Je kunt er bij de onthulling van een nieuwe Volkswagen Polo van uitgaan dat het ontwerp van de auto geen grote schok teweegbrengt. Al vele generaties is het uiterlijk van de b-segmenter behoudend en daardoor ook tijdloos. Het resulteert in stabiele verkoopcijfers en een trouwe schare klanten. Maar ook een rustige jongen springt wel eens uit de band. Wij rijden de Polo Beats, voorzien van heuse striping en Beats emblemen. Is dit genoeg om de auto wat spannender te maken? En nog belangrijker; presteert het opgewaardeerde audiosysteem goed? Wij testen dit voor je uit!
Bij de eerste kennismaking springt de striping op motorkap en dak het meest in het oog. De smalle zwarte lijn heeft wel iets weg van het snoer van de befaamde koptelefoons waar de uitvoering zijn naam aan dankt. Een matrood vlak maakt het geheel vervolgens af, hoewel dit niet echt contrasteert met het Flash Red waarin de auto is gespoten. De Polo Beats is ook leverbaar in het zwart of grijs en daarin komt de striping nog feller uit. Aan de andere kant maakt het rood van de testauto hem letterlijk een flitsende verschijning en kleuren de zwarte buitenspiegels er lekker bij. Voor de Two Tone lichtmetalen wielen die standaard zijn op deze uitvoering geldt hetzelfde. Logo's op de B-stijl maken het unieke karakter van de Beats editie compleet.
Het valt op dat de Polo ten opzichte van zijn voorganger flink is gegroeid. De grote koplampunits en achterlichten proberen dit nog wat de verdoezelen, maar er staat letterlijk meer auto dan zijn voorganger. Wat voor gevolgen dit heeft voor de binnenruimte gaan we zo ondervinden. De Polo is in ieder geval een auto die het B-segment lijkt te ontstijgen, zonder pompeus over te komen. Los van de opsmuk is het design nog steeds erg behoudend en eigenlijk precies zoals je de Polo verwacht te zijn. Naast de bekende uitrustingspakketten Comfortline en Highline kun je de Polo nu ook als R-Line bestellen. Daarmee creëer je een strak ogende hatchback met een sportieve uitstraling.
Naast het behoudende exterieurontwerp is het interieurontwerp één van de pijlers waarop het imago van de Polo is gebouwd. De auto heeft een naam hoog te houden als het gaat om ergonomie en gebruikte materialen. En het moet gezegd: dat lukt uitstekend. Niet alleen voelt het interieur buitengewoon goed aan, het zit ook nog eens erg doordacht in elkaar. En mede door de Red Velvet inleglijsten ziet het er nu eindelijk spannend uit, want op dat gebied was zeker ruimte voor verbetering. Het maakt de Polo een hele fijne auto om in te reizen. Het materiaal waaruit het dashboard is opgetrokken voelt overal zacht aan en zou in een aantal klasses hoger niet misstaan. Daarbij lijkt over de plaats van elk knopje nagedacht en weet je alles op de tast te vinden. Het stuur is uitgebreid te verstellen in hoogte en diepte en ligt goed in de handen. De Polo is leverbaar met een virtual cockpit, waarbij de analoge tellers zijn vervangen voor een kleurenscherm. In de testauto is deze digitale cockpit niet aanwezig en de tellers die geplaatst zijn komen verouderd over. Het monotone display in het midden is klein en had zomaar in een Polo van een aantal jaren terug geplaatst kunnen zijn. De afleesbaarheid laat dan weer niets te wensen over. Punten scoort de Polo met het multimediascherm. Niet alleen werkt het systeem snel, het biedt ook veel mogelijkheden. Een smartphone verbinden is een eitje en meerdere telefoons kunnen tegelijk gekoppeld worden voor een bluetooth-verbinding. Bovendien heeft het scherm een hoge resolutie, waardoor het goed afleesbaar is.
De voorstoelen zitten voortreffelijk en weten ook op lange ritten een goede ondersteuning te bieden. Ze zijn goed te verstellen en de speciale bekleding van de Beats-uitvoering voelt fijn aan. We merken in het B-segment dat er vaak weinig aandacht geschonken wordt aan de armsteun, als deze al aanwezig is in deze klasse. Bij de Polo is goed om op te merken dat de armsteun op een comfortabele hoogte is geplaatst en dat de bekleding zacht aanvoelt. Bovendien is de armsteun massief, zodat er weinig kans is op kraakjes en speling als de auto wat ouder is.
Het ruimte-aanbod in de Polo is uitstekend. Op de achterbank zit je goed en ook aan hoofdruimte kom je niets tekort. Met de grote kofferbak zit je ook niet snel om ruimte verlegen, hoewel het jammer is dat de bodem niet in hoogte is in te delen.
