Je moet het Peugeot nageven, ze zijn er de laatste jaren als de kippen bij om met de laatste trends mee te liften. Waar ze de boot in het verleden nog wel eens hebben gemist - zoals met de opkomst van de mini-mpv - hebben ze nu echt een neusje voor wat de consument wil. Bij de introductie van de 208 werd dan ook al aangegeven dat er geen stationversie van dit model zou komen.
In plaats daarvan kwam de 2008. Het wat hoger op de wielen staande model bracht het koperspubliek een bereikbare cross-over, want daar zijn we in West-Europa nu eenmaal gek op. Nissan bewees het al met de eerste Qashqai en ook bij Peugeot had deze formule zijn uitwerking. Nu is het tijd voor een opgefriste versie van de 2008. Of de facelift na krap drie jaar niet wat vroeg komt, proberen we uit te zoeken in een uitgebreide rijtest.
De 2008 werd pas in 2013 geïntroduceerd, maar toch kozen de Fransen ervoor om de auto behoorlijk aan te pakken. En eerlijk gezegd is dat wel begrijpelijk, want het pre-facelift model toont toch al wat bedaagd. Met de gewijzigde lampenunits en een hoekigere en daardoor stoerdere neus moet het model weer een aantal jaren vooruit kunnen.
Dat de 2008 tot nu toe met name een wat ouder publiek aansprak, heeft het imago niet veel goed gedaan. Daarom is er voor gekozen om bij de facelift de GT-line te introduceren, wat ook bij de 208 Phase II een goede keuze bleek. Het model ziet er een stuk stoerder uit door de diamond grille en de contrasterende wielkastomlijsting. Bovendien staan de 17 inch Eridian Noir wielem hem bijzonder goed. Uiteraard mag de oplopende daklijn - één van de kenmerken van de 2008 - die we in het verleden al zagen bij bijvoorbeeld de Matra Rancho, niet ontbreken. Bij de GT-line wordt juist daar door het zwarte kunststof paneel extra de nadruk op gelegd. Dit geeft de 2008 een veel sprankelendere uitstraling en de auto wekt de illusie dat hij ook buiten de gebaande paden zijn mannetje staat. Uiteraard is dat grootspraak, maar de auto heeft overduidelijk meer sex appeal dan zijn voorganger.
Binnenin de 2008 zijn de wijzigingen veel minder snel te ontdekken. Het model was één van de eerste Peugeots de gebruik mocht maken van het i-cockpit principe; een klein stuurtje en de tellers hoog gepositioneerd. Dat is na de facelift niet anders en dat brengt nog steeds met zich mee dat je goed moet zoeken naar een juiste zithouding. Het is een heel gepuzzel tussen een goed zicht op de tellers, zonder dat er een stuurwielrand voor zit. Als je de ideale zithouding eenmaal hebt gevonden, is het goed toeven in de 2008. Het fraaie stuurwiel ligt goed in de hand en de bediening van het multimediascherm en de klimaatcontrole is binnen handbereik. Net als bij de 308 is de metalen pookknop fraai om te zien, maar niet heel comfortabel omdat het ding 's winters net na het instappen ijskoud is en in de zomer juist weer gloeiend heet is. Hier gaat design dus echt voor functie. Gelukkig geldt dat niet voor de rest van het interieur, want de 2008 is behoorlijk praktisch als het om bekerhouders en opbergvakjes gaat. Bovendien zijn de gebruikte materialen erg goed. Je kunt gerust stellen dat het interieur een luxere uitstraling heeft dan dat van bijvoorbeeld een Captur.
Natuurlijk koop je een 2008 niet alleen voor zijn uitstraling, je wilt ook gewoon meer ruimte en praktische bruikbaarheid dan een vijfdeurs 208. En aan die wens komt de auto zeker tegemoet, want om binnenruimte zit je niet direct verlegen. Door de hogere zitpositie kun je zowel voor- als achterin je benen goed kwijt. Het glazen panoramadak snoept achterin wel wat hoofdruimte weg, maar een gemiddelde volwassene kan nog steeds prima plaatsnemen op de achterbank. Ook de kofferruimte is een stuk groter dan die van zijn kleine broertje, al is de hoge tildrempel minder praktisch.
We rijden de auto met 1.2 PureTech driecilinder, die het in deze configuratie tot 130 pk schopt. In modellen als de 5008 en DS 4 heeft deze motor zich al ruimschoots bewezen. Ook in de 2008 komt de motor zeer goed tot zijn recht. Het vermogen is voor de 1.135 kg zware wagen natuurlijk meer dan voldoende en daarom voelt de Fransoos lekker vlot aan. Tel daar de fijne besturing - mede door het kleine stuurtje - bij op en je hebt een hele fijne rijdersauto aan de 2008. Net als bij onze rijtest van het pre-facelift model valt het op dat de wegligging bijzonder goed is.
Ondanks het hogere zwaartepunt heb je zelden last van overhellen, waarbij het comfort aan boord prima bewaard blijft.
En ook de versnellingsbak verdient een pluim, want de bak schakelt strak en niet zo hakerig als de vijfbak van voorheen. Wil je toch liever een automaat? Dan is er enkel de keus in de vorm van de 110 pk sterke benzineversie; de semi-automaat die gekoppeld is aan de lichtere motorisaties kunnen we niet bepaald aanraden.
De 2008 met driecilinder kun je behoorlijk zuinig rijden, maar dan moet je wel heel beheerst met de rechtervoet omspringen. Want als je lekker met de rest van het verkeer meerijdt, maak je al snel meer toeren dan de schakelindicator adviseert. De auto voelt dan wel veel gretiger aan en bovendien klinkt de driecilinder nog best lekker. Het verbruik komt dat niet ten goede, maar een gemiddelde van 7,2 liter is nog acceptabel, zeker gezien het feit dat met wat meer inspanning een stuk zuiniger gereden kan worden.
Bij de facelift is ook de veiligheidsuitrusting van de 2008 uitgebreid. Zo is onder andere het noodstopsysteem aanwezig op de GT-Line. Hiermee kan een aanrijding voorkomen worden, of de impact op hogere snelheid kan drastisch worden verminderd. Ook standaard aanwezig is de Grip Control draaiknop, waarmee het ESP kan worden ingesteld. Nou wil het toeval dat wij de 2008 precies in een behoorlijk winterse week testten en het moet gezegd: zelfs als je de auto een dik pak sneeuw instuurt, kun je de wagen heel gecontroleerd weer wegrijden.
De 2008 met 130 pk benzinemotor rijd je vanaf 25.180 euro. Zaken als cruise control en airco zijn dan uiteraard aanwezig, evenals multimedia met onder andere Apple- en Android-weergave van het smartphonescherm. De GT-Line is standaard voorzien van de fraaie 17 inch wielen en daarbij heb je ook aan uitrusting weinig te wensen over. De importeur vinkte een JBL-audiosysteem, navigatie en het glazen panoramadak aan. Het totaalbedrag van 29.350 euro komt daarmee wel aan de hoge kant uit. Met een lichtere motorisering ben je wel een stuk goedkoper uit. Uit de test blijkt wel dat je met minder vermogen ook prima uit de voeten kunt.
Peugeot heeft de 2008 een stuk stoerder gemaakt en daarmee is de auto voor een jonger koperspubliek een stuk aantrekkelijker. Het is jammer dat de GT-Line duur uitvalt, want in die uitvoering komt het ontwerp het meest tot zijn recht. Je hebt aan de vernieuwde 2008 een hele goede: zowel het rijgedrag, de interieurafwerking als de standaarduitrusting zijn prima op orde. Laat die tweede jeugd maar komen!