Zeekr 001
Performance AWD

Martijn Verhoef - 14 januari 2024

Oosterse ambitie

Het zijn niet bepaald rustige tijden in de auto-industrie. We gaan de grootste verandering sinds de uitvinding van de auto door en dat biedt kansen voor vele nieuwkomers. De overstap naar volledig elektrisch is een bijna voldongen feit en dat zorgt ervoor dat de kaarten opnieuw zijn geschud. Het geeft toetreders de kans zich te profileren, maar hierbij moeten ze opboksen tegen merkhistorie en ontwikkelervaring van de gevestigde orde.

Voor Zeekr is dat in mindere mate een probleem, omdat het automerk deel uitmaakt van de Geely groep en daardoor merken als Volvo en Lotus als familielid heeft. Het merk kan profiteren van de gezamenlijke ervaring en op die manier de zaken net even anders aanpakken. Waar andere Chinese merken als NIO en Xpeng veelal ontwerpen inkopen van studio's, heeft Zeekr de beschikking over een eigen ontwerpafdeling in Gotenburg, Zweden. Het moet leiden tot het beste van twee werelden: Europees design met een oosters prijskaartje. Het resultaat mag er zijn, want de Zeekr 001 die we voor deze test rijden, heeft indrukwekkende techniek in een minstens zo indrukwekkende verpakking. Of de 001 voldoende in zijn mars heeft om in grote hoeveelheid verkocht te worden, lees je in deze rijtest.

Geleend ontwerp

Om met het ontwerp te beginnen: hoewel de 001 uit de pen komt van de designstudio in Gotenburg, zou dit eerst geen Zeekr zijn. Het model was bedoeld voor Lynk&Co, het zustermerk dat met de 01 een populaire SUV in abonnementsvorm aanbiedt. Uiteindelijk werd anders besloten en mocht dit de eerste Zeekr voor onder andere de Europese markt worden. Het merk kon op die manier relatief snel uit de startblokken komen, maar het verklaart waarom voornamelijk de neus grote gelijkenis vertoont met die van de Lynk&Co. De dagrijverlichting als uitstulping aan beide zijkanten en de separate lichtunits doen ons in ieder geval bekend voorkomen. De koplampen zijn door een zwart gelakt paneel optisch met elkaar verbonden, omdat het glas ook getint is.

Sierlijsten en accenten zijn net zo glanzend zwart, één van de manieren waardoor de Performance die we rijden zich onderscheidt van de andere twee uitvoeringen. De wielen zorgen daar op eigen wijze voor, want bij de Performance komt de exterieurlak terug in het lichtmetaal. De carrosserievorm houdt het een beetje in het midden tussen een hatchback en shooting brake, zodat de 001 moeilijk te typeren is. Het merk zelf houdt het op een shooting brake coupé, wat niet voor verduidelijking zorgt. We kunnen in ieder geval stellen dat deze Zeekr uniek in zijn soort is. De designtaal is wel onmiskenbaar Geely, want los van het feit dat dit een Lynk&Co ontwerp is, zien we ook vleugjes Volvo en Polestar in deze auto terug.

Goed, maar smaakgevoelig

Het interieur van de Zeekr is op geen enkele wijze vergelijkbaar met dat van de X, een compacte SUV die we eerder al reden. De 001 is veel traditioneler als het gaat om de inrichting van de cockpit. Net als bij veel elektrische nieuwkomers is het centraal geplaatste scherm wel de plaats waar het allemaal gebeurt, maar daarnaast vinden we de versnellingspook en wat fysieke knoppen terug op de middentunnel. Toch wel fijn als je snel het volume van de audio wilt aanpassen of naar een volgend muzieknummer wilt scrollen. Minder traditioneel en behoorlijk smaakgevoelig zijn de roségouden accenten waarmee het interieur wordt opgevrolijkt.

Een alternatief hiervoor vind je alleen in de duurste uitvoering, de Privilege. Dan heb je zilveren lijsten, maar wel weer een blauw-beige interieur. Over smaak valt niet te twisten, maar we vragen ons af of al dat uiterlijk vertoon past bij ons nuchtere volkje. Hoe dan ook, het interieur van de 001 zit ongelooflijk goed in elkaar. De materialen voelen zeer fijn aan en de bouwkwaliteit is uitstekend. Nergens zijn grote naden of kieren en tijdens het rijden blijft het lekker stil aan boord. Alles wat direct in het zicht of op aanraakafstand is, werd voorzien van zachte stof of mooi metaal. Zelfs het plafond is met een soort alcantara bekleed, wat heel hoogwaardig aandoet. De 001 doet er alles aan om exclusief en uniek voor de dag te komen en dat is zeker gelukt.

