Nu het A-segment van brandstofauto's ten dode opgeschreven lijkt, is het autofabrikanten er alles aan gelegen om in het steeds populairder wordende B-segment te scoren. De verwachting is immers dat veel consumenten uit het A-segment een trede hoger gaan shoppen en tegelijkertijd is het ook aannemelijk dat rijders van een auto uit het C-segment juist een stapje terug gaan doen vanwege de steeds duurdere auto's. Een merk dat het traditioneel goed doet in het B-segment is Peugeot en dat merk komt nu met een gloednieuwe 208. Een auto die door de vele keuzemogelijkheden in design, aandrijving en luxe-opties voor ieder wat wils moet bieden. Wij probeerden de nieuwe hatchback vast uit tijdens de persintroductie.
Zoals we al aangaven bij de test van de e-208 kun je moeilijk aan het uiterlijk ontdekken met welke aandrijving je van doen hebt. Welke 208 je ook voor je hebt, ze zijn duidelijk te herkennen als Peugeot en toch wezenlijk afwijkend van het uitgaande model. Dat uitgaande type was overigens - mede door een succesvolle facelift - tot in de nadagen van zijn carrière populair. Terwijl Renault met de nieuwe Clio qua design voortborduurt op zijn succesvolle voorganger, kiest Peugeot ervoor de nieuwe designtaal volledig te laten spreken bij de introductie van de kleine hatchback. Het effect is duidelijk, want de frisse nieuwkomer weet indruk te maken met zijn licht agressieve en toch aaibare uiterlijk.
Zeker de GT-Line met zijn kenmerkende LED-verlichting en sportieve accenten kan ons bekoren. En dan hebben we het nog niet eens over het spetterende Jaune Faro gehad, een lakkleur die ook nog eens gratis is. Voor de meer verlegen types zijn er ook saaiere kleuren, maar het geel staat de testauto ongelofelijk goed. Bovendien komen de zwart gespoten details rond de wielkasten, de spiegelkappen en het dak mooi uit in deze uitvoering. Hoewel de auto zijn eigen karakter heeft, zijn invloeden van de 508 en 3008 duidelijk zichtbaar. Het maakt de auto aan de ene kant erg volwassen en aan de andere kant lekker speels. Een prima balans en we zijn benieuwd of de auto dat in het rijgedrag ook kan laten zien.
Maar voordat we met de auto op pad kunnen gaan, vestigen we ons achter het compacte stuurtje op de bestuurdersstoel. De beschrijving van de i-Cockpit kunnen we overnemen uit tests van andere recente Peugeots, want ook in de nieuwe 208 geldt dat je even de tijd moet nemen om een goede zitpositie te bereiken. Als je dat voor elkaar hebt, kijk je in de GT-Line uit over het standaard aanwezige 3D-display. Het is lastig op de foto vast te leggen, maar de meters lijken naar je toe te kruipen. Volgens Peugeot verhoogt dit de verkeersveiligheid, doordat je de gegevens van de tellers eerder opneemt en daarom minder afgeleid bent van de weg. Een soort head-up display dus, maar dan dichter bij het stuur. Die voordelen konden wij niet ontdekken en de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat het 3D-effect je na de eerste kilometers al niet meer opvalt. Het is dus meer een gimmick, maar het ziet er fraai uit.
Net als de rest van het interieur trouwens, want Peugeot levert geen half werk af. Het binnenste van de 208 bevat mooie materialen, fijne bedieningsknoppen en een groot multimediascherm dat in de richting van de bestuurder is geplaatst. Hierdoor voel je je op een prettige manier ingesloten en door het hooggeplaatste dashboard waan je je in een grotere auto. Door het comfortabele leder, goede isolatie en optioneel verkrijgbare massagestoelen blijft die beleving ook tijdens het rijden hangen. De voorstoelen weten een zeer goede ondersteuning te bieden en zijn goed te verstellen. De vierkante pookknop ligt een beetje vreemd in de hand en vraagt daarom wat gewenning.
Nog een klein ongemakje dat je alleen bij de handgeschakelde versie zult ervaren: de bekerhouders zijn vlak voor de pook geplaatst en als je er bijvoorbeeld een waterflesje in zet, kom je daar tijdens het schakelen telkens tegenaan. Op het gebied van binnenruimte is de 208 nog steeds geen ster. Concurrenten als de Volkswagen Polo en Renault Clio bieden simpelweg meer ruimte op de achterbank en in de kofferbak.
