liter hou je vervolgens de brandstofkosten nog redelijk binnen de perken. De motor betreft nog steeds de 1.0 driecilinder uit de voorgaande generatie die met minimale aanpassingen dienst mag blijven doen. Hij levert nog steeds 72pk en 93Nm koppel ondanks dat de Aygo X wel 100kg zwaarder is geworden. Het is niet zo dat de auto niet mee kan komen in het verkeer. Je zult er alleen iets harder voor moeten werken. Zeker onderin wanneer je bijvoorbeeld invoegt op de snelweg ontsnap je niet aan het gevoel dat je toch wat vermogen mist.

Compleet pakket

Waar de Aygo X ook punten scoort is op het gebied van uitrusting. Standaard krijg je al veel waar voor je geld. Zo is de Aygo X standaard voorzien van legio veiligheidssystemen als Adaptive Cruise Control, Pre-Collision Assist met rem assistent en rijbaanhulp. De Adaptieve Cruise Control is een fijn werkend systeem dat snel oppakt en daadwerkelijk bijdraagt aan de rijbeleving. Mocht je het vertrouwen liever niet volledig uit handen geven, dan bestaat de mogelijkheid om de traditionele vorm van cruise control in te schakelen.

Onze testauto in de Limited uitvoering is van voor naar achter en van boven tot onder voorzien van alle denkbare opties. Die zijn allen standaard voor de Limited uitvoering. Zo krijg je onder andere stoelverwarming, Keyless Entry, parkeersensoren voor en achter met achteruitrijcamera, een 9 inch multimediascherm met Toyota Smart Connect, draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Voor de muziekliefhebbers is er een JBL audiosysteem met vier speakers, 300W versterker en een subwoofer aanwezig.

De enige extra optie die aan te vinken is op de Limited is het cabriodak voor €995,- welke ook aanwezig is op onze testauto. Afhankelijk van het weer kan je in alle comfort tot 80km/u met het dak open rijden zonder dat het te luidruchtig wordt. Ook met het dak gesloten is het prima uit te houden in de Aygo. Geluiden van buitenaf worden ongefilterd doorgelaten maar het veroorzaakt geen overlast of extreem windgeruis. Uiteraard kan je het dak in elke gewenste positie openen voor meer comfort. Als je van een verfrissende rijbeleving houdt dan is het cabriodak een absolute aanrader!

Voor wat hoort wat

Instappen in de Toyota Aygo X doe je vanaf €17.215,-. Hiervoor krijg je de Aygo X in de meest toegankelijke uitvoering mee die dus al is voorzien van Toyota's veiligheidssystemen en adaptieve cruise control. Aan het andere uiterste van de prijslijst vind je de Aygo X Limited die van elke denkbare optie is voorzien. Die mag mee wanneer je €23.850,- overmaakt naar Toyota.

De Limited is echter een tijdelijk actiemodel en nog zeer beperkt leverbaar vanwege de sterke verkopen. Tezamen met de Envy, de uitvoering onder de Limited, zijn deze verantwoordelijk voor zo'n 30% van de verkopen. Mensen opteren in dit segment dus duidelijk steeds meer voor een rijk uitgeruste auto. Binnenkort zal een nieuwe uitvoering met de naam 'Premium' het stokje van de Limited overnemen als prijslijsttopper. Deze zal wederom voorzien zijn van alle denkbare opties maar moet het doen zonder het eigenzinnige kleurenspel van de Limited. Wellicht vind je €24.000,- een hoop geld voor een compacte auto.

Je krijgt er in dit geval echter wel een auto voor terug die het praktische van een dergelijke compacte auto combineert met de luxe en gebruiksgemak van een hoger segment en daarbij ook nog eens gewoon leuk en goed rijdt. Dat je hier en daar iets aan vermogen tekort komt moet je dan wel voor lief nemen.

  • Voelt volwassener aan
  • Veel luxe-opties
  • Ruimer interieur
  • Geen strepentrekker
  • Afwerking hier en daar verouderd