Onverwachte ruimte

Het standaard aanwezige panoramadak zorgt voor een ruimtelijk gevoel binnenin de Zeekr, maar los van de optische ruimte blijkt de shooting brake coupé ook gewoon veel bewegingsvrijheid te bieden. Voorin zit je vorstelijk op de sportstoelen, die in iedere uitvoering van de 001 hetzelfde zijn. Ze zijn uitgebreid elektrisch te verstellen, net als het stuurwiel. Je hebt geen keuze in kleur of materiaal, het zijn altijd de zwarte zetels met textielstof die je op de foto's ziet, tenzij je voor de duurste uitvoering gaat. Leder is uitgebannen, want elke Zeekr is samengesteld uit diervrije materialen. Zoals gezegd kun je bij de Privilege wel voor een andere kleur gaan, je hebt dan ook geventileerde voorstoelen met massagestand. Aan de vorm verandert echter niets en dat is door de goede ondersteuning en uitgebreide verstelbaarheid ook niet nodig.

Achterin merk je iets meer van de aflopende daklijn en de hoge vloer, maar alsnog kunnen twee volwassenen een prima plek vinden op de achterbank. De bank en voorstoelen zijn zo gevormd dat je iets gekanteld zit, terwijl je knieën toch mooi in pas met de voorstoelen zijn geplaatst. Ook hier onderscheidt de Privilege zich van de Performance en Long Range, want alleen in die uitvoering beschikken de achterpassagiers over een eigen temperatuurzone met bedieningspaneel. Ondanks de shooting brake vorm gaat er voor 539 liter bagage mee in de kofferbak van de Zeekr, terwijl je de laadkabel eenvoudig wegbergt in de frunk onder de motorkap. Als dat allemaal nog niet genoeg is, kun je ook nog eens een aanhangwagen van maximaal 2.000 kg trekken.

Snel en zwaar

De Zeekr 001 heeft niet voor niets zo'n sportief voorkomen en de typeaanduiding Performance. De auto biedt namelijk 544 pk en een koppel van 686 Nm. Genoeg om de forse (namelijk 2.300kg zware) EV in 3,8 seconden naar de 100 te schieten. Waardes die een tijdje terug vast voor openklappende kaken zouden zorgen, maar anno 2024 is het aantal auto's dat in minder dan vier seconden naar de 100 accelereert allang niet meer op twee handen te tellen. Klein broertje X doet dat in zijn sportiefste vorm net zo snel, terwijl neefje Volvo EX30 er als dual motor nog twee tienden vanaf snoept. Om alles maar even in perspectief te plaatsen. Desalniettemin is de versnelling in de 001 krankzinnig en ook boven de 100km/h blijft de Zeekr eraan sleuren totdat hoogst illegale snelheden in beeld komen. De topsnelheid is begrensd op 200 kilometer per uur, terwijl groepsgenoot Volvo het altijd bij 180 km/h al voor gezien houdt.

Die winst pakt de 001 dus mooi even mee, al kun je de auto moeilijk heel sportief noemen. Het grootste nadeel is zijn forse gewicht, dat nog heel knap gemaskeerd blijft totdat je echt de grenzen opzoekt. In bochten en bij hevig remmen drukt de massa echter overduidelijk zijn stempel op het rijgedrag, omdat de auto dan gaat duiken en zoekerig wordt. Bij lagere snelheden merk je zijn zware botten bij oneffenheden, omdat de auto vrij strak is afgesteld. Samen met de grote 22 inch wielen en brede sloffen is de auto met vlagen oncomfortabel. Hij mist de verfijning die andere merken als Mercedes-Benz en BMW wel aan hun zware (PH)EV's meegeven. Die verfijning biedt de Privilege wel, want dat is de enige uitvoering met actieve luchtvering. Met het gewicht van deze mastodont is dat eigenlijk een vereiste voor een goed gebalanceerde rijervaring.

Aankooptip

En juist met die auto's concurreert de Zeekr wel, gelet op de prijsstelling. De 001 is namelijk verkrijgbaar vanaf 59.490 euro, dan heb je de Long Range met 272 pk en 620 km rijbereik. De Performance kost 62.490 euro en voor die 3 mille extra krijg je dus een berg meer vermogen en vierwielaandrijving. Met 590 km heeft de actieradius niet eens zo heel erg te leiden onder al dat geweld. De Privilege kwam al een aantal keer ter sprake in deze test, bovenop de Performance vraagt dit vlaggenschip nog eens 5.000 euro. Je krijgt daar wel de genoemde voordelen als luchtvering, extra klimaatzone en stoelventilatie voor terug. Daarnaast biedt het vlaggenschip een indrukwekkend audiosysteem van Yamaha en een extra touchscreen voor de achterpassagiers. De techniek en het vermogen zijn hetzelfde als bij de Performance, al lever je tien kilometer rijbereik in.

Het is indrukwekkend wat Zeekr zijn kopers biedt met de 001. Je krijgt verbluffende prestaties en een luxe uitstraling voor een prijs waar de Duitse concurrentie net begint met het gamma. Je moet wel bereid zijn om voor het onbekende te kiezen en genoegen te nemen met weinig personalisatie in zowel in- als exterieur. Als je durft te onderscheiden en hoe dan ook flink wat te besteden hebt, is de Zeekr een aanrader. En een aankooptip als toegift: ga dan voor de Privilege.

  • Mooie afwerking interieur
  • Uniek voorkomen
  • Verbluffende prestaties
  • Erg zwaar
  • Smaakgevoelig interieur
  • Zonder luchtvering niet zo verfijnd