In de bedrijfswagenwereld is het meer geaccepteerd om hetzelfde model onder meerdere merken uit te brengen. En dat terwijl er op uiterlijk gebied niet veel onderlinge verschillen zijn. Bij personenauto's wordt er vaak een andere koets en interieur in de auto's gesleuteld, om toch nog een beetje te verhullen dat er wel erg veel verwantschap is. Denk aan de Peugeot 208 en Opel Corsa, die veel met elkaar gemeen hebben, maar zich qua uiterlijk duidelijk onderscheiden.
Moeder PSA pakt het op bedrijfswagengebied toch wat gemakkelijker aan. Zo lijken de Citroën Jumpy en Opel Vivaro behoorlijk op elkaar en ook een segment lager heeft de Opel Combo veel verwantschap met zijn familieleden. En de gelijkenissen treden zelfs buiten de PSA-familie op, want Toyota maakt ook gretig gebruik van de ontwerpen. Zo maken we kennis met de Toyota Proace City, die aansluit bij de kleinste regionen bedrijfswagens. Op welke gebieden is het onderscheid nog wel te maken? Dat zoeken we uit.
Zoals gezegd lijken de bedrijfswagens van PSA op elkaar en de Toyota-versies sluiten daar op aan. De neus, het bumperwerk en de wielen van de Proace City zijn wel onderscheidend en weten het familiegezicht van Toyota toch nog een beetje terug te brengen. En de gelijkenissen zijn ook geen schande, want voor de gehele familie geldt dat de lichte bestelwagens goed uit de verf komen. Zeker met de meegespoten bumpers van onze testauto staat er een heel representatieve wagen. Het is alleen jammer dat Toyota niet voor LED-dagrijverlichting en dito dimlicht heeft gekozen. De halogeenpitjes in de neus van de besteller doen de auto ouder voorkomen en geven bovendien veel minder lichtopbrengst.
In dit prijssegment liggen de marges nu eenmaal lager, zodat het voor de fabrikanten minder prikkelt om dergelijke opties toe te voegen. Zo kun je af-fabriek geen lichtmetalen wielen onder de Proace City laten monteren, maar deze zijn gelukkig wel als accessoire toe te voegen. In de samen met klanten samengestelde uitvoering Runner die wij reden is het 16 inch lichtmetaal gelukkig wel standaard opgenomen, want die exemplaren geven de auto een completer karakter.
Het interieur van de Proace City komt grotendeels overeen met dat van de Berlingo, Combo en Partner. Blikvangers zijn het grote opstaande multimediascherm en de digitale achteruitkijkspiegel. Om met het eerste te beginnen: het multimediascherm werkt snel en eenvoudig, terwijl het alle gewenste technologieën biedt. Behalve navigatie, dat is in de Runner uitvoering niet aanwezig. De uitvoering is samengesteld met het oog op veelgevraagde opties die onder andere koeriers en pakketbezorgers in stedelijke gebieden wensen.
Vaak maakt de doelgroep gebruik van een bedrijfsspecifieke navigatiemodule, zodat een af-fabriek systeem overbodig is. Apple Carplay en Android Auto zijn overigens wel gewoon aanwezig, dus je kunt altijd nog de navigatie-app van jouw smartphone op het scherm projecteren. Standaard zijn ook de keyless entry functionaliteit met startknop, zodat je niet naar de sleutel hoeft te zoeken als je de deuren wilt ontgrendelen en weg wilt rijden. Een indicator in de laadruimte geeft het aan als de auto te zwaar beladen wordt; handig en veilig. Bovendien beschik je in de cabine van de testauto over drie zitplaatsen, waarvan de bijrijdersstoelen multifunctioneel zijn in te zetten. Van de middelste zitplaats kun je eenvoudig een schrijftafel maken en de buitenste stoel klap je eenvoudig omhoog. Zo kun je lange lading eenvoudig meenemen en vastzetten.
Maar de Proace City beschikt over meer praktische oplossingen: zo vind je veel opbergvakken op en onder het dashboard en in de deurpanelen. De automaat bedien je met een draaischakelaar, die minder ruimte inneemt. Zo is het vak voor het draadloos opladen van een smartphone gemakkelijk toegankelijk. Het vakje naast de automaatschakelaar ziet eruit als een bekerhouder, maar de middelste persoon is dan wel veroordeelt tot het drinken van espresso. Andere bekers passen er simpelweg niet in, hoewel het vakje wel goed dienst doet voor het opbergen van losse munten.