De Peugeot 208 heeft motorisch gezien veel te bieden. Zo voorzien de Fransen de kleine hatchback desgewenst van een benzine-, diesel- of elektromotor. We konden al eerder vertellen over de e-208, de elektrische variant die ons niet teleur stelde. Nu is het tijd om met de benzineversie op pad te gaan en we kiezen voor een 100 pk sterke 1.2 PureTech. Qua vermogen valt deze versie mooi tussen de 75pk en 130 pk van de andere benzinemotoren in en bovendien is het de enige motor die je kunt combineren met zowel een achttraps automaat als een handgeschakelde zesbak.
De motor biedt een surplus aan vermogen en doet je niet snel verlangen naar de sterkere variant, die alleen met de EAT8 automaat is te verkrijgen en om die reden alleen al een stuk prijziger is. De handgeschakelde zesbak helpt je ondanks de vreemde pookknop met gemak door de verzetten heen en daarmee weet de auto moeiteloos te versnellen. Peugeot heeft echt werk gemaakt van de rijervaring, want waar het uitgaande model behoorlijk licht en afstandelijk stuurde, weet de nieuwe 208 een heel direct en zwaarder stuurgevoel te bieden. Op lange afstanden betekent dat koersvast doorrijden zonder al teveel correcties. Mits je de vrij bemoeizuchtige rijbaanhulp uitschakelt dan. Door dat zwaardere stuurgevoel, het evenwichtige onderstel en de goede geluidsisolatie heb je het idee in een auto uit een hogere klasse onderweg te zijn. Hoewel de auto nog steeds alleen schijfremmen voor heeft, weet de 208 ook een stuk zekerder te remmen dan zijn vrij wispelturige voorganger.
Uiteraard hebben we de kans niet onbenut gelaten om ook met de instapmotor en de sterkere versie op pad te gaan. De 75 pk sterke instapper biedt eigenlijk precies genoeg vermogen, zolang je niet het uiterste van de auto vergt. Doe je dat wel bij een vlotte invoegpoging of een inhaalactie, dan verlang je algauw naar meer vermogen. De 130 pk sterke variant met achttraps automaat weet nog meer uit te blinken in souplesse en kracht, waardoor je niet hard hoeft te trappen om gemakkelijk met het verkeer mee te komen. Toch voelt de 208 met de sterkste motor niet wezenlijk sneller dan de 100 pk versie met handbak.
Zoals gezegd neigen veel rijders van C-segmenters naar het B-segment vanwege de alsmaar stijgende prijzen van aanschaf en bezit. Mede om die reden biedt Peugeot luxe- en veiligheidsopties die tot voor kort alleen voor hogere segmenten weggelegd waren. We noemen semi-autonoom rijden, elektrische stoelverstelling en een groot multimediascherm dat zo uit de 508 lijkt te zijn overgeplaatst. Al die features hebben natuurlijk hun weerslag op de prijs, want de testauto komt uit op een aanschafwaarde van 29.080 euro, terwijl de vanafprijs van deze uitvoering met 24.320 euro ook al fors te noemen is.
De kenmerkende LED-koplampen met bochtverlichting en grootlichtassistent zijn standaard, evenals climate en cruise control.
De elektrisch verstelbare stoelen met lederen bekleding en massagefunctie vragen bijvoorbeeld een investering van 2.100 euro, maar ook het panoramadak, dodehoekhulp en keyless entry vragen een extra investering. Dat het veel voordeliger kan, blijkt wel uit de prijslijst van de 208. Voor 17.580 euro heb je al een mooie gele 208 op de stoep staan, voorzien van airco en cruise control. Voor de 100 pk sterke variant dien je minstens 20.630 euro neer te tellen, terwijl de achttraps automaat nog eens 1.900 euro extra kost.
De strijd is goed losgebarsten en de jacht op zowel de verstokte B-segment rijder als nieuwe aanwas vanuit andere categorieën gaat beginnen. Peugeot weet in ieder geval de aandacht op zich te vestigen met het expressieve uiterlijk van de nieuwe 208. Ook van binnen en tijdens het rijden weet de auto zich goed staande te houden. Mede door het rijke aanbod van aandrijvingen en uitrustingen kan het eigenlijk niet anders dan dat de 208 wederom een succesnummer wordt.