Opel Combo
1.5 Diesel Edition H1L1

Joep de Heer - 23 oktober 2018

Daverende drieling!

Concurreren? Nee, dat zeker niet! Samenwerken is wat de fabrikanten van bedrijfsauto's doen. Neem de alliantie tussen Mercedes-Benz en Renault-Nissan. Of de mogelijke samenwerking tussen Ford en VAG . En ook Opel bouwt zijn wagens niet alleen. Waar bij de vorige generatie Fiat nog de partner was, is dat nu PSA Groupe. Een jaar geleden werd Opel overgenomen door het moederbedrijf van Peugeot en Citroën. De nieuwe Combo, Berlingo en Partner zijn de eerste vruchten van deze samenwerking op bedrijfswagengebied. Een gouden samenwerking, zo blijkt uit de prijs die afgelopen maand werd gewonnen. Alle drie de auto's zijn namelijk Van of the Year 2019. Dat belooft veel goeds; wij testen de Opel Combo!

Geheel gewijzigd

Generatie nummer vijf van de Combo is in een compleet andere jas gestoken dan zijn voorganger. Waar bij nummer vier de badges op de voor- en achterzijde vervangbaar waren voor een Fiat of Opel logo, heeft de vijfde een heel eigen gezicht. Het front is geheel in lijn met de huidige personenwagens van Opel, zoals de Crossland X en Mokka X. De hoog opgetrokken koplampen en de chromen vleugels op de grille geven de Opel een robuuste en stoere look. De lijnen boven de wielkappen en paneelbeschermers aan de zijkanten geven de auto een hoge uitstraling. Met twee schuifdeuren aan de zijkant en dubbele deuren aan de achterzijde zijn er genoeg mogelijkheden om bij de lading te komen. Opel komt met twee lengtematen; een 4,4 of 4,75 meter. Bij de langere variant is niet alleen de overhang langer, maar ook de wielbasis neemt met 190 mm toe.

Stevige zit

Vraag de gemiddelde gebruiker van een bedrijfsauto wat voor hem of haar belangrijk is en je komt al snel op zitcomfort. Moet je een flink stuk rijden voor een klus of zit je zelfs de hele dag in je auto, dan snap je dat een goede stoel van cruciaal belang is. Opel heeft wat betreft zitcomfort een behoorlijk goede reputatie. Een aantal modellen van Opel zijn zelfs voorzien van AGR-stoelen, ontwikkeld in samenwerking met fysiotherapeuten. Deze stoelen zijn in de Combo - vooralsnog - niet terug te vinden. Rij je de Combo Selection (het instapmodel), dan is de bestuurdersstoel op vier verschillende manieren verstelbaar. De bijrijdersstoel is niet verstelbaar en je moet het doen zonder armsteunen. Ga je voor de Combo Edition, het model dat een tree hoger staat dan de Selection, dan zien we een aanmerkelijke verbetering in zitcomfort. De stoel is namelijk zesdelig verstelbaar, inclusief lendensteun en een armsteun. De bijrijder moet het in de Edition doen met een stoel die viervoudig verstelbaar is. Alle modellen zijn verkrijgbaar met twee of drie zitplaatsen.

Nadat we zijn ingestapt, merken we direct dat de stoelen een stevige en goede zit hebben. De lenden worden goed ondersteund en met de diverse verstelmogelijkheden is er altijd wel een gewenste zithouding te vinden. De zitting van de stoel had wel langer gemogen. Hoewel een korte zitting fijn is bij veelvoudig in- en uitstappen, zouden we ons kunnen voorstellen dat dit op termijn de bovenbenen onvoldoende ondersteunt. Nadat we de stoel goed ingesteld hebben, nemen we de tijd om het interieur te bekijken. Voor ons prijkt het fijne stuur waar we in andere Opel-modellen al kennis mee mochten maken. De functies op het stuur wijzen zich vanzelf en het gehele stuur ligt fijn in de hand. Achter het stuurwiel prijken de analoge klokken, met in het midden een scherm waarop relevante basisinformatie weergegeven wordt. Geen lastige menu's of complexe structuren; enkel de ritinfo en het verbruik. In het midden een groot, staand scherm dat zich laat bedienen met touch-knoppen. De temperatuur is te regelen middels fysieke knoppen die zich onder het scherm bevinden. Het geheel van het interieur toont strak en functioneel. Overal zijn slimme opbergmogelijkheden te vinden. Zo is er boven je hoofd een groot opbergvak, zijn er twee handschoenkasten, een grote uitsparing tussen de twee stoelen en natuurlijk grote vakken in de deuren. Opvallend is het vele gebruik van harde kunststof onderdelen in het interieur. Dit had verfijnder gekund en maakt de uitstraling van het interieur basic.

Wij rijden de 131 pk sterke Combo met een 1.5 liter diesel. Met een eigen gewicht van ruim 1.400 kg en een laadblok van 250 kg achterin moet de motor op de snelweg flink zijn best doen om de vaart erin te krijgen. Het stuurgedrag is niet van het gevoeligste soort, maar voor een auto in deze klasse zeker niet slecht. De auto staat op het EMP2 platform dat we eerder tegenkwamen onder de Grandland X. Zowel op verhard als op onverhard terrein houdt het platform zich goed en blijft de auto comfortabel. In de bochten hebben we geen last van een grote overhang; dit zou echter per inrichting van de bedrijfsauto kunnen verschillen.

