Renault Captur
1.3 TCe 130 EDC GPF Initiale Paris

Tony Vos - 2 november 2019

Neemt voorsprong op concurrentie

Het komt vaak voor dat twee gedoodverfde concurrenten vrijwel tegelijk op de markt komen. Dat is nu het geval met de tweede generatie Renault Captur en de Peugeot 2008, ook in tweede verschijningsvorm. Renault neemt prijstechnisch het voortouw, kijken of dat ook op andere punten zo is.

In 2013 kwam de Captur op de markt, die toen als enige concurrent de duurdere Nissan Juke had. Inmiddels zijn we zes jaar verder en rijden er zo'n twintig compacte SUV's rond waaruit de klant kan kiezen. Daarom is het juist zo opmerkelijk dat jaar na jaar Renault de verkoopcijfers van de Captur heeft weten te verbeteren, zelfs in de eerste zeven maanden van dit jaar. In totaal gingen er al ruim 1,5 miljoen over de toonbank.
De basis van de Captur is net zoals voorheen gelijk aan de Clio. Maar omdat de nieuwe Clio op een nieuw B-segment platform staat, profiteert ook de nieuwe Captur daarvan. Een platform dat is afgestemd op elektrificatie en het toepassen van diverse rijhulpsystemen. Ook zorgt de lichtgewicht constructie van deze nieuwe basis er voor dat de aanzienlijk grotere Captur niet zwaarder is geworden.

Breder en stoerder

Die toename in formaat is aan de buitenkant goed zichtbaar. Tegelijk maakt Renault de Captur door verschillende designingrepen breder en stoerder. In lengte is er maar liefst elf centimeter bij gekomen dat ten goede komt aan de achterpassagiers en de bagageruimte. Maar ook in de breedte is er winst. De grille is wat forser dan voorheen en de koplampen geven de Captur een dikkere uitstraling door de C-vormige dagrijverlichting die buiten de normale units treedt. De sterke belijning van de motorkap doet ook zijn duit in het zakje.

Aan de zijkanten gaat het verder met zwarte spatbordranden, de bekende rand onderaan de portieren en die worden aangevuld met een sierrooster op de voorspatborden en een chromen onderbelijning van de zijruiten. Daarnaast past Renault voor het eerst C-vormige achterlichten toe en ook die zorgen voor een optische verbreding van de carrosserie. De wielmaat kan groeien tot maximaal 18 inch.
Overduidelijk is de nieuwe Captur herkenbaar gebleven, maar tegelijk helemaal nieuw. Standaard heeft iedere uitvoering Full Led koplampen.

Wit en oranje accenten

Bij het betreden van het interieur vallen er twee zaken op, de al genoemde ruimtetoename als ook een afwerking en materiaalgebruik van een veel hoger niveau. De nieuwe Captur volgt hiermee de weg die Renault een paar maanden geleden al met de Clio V insloeg. De mogelijkheden om de auto volop naar wens te personaliseren komen ook op deze nieuwe oplage terug. Wit en oranje behoren bij de diverse accenten tot de mogelijkheden. Daaraan voegt Renault dan nog sfeerverlichting toe die in acht kleuren kan worden gevarieerd. Zoals vaak bij introducties reden we de meest complete uitrustingsvarianten Intens en Initiale Paris. Vooral de laatste is van alle gemakken en luxe voorzien. In het midden een 9,2 inch groot staand beeldscherm van het Easy Link systeem met daarop diverse voertuigfuncties naast de audio en navigatie. Het instrumentarium wordt weergegeven op een 10 inch scherm. Daarbij kan de berijder zelf uit diverse indelingen kiezen.

Alle inzittenden profiteren van de grotere ruimte. Zo hebben de voorstoelen een aanzienlijk langere zitting voor en betere ondersteuning van de bovenbenen. Het stuur kent een flink verstelbereik. Op een zwevende uitloper van het dashboard plaatst Renault de pook van de automaat, een compacte pook net zoals in de nieuwe Zoe. Bij de handgeschakelde versnellingsbak is deze uitloper niet zwevend.
Achterin is er veel meer beenruimte, zodat de Captur nog meer dan voorheen een echte vier- tot eventueel vijfzitter is. In het interieur is er voor 27 liter aan opbergvakken, inclusief de forse schuiflade op de plek van het dashboardkastje. Ook is er voorzien in vier USB-poorten en ventilatieroosters voor de achterpassagiers. Het bagagevolume spant in dit segment de kroon met 536 liter.