De buitenste inzittenden vinden een prima plek in de Proace City, maar zoals bij veel auto's in deze klasse dien je wel te middelen tussen het kantelen van de stoelleuning en het naar achter verschuiven van de bestuurdersstoel. Je komt immers al snel tegen het middenschot aan, wat maakt dat langere berijders rechter zitten dan ze wellicht zouden willen. De middelste stoel is smaller en door het taps toelopen van het dashboard beschik je op deze plek over minder beenruimte. Toch is het een uitkomst dat je eventueel met drie personen plaats kunt nemen in de compacte bestelauto.
De laadruimte is in twee lengtematen te krijgen, waarbij we de meest compacte versie reden. Dat is de L1 met een laadvolume van 3.300 liter en een nuttig laadvermogen van 650 kg. Ga je voor de verlengde versie, dan kun je 3.900 liter kwijt in de laadruimte en mag je tot 1.000 kg beladen. Door de breedte van de laadruimte kunnen beide varianten prima wat Europallets slikken. Bovendien biedt de Toyota dealer in samenwerking met vaste partner genoeg betimmeringsmodelijkheden voor de laadruimte. Zo staat de auto volledig klaar voor gebruik en met behoud van garantie bij de dealer gereed als je hem af komt halen. Het trekken van een aanhanger tot 1.500 kg behoort ook tot de mogelijkheden, maar de Proace City automaat houdt het bij 1.350 kg voor gezien.
Die automaat zorgt er wel nog extra voor dat het rijden met de Proace City zeer soepel verloopt. De acht versnellingen maken dat het toerental lekker laag blijft, zodat motorgeluid naar de achtergrond wordt verdrongen. Met zijn 130 pk en boterzachte schakelmomenten voelt de bestelbus gewoonweg vlot aan, zodat je je niet hoeft te schamen voor zijn prestaties. Het is jammer dat de automaat niet in combinatie met minder potente dieselversies wordt geleverd, want we durven wel te beweren dat je aan de 100 pk sterke variant meer dan genoeg hebt.
Toyota kiest niet voor niets de samenwerking met PSA, want de benzine- en dieselmotoren waarmee de Proace City leverbaar is, blinken uit in prestaties en het beperken van uitstoot en brandstofverbruik. Ook met het rijgedrag komt de auto prima uit de verf. Het blijft natuurlijk een bestelauto, dus verwacht geen sportieve aspiraties. De auto blijft standvastig, zonder stoterig (ook zonder belading) over te komen. De besturing is licht, zodat je af en toe geen idee hebt wat de voorwielen doen. Maar in stadsverkeer maakt dat de auto juist handzaam en lichtvoetig. Bovendien beschikt de Proace City als Runner over dodehoekhulp, rijbaanhulp en adaptieve cruise control. Het rijden voelt daarmee nog vertrouwder, want de veiligheidssystemen reageren net zo goed op fietsers en scooters.
Als Runner zit de Toyota dus goed in de spullen, maar deze versie kost ook ruim 10.000 euro meer dan de standaarduitvoering. Je rijdt als ondernemer vanaf 13.395 euro weg en de goedkoopste dieselversie kost 14.195 euro. Airco, drie zitplaatsen en radio vragen dan nog wel een extra investering. Onze testauto kost minimaal 25.495 euro, maar is dan al van alle accessoires die je op de foto ziet voorzien. Alleen de metalic lak van 495 euro komt daar nog bij. Maar let wel: dit zijn allemaal prijzen exclusief BTW en BPM.
De consumentenprijs van de testauto gaat daarmee ruim over de 40.000 euro heen, maar dan heb je wel de meest complete Proace City. Bovendien staat een vast aanspreekpunt bij de Toyota dealer tot je beschikking, zodat er direct hulp geboden kan worden wanneer je problemen met de auto ondervindt. En wat is naast de smaakgevoelige details van de auto de reden om juist voor de Proace City te gaan, in plaats van een ander lid van de vierling? Bij de Toyota beschik je over vijf jaar garantie en dat is toch een aantal jaren meer dan bij zijn familieleden. Hebben we toch nog onderscheid gevonden.