Peugeot Rifter
1.5 BlueHDi 130 Long GT-Line

Tony Vos - 27 januari 2019

Nieuwe naam, nieuwe positie

Er is geen huisje zo heilig of er wordt wel tegenaan geschopt. Complete segmenten worden geschrapt, anderen geschapen. En in een aantal gevallen worden bestaande concepten omgebogen en toekomstbestendig gemaakt. De nieuwe Peugeot Rifter is de opvolger van de Partner Tepee, oftewel de personenversie van de nieuwe Partner bestelwagen.

Eigen weg

Tweede helft jaren negentig verschenen diverse, moderne bestelwagens zoals de Citroën Berlingo, Renault Kangoo en Peugeot Partner. Modellen die weliswaar componenten deelden met personenauto's, maar die qua design en inrichting een geheel eigen weg insloegen. Daarvoor was het namelijk gebruikelijk het front van een bestaande personenauto te nemen en daar een hoekige 'bak' aan te plakken.

Bij PSA bevindt dit type auto zich al weer in de derde generatie. Peugeot volgt de bestaande Partner op door een nieuw model met dezelfde naam. Maar van alle genoemde bestelwagens worden ook versies met een geel kenteken afgeleid. En juist die auto's nemen door hun ruimtelijke karakter meer en meer de plaats in van de ruimtewagen die uit de gratie is. En dat Peugeot die personenversie een andere positie wil geven in het eigen programma, dat wordt onderschreven door een nieuwe naam, de Peugeot Rifter.

Carrosserievorm

Het is in dit segment gebruikelijk dat op dezelfde basis meerdere merken een vergelijkbaar concept invullen. Dat was voorheen al het geval met Peugeot en Citroën, maar naar de overname van Opel door PSA zijn er nu drie merken die deze nieuwe modelreeks in hun programma integreren. Dat betekent dat qua carrosserievorm de nieuwe Citroën Berlingo, Opel Combo en Peugeot Partner identiek zijn.

Peugeot kiest voor de personenversie niet alleen voor een afwijkende naam ten opzichte van de besteller. Ook qua inrichting tilt het merk de Rifter naar een geheel eigen niveau. De auto kan bovendien in twee lengtevarianten worden besteld. De langste versie biedt zelfs ruimte aan zeven inzittenden. Specifiek voor de Rifter ten opzichte van de Partner bestelversie is de grote achterklep, terwijl ook twee zijschuifdeuren standaard zijn. Motorisch bestaan er meerdere mogelijkheden van driecilinder benzine tot viercilinder diesel. Een ander bewijs dat Peugeot de Rifter duidelijk in het personenautopallet plaatst, is het feit dat er kan worden gekozen voor het uitrustingsniveau GT-Line.

Zwarte omlijsting

Zoals gezegd zorgt Peugeot bij de Rifter voor specifieke kenmerken, zodat het model als een echte Peugeot kan worden herkend. Zo is het front geheel eigen. De grille sluit qua vorm volledig bij de Expert aan. Daarnaast kennen de koplampen een specifiek design met in het midden geplaatste LED dagrijverlichting. De mistlampen hebben een zwarte omlijsting en ook de onderkant van de bumper is contrasterend uitgevoerd. Helemaal onderaan zit een aluminiumkleurig accent. Dat is ook weer aan de achterkant te vinden. Langs de wielkastranden en onder op de dorpel en deuren wordt dit zwarte accent doorgezet. En omdat Peugeot de Rifter ook nog iets hoger op de wielen plaatst wordt duidelijk een brug gelegd naar een SUV en crossover. Dat is precies wat de moderne automobilist graag heeft. De GT-Line heeft fraaie 17 inch lichtmetalen wielen en dakrails waardoor een stoer/robuuste uitstraling wordt verkregen met een snufje sportiviteit.

Laadmogelijkheden

De achterklep geeft toegang tot gigantische laadmogelijkheden. Het enige nadeel is dat deze klep flinke ruimte achter de auto vraagt om te worden geopend. Minimaal is er voor 850 liter achter de achterstoelen beschikbaar, terwijl het eindresultaat maar liefst 3.500 liter is als ook de rugleuning van de passagiersstoel wordt neergeklapt. Dus welke klus de nieuwe eigenaar ook voor de Rifter bedenkt, de auto zal hem of haar nauwelijks beperken.

De achterbank bestaat uit drie losse stoelen waarvan de rugleuningen afzonderlijk kunnen worden neergeklapt. Bij de langere zevenzitter kunnen deze stoelen ook in de lengterichting worden verschoven. De GT-Line blijkt erg compleet met onder meer klaptafeltjes tegen de rugleuning van de voorstoelen en rolgordijntjes voor de ruiten van de schuifdeuren. De geboden ruimte op de achterbank is gigantisch, zowel voor hoofd als benen.
Peugeot past in de Rifter ook het i-Cockpit dashboard toe. Het instrumentarium is relatief hoog geplaatst, terwijl het stuur een maatje kleiner is. Het dashboard loopt over van de bergvakken over de hele breedte en op diverse niveaus. Daarnaast zijn er nog volop bergmogelijkheden in de deuren en tegen het dak. Dat maakt de Rifter tot een ideale gezinsauto om tegelijk veel mensen én veel spullen te kunnen meenemen. Voor wie het interieur nog niet genoeg mogelijkheden biedt, zijn er altijd nog de dakrails waarop dragers voor een dakkoffer kunnen worden geplaatst.

Geruisloos

Hoog gezeten op de bok wordt met de eveneens hoog geplaatste pook de versnellingsbak bediend. Dat kan een handbak zijn of in combinatie met de krachtigste diesel ook een achttraps automaat. De relatief nieuwe 1,5 liter diesel kan in meerdere vermogensvarianten worden gekozen. De meest krachtige haalt 130 pk en een koppel van maar liefst 300 Nm bij 1.750 tr/min. Peugeot weet het dieselgeluid keurig te dempen, waardoor ook lange ritten behoorlijk geruisloos verlopen. De prestaties van deze topdiesel zijn keurig. Het brandstofverbruik ligt de in de praktijk rond de 1 op 13,5 en dat zou rustig wat gunstiger mogen. Maar de meeste Rifters zullen in Nederland toch met de 1,2 liter Puretech benzinemotor van 110 pk worden geleverd.
Peugeot heeft bij de ontwikkeling merkbaar veel aandacht geschonken aan het comfort dat het onderstel biedt. Zonder te gaan hellen in bochten mag duidelijk geconcludeerd worden dat de afstemming perfect is voor een complete familie met veel bagage. Wegoneffenheden filteren ophanging en banden goed uit. De wat hogere stand op de wielen heeft geen negatieve gevolgen.

Peugeot tilt het imago van de personenversie van een bestelwagen beslist naar een hoger niveau. De nieuwe Rifter heeft in zijn uitstraling overduidelijk elementen van SUV's en voegt daar ook de zo gewaardeerde hoge zitpositie aan toe. De auto biedt volop stabiliteit op hoge snelheden en weet een oneffen ondergrond goed glad te strijken. Het forse interieurvolume voor passagiers en bagage is natuurlijk de belangrijkste eigenschappen die de klant zal weten te waarderen. Bovendien opent de zevenzitter mogelijkheden naar een nog grotere doelgroep.

  • Enorm ruim interieur
  • Talloze opbergmogelijkheden
  • Goed ondersteunde zitpositie
  • Grote achterklep vraagt veel ruimte bij openen
  • Hoog brandstofverbruik