Benzinemotoren

Renault concentreert zich in Nederland in eerste instantie op de benzinemotoren. Aan de basis staat de nieuwe 1 liter driecilinder die voortaan 100 pk en 160 Nm levert. Die zal volgens voorspelling zo'n 67 procent van de totale verkopen gaan innemen. De eerste kennismaking onder de rook van Athene betrof echter de twee vermogensvarianten van de 1,3 liter TCe benzinekrachtbron. Dat is de nieuwe 4 cilinder 1,3 liter die zowel met 130 als met 155 pk op het programma staat. Bij de laatste is een EDC 7-traps automaat standaard, de 130 pk kan zowel met een handgeschakelde zesbak of deze automaat (optioneel) worden gekozen. Twee vlotte motoren zo blijkt bij deze eerste kennismaking. Motoren die bovendien uitermate stil hun werk doen. De prestaties laten nauwelijks wat te wensen over met een top van 195 tot 202 km/h en een acceleratie naar 100 in 10,6 tot 8,6 tellen. Beide versnellingsbakken schakelen plezierig. Alleen staat de pook van de handgeschakelde bak wat hoog op de middenconsole. Renault heeft nog meer versies in voorbereiding. De 1 liter verschijnt begin 2020 in een versie met LPG die vanwege de gunstige invloed op de CO2-uitstoot via de BPM goedkoper wordt dan de benzinevariant. En in het voorjaar verschijnt de eerste plug-in hybride van Renault. Deze e-Tech wordt voorzien van een 1,6 liter benzinemotor zonder turbo en twee elektromotoren. Het gezamenlijke vermogen is 160 pk en de CO2-uitstoot zal rond de 40 g/km liggen.

Echte gezinsauto

De splinternieuwe bodemgroep van de Clio werd aan de specifieke afmetingen van de Captur aangepast. De wielen hebben wat meer bewegingsvrijheid in de hoogte waarmee het comfort wordt verhoogd. Daarvoor is sowieso ook de langere wielbasis verantwoordelijk. Toch wordt het sterk overhellen van de carrosserie in bochten keurig beperkt. De besturing luistert nauw naar de gegeven commando's, waardoor de nieuwe Captur behoorlijk strak stuurt. Ongeacht de motor rust Renault deze nieuweling op de achteras uit met trommelremmen, die volgens het merk gunstig zijn voor het gewicht. Vreemd, daar de krachtiger gemotoriseerde versies van de nieuwe Clio juist schijven hebben gekregen als noviteit. Al bij al weet de nieuwe Captur zijn taak als echte gezinswagen nog beter tot uitdrukking te brengen.

Dakkleuren voor contrast

In het interieur zijn de nodige kleuraccenten te kiezen, maar dat kan ook aan de buitenkant. Van de eerste Captur werd maar liefst tachtig procent verkocht met een dak in een contrastkleur. Naast de 12 carrosseriekleuren kan de Captur-koper nu kiezen uit vier dakkleuren: wit, zwart, grijs en oranje. De strips aan de onderkant van de portieren en details onderaan de bumpers krijgen naar wens ook een kleurtje, waardoor het totale aantal combinaties tot 90 toeneemt. Ondanks dat de nieuwe Captur een grotere auto is en een aanzienlijk rijkere uitrusting krijgt, blijft de prijsverhoging ten opzichte van de bestaande auto beperkt tot nog geen duizend euro. Daarmee blijft de auto het voorbeeld in dit segment, de nieuwe Peugeot 2008 qua prijs achter zich latend en bijvoorbeeld de nieuwe Volkswagen T-Cross in formaat. Voorwaar geen slecht begin van zijn carrière.

  • Forse binnenruimte voor passagiers en bagage
  • Fraaie materialen en mooie afwerking
  • Gunstige prijsstelling
  • Versnellingspook staat hoog op de console
  • Life basisversie heeft geen airconditioning