Gezien het feit dat een volledige uitvoering is genoemd naar het Beats audiosysteem, hadden wij hoge verwachtingen. Het door Dr. Dre en Jimmy Iovine opgerichte koptelefoonmerk staat bekend om dampende beats, waarmee vooral de muziekgenres hiphop en dance optimaal tot hun recht komen. Precies de muziek waarnaar veel jonge automobilisten luisteren, wat het merk volgens Volkswagen en eerder ook Fiat uitermate geschikt maakt voor de jeugdige autobezitter.
En het moet gezegd, het Beats-logo op de B-stijl trekt gelijk de aandacht van langslopende jongeren, die vaak nog lang niet de leeftijd hebben om überhaupt een rijbewijs te kunnen halen. In de praktijk blijkt het 300 Watt sterke geluidssysteem ook alleen interessant als je met enige regelmaat muziek luistert met een diepe bass. De subwoofer weet daar prima raad mee en kan een dreunend ritme creëren dat tot in je maag voelbaar is. De hogere tonen worden veel minder helder uitgegeven, waardoor je bij het regelmatig luisteren naar Radio 4 of een gevoelige ballad hevig teleurgesteld zult zijn. Daar is het systeem overduidelijk niet voor gemaakt, wat de geschiktheid behoorlijk beperkt. Het B&O systeem dat in bijvoorbeeld de Fiesta te vinden is, heeft een veel toegankelijker geluid en weet overall betere prestaties te leveren.
Voor de prestaties zorgt de 1.0 TSI met 95 pk. Dit zal de meest gekozen motorisering worden in Nederland, omdat je simpelweg niet meer nodig hebt en de geringe meerprijs ten opzichte van de atmosferische 1.0 MPI met 75 pk snel gerechtvaardigd lijkt. Het turboblok met drie cilinders voelt levendig aan en op het gebied van prestaties hoeft de auto zich niet te schamen. In iets meer dan tien seconden zit je op de 100 kilometer per uur en de koek is pas op als de teller bijna de respectabele 190 aantikt. Dit alles wordt bijzonder vertrouwenwekkend overgebracht op de bestuurder, want de Volkswagen Polo rijdt zeer volwassen. Als je eventjes je ogen sluit - bij wijze van spreken natuurlijk - zou je zomaar het idee kunnen hebben met een Golf onderweg te zijn. De auto voelt koersvast aan, terwijl de auto in bochten een stuk dynamischer is als zijn voorganger. De elektrische stuurbekrachtiging voelt een stuk natuurlijker aan dan voorheen, waarbij de besturing op de snelweg een stuk zwaarder aanvoelt. Straatje keren gaat dan weer lekker licht en met een schappelijke draaicirkel, waardoor de Polo wendbaarder aanvoelt dan zijn exterieurmaat doet vermoeden. De driecilinder doet beschaafd zijn werk, maar voelt onder de 2000 tpm een beetje afwachtend. De auto wordt dan ook graag iets hoger in de toeren gehouden en door de goede geluidsisolatie is dat ook prima te doen. Op het verbruik heeft dit natuurlijk wel zijn uitwerking, maar een testverbruik van 6,3 liter is alleszins schappelijk.
De Polo weet zich gemakkelijk weer naar de top van het segment te werken, waarbij voornamelijk de concurrentie van zijn Spaanse broertje en de Ford Fiesta te duchten valt. De overige concurrenten kunnen het alleen in prijs winnen. Het totaalpakket dat de Polo biedt, maakt de auto een grote favoriet in zijn klasse. Van de uitrustingspakketten is de Beats dat niet. Daarvoor biedt de auto te weinig meerwaarde ten opzichte van de Comfortline waarop het pakket gebaseerd is. Het audiosysteem voegt niet zoveel toe ten opzichte van de standaard audio, tenzij je een groot fan bent van beukende boxen op standje festival. Het verlies van de fraaie Two Tone velgen zouden we voor lief nemen. De testauto kost 23.269 euro en dan heb je zaken als de prettig werkende adaptieve cruise control, het multimediascherm met navigatie en Apple Carplay én het Beats audiosysteem tot je beschikking. Verder heb je natuurlijk de kleurrijke inleglijsten en automatische klimaatcontrole. Een setje parkeersensoren behoort niet tot de standaarduitrusing, maar gelukkig is de Polo overzichtelijk. Ga je iets lager op de ladder, dan is er de Comfortline Business. Veel zaken uit de Beats zijn ook in dit uitrustingspakket meegeleverd, zodat je een behoorlijk complete Polo met de zelfde motorisering voor bijna twee mille minder hebt. Een DSG-7 automaat is beschikbaar in combinatie met de 95 pk sterke benzinemotor en even sterke 1.6 dieselmotor.
Kies je een beetje slim je opties, dan levert de Polo een redelijk betaalbaar totaalpakket. Veel concurrenten zijn goedkoper, maar op het gebied van binnenruimte, gebruikte materialen en rijgedrag merk je wel waar de meerprijs in is gaan zitten. Een verkoopsucces voor de Volkswagen Polo is dan ook - net als zijn uiterlijk - weinig verrassend.