Zet maar vol

De nieuwe Opel Combo is beschikbaar met een lengte van 4,4 of 4,75 meter. De standaardversie (4,4 meter lengte) heeft een wielbasis van 2.785 mm en een laadvermogen van 1.000 kg. Met 3,3 m3 als laadvolume biedt dit model voldoende mogelijkheden voor dagelijks gebruik. De maximale lengte van materialen die je kunt vervoeren, is 1.781 mm. Heb je vaak langere voorwerpen in de auto, dan kan optioneel worden gekozen voor een dakklep. Door gebruik van deze dakklep kunnen langere voorwerpen met een gewicht tot 100 kg diagonaal in de Combo worden vervoerd, zonder dat de achterdeur open moet staan. De grootste van de twee Combo-varianten heeft een laadruimte van 3,9 m3 en ook een laadvermogen van 1.000 kg. In deze variant zijn materialen tot een lengte van 2.131 mm te vervoeren. Of je nu de standaardvariant of de extra lange variant neemt; beide modellen hebben voldoende ruimte tussen de wielkasten om twee Europallets kwijt te kunnen. Hoewel zeer praktisch en handig moet er met één vervelend feit rekening worden gehouden: de vorige Opel Combo was groter dan de nieuwe. De laadvloer is bij de L1 en L2 vier centimeter korter en de hoogte neemt met 20 cm af. Of er een H2 van de Combo gaat komen, moeten we nog afwachten.

Opel introduceert in de Combo een handige voorziening. De auto's kunnen vanaf medio 2019 namelijk worden uitgerust met een overbeladingsindicator. Dit systeem weegt - door middel van sensoren - het gewicht wanneer de motor wordt gestart. Een wit LED-signaal geeft aan of 80% van het toegelaten laadvermogen is overschreden. Wanneer het gewicht boven het laadvermogen is, krijg je een oranje lampje met uitroepteken te zien.

De veiligheid staat bij Opel hoog in het vaandel. Door optionele montage van verschillende camera's is bij achteruitrijden de situatie goed zichtbaar. In plaats van een binnenspiegel is er een 5-inch display gemonteerd waarop het beeld van de camera wordt weergegeven. Op het moment dat je vooruit rijdt, is de situatie achter de auto zichtbaar. Op het moment dat de richtingaanwijzer naar rechts wordt aangezet, zie je de situatie naast de auto op het scherm verschijnen. Hierdoor is de dodehoek zichtbaar en kunnen ongelukken worden voorkomen.

Overzichtelijk

Pakken we de prijslijst erbij, dan zien we als instapper de 1.6 diesel met een handgeschakelde 5-bak en 75 pk. Voor een prijs van 13.599,- excl. BTW/BPM staat dit model bij jou in de werkplaats. Toch liever 25 pk meer? Dan kost dit je 1000 euro extra. Met regelmaat zwaar vervoer of een flinke aanhanger? Kies dan voor de 131 pk sterke 1.6 diesel. Het basismodel hiervan staat voor 16.099,- excl. BTW/BPM in de showroom. Het trekgewicht van de 131 pk sterke motor is 1.500 kg geremd. Voor de 100 pk versie 1.300 kg en de 75 pk 1.000 kg. Ongeremd mag je maximaal 600 kg trekken. Opel biedt je alle mogelijkheden de auto aan te kleden zoals je zelf wilt. Naast de losse opties zijn er drie pakketten beschikbaar. Zo start je bij de Combo Selection, die al vrij compleet is maar wat luxe ontbeert. De Combo Edition verwent je wat meer. Zo krijg je stuurwielbediening voor je radio, is je stoel in meer standen verstelbaar en heb je airco en cruise control. Echt een luxepaard wordt het met de Combo Innovation. Deze variant biedt op het gebied van veiligheid en techniek bijvoorbeeld rijbaanherkenning, regensensoren, parkeersensoren en mistlampen. Daarnaast wordt bij dit model de buitenzijde gesierd door beschermstrips, worden de bumpers meegespoten en beschikt hij over 16-inch stalen wielen. Ga je voor de meest luxe variant L2H1 met topmotorisering en met veel toeters en bellen, dan mag je een bedrag van minimaal 22.499,- euro excl. BTW/BPM achterlaten bij de dealer. Een achttraps automaat is bij dit model inbegrepen.

Van of the Year 2019

Samen met zijn Franse broeders mag de Opel Combo zich bedrijfsauto van het jaar 2019 noemen. Met een score van 127 punten scheurde hij zelfs de Mercedes-Benz Sprinter voorbij, die op een puntenaantal van 92 kwam te staan. De eerste prijs is dus al binnen. Of dit ook op het gebied van verkoopaantallen gaat gebeuren, is afwachten. De Opel Combo is in ieder geval stukken volwassener geworden en heeft de wind mee. Ondanks dat hij samen met de Peugeot Partner en Citroen Berlingo gebouwd is, zien we daarvan aan de buitenzijde en binnenzijde veel minder terug dan gedacht. De Opel laat zich gebruiken voor iedere praktische klus. Er is meer dan genoeg ruimte achterin, een groot aantal opbergvakken in de cabine en de stoelen zitten comfortabel. Toch op zoek naar een maat groter? Wacht dan even tot 2019; dan verschijnt de nieuwe Vivaro.

  • Praktisch voor iedere dag
  • Altijd ruimte voor twee Europallets
  • Zitcomfort
  • De motor moet er flink aan trekken
  • Minder laadruimte dan voorganger