Nadat DS als zelfstandig merk werd geïntroduceerd binnen de PSA-groep konden we al kennismaken met de 7 Crossback. Een grote SUV met een geheel eigen uitstraling en hoogwaardig interieur. Een pittig prijskaartje is daar onlosmakelijk mee verbonden en dat betekent dat het koperspubliek automatisch kleiner wordt. In Nederland werden in 2019 tot en met augustus zo'n driehonderd DS 7's verkocht, terwijl een Audi Q5 op 200 stuks blijft steken.
Er is dus vraag naar Franse avant-garde, maar het merk zal meer aantallen moeten maken om naamsbekendheid op te bouwen en bestaansrecht te houden. Voor die aantallen moet de aantrekkelijker geprijsde DS3 Crossback zorgen. Helemaal in de trend van de tijd is het een luxe crossover, die zijn passagiers in de watten moet leggen. Wij testen hoe dat bevalt met een 155 pk sterke benzineversie met achttraps automaat.
Bij de kennismaking met de 3 Crossback benoemt de importeur al concurrenten: een Audi Q2 en Mini Countryman staan bijvoorbeeld op de radar. Geheel in lijn met de concurrentie moet de DS het hebben van personalisatiemogelijkheden en veel luxe. Dat merk je al als je op de auto af loopt. Eenmaal in de buurt vouwen de handgrepen keurig naar buiten, zodat je het portier open kunt trekken. Als je van de auto vandaan loopt, vouwen ze weer naar binnen, vergezeld van een geluidssignaal. Voor zowel de spiegels, het dak, de carrosserie en de wielen kun je naar hartenlust variëren in kleuren en materialen. Zo zijn de spiegelkappen van de testauto voorzien van een met lasertechnologie aangebrachte print en is het dak in het contrasterende Diamond Red gespoten. De carrosserie houdt het bij stemmig Noir Perla Nera, maar ook hier heeft de koper keuze uit een uitgebreid kleurenpalet. Verder springt de haaievin vanaf de B-stijl naar achteren in het oog, een overduidelijke knipoog naar broertje DS 3 en daarmee ook een herkenningspunt.
Naast exclusiviteit wil de auto voornamelijk sportiviteit uitstralen, met zijn grote uitlaatstukken, met kunststof opgevulde luchthappen en duidelijk aanwezige dakspoiler. Het helpt daarbij dat het model gedrongen en breed overkomt, zeker van achter gezien. Hoewel de auto qua ontwerp niet veel raakvlakken heeft, zou je hem bijna bestempelen als kleine Range Rover als het om uitstraling gaat. En dat kun je onmogelijk als belediging zien.
Zoals we inmiddels wel gewend zijn van DS werd het interieur van de 3 Crossback op geheel eigen wijze onder handen genomen. Van de bedieningsknoppen tot de luchtroosters en van de multimediamenu's tot de startknop is alles op elkaar afgestemd. Driehoekige vormen, gouden details en veel glimmers zijn de kernwoorden als we het interieur moeten typeren. Wellicht een tikje overdadig, maar dat past natuurlijk wel bij een haute voiture als deze Fransoos. Ergonomisch zit het allemaal iets minder doordacht in elkaar, dus je hebt wat tijd nodig om de juiste bedieningsknoppen blindelings te kunnen vinden.
Grote delen van het interieur zijn bedekt met zeer hoogwaardig leder dat we eigenlijk alleen in veel hogere segmenten tegenkomen. De kleurstelling is natuurlijk smaakgevoelig, maar de nappalederen stoelen met bekleding in horlogebandstructuur weten het binnenste van de DS 3 Crossback ongelooflijk op te waarderen. Je vergeet daardoor bijna dat er rond de middenconsole en op de onderste helft van het dashboard vrij hard kunststof is te vinden. Doordat je met die delen niet veel in aanraking komt, is het niet storend. De materialen waar je wel veel mee in aanraking komt, voelen goed aan en zien er mooi uit.
Voorin zit je voortreffelijk op de zachte stoelen met stevige wangen en massagefunctie. Ook langere inzittenden vinden een prima plek, waarbij de bestuurder het stuur ook nog eens uitgebreid kan verstellen. Een stuk minder krap dan bij de DS 4 Crossback het geval was dus. Achterin is dat een ander verhaal. DS zet de 3 Crossback neer als een auto voor young professionals zonder gezin, of eventueel met jonge kinderen. Dat blijkt wel uit de krappe achterbank.
Maar eerlijk is eerlijk, wanneer je ruimte zoekt kun je bij andere modellen als de C5 Aircross binnen de PSA groep je gram halen. Wie mooi wil zijn, moet nu eenmaal pijn lijden. De kofferruimte is met 350 liter ruim genoeg om flinke shoppers kwijt te kunnen.
Wat dan wel jammer is: een elektrische bediening van de achterklep zou toch op zijn minst optioneel leverbaar moeten zijn en dat is niet het geval.
Naast een sportieve uitstraling, wil je natuurlijk ook matchende prestaties. De 3 Crossback is er met een reeks bekende benzine- en dieselmotoren, zoals de 1.5 liter BlueHDi en de 1.2 PureTech driecilinder benzinemotor. Begin 2020 volgt ook een volledig elektrische e-Tense versie. Wij rijden de benzinemotor als een niet eerder geteste vermogensvariant met 155 pk. Met zijn 1.180 kilo kun je de auto niet typeren als zwaarlijvig en het is dan ook geen verrassing dat de crossover met deze motor prima van zijn plek komt. Standaard heb je de beschikking over de fijne achttraps automaat van Aisin en dat blijkt een prima combi. De acceleratie is goed, de motor klinkt lekker en het schakelen verloopt boterzacht. Op koerssnelheid blijft het zeer aangenaam stil binnenin de 3 Crossback, terwijl je bij versnelling het fijne driecilindertje hoort ronken en zelfs getrakteerd wordt op kleine plofjes tijdens het schakelen.
Waar de DS 4 Crossback vrij stevig geveerd was, blinkt de 3 Crossback echt uit in rijcomfort. Ondanks de grote wielen worden oneffenheden keurig weggefilterd. Door de zachte vering voorkom je niet dat je in bochten overhelt, maar net als onderstuur wordt dit tot een minimum beperkt. Door de lichte besturing doet de auto op lage snelheden lichtvoetig aan, een eigenschap die in de stad prima van pas komt. Op de snelweg rijd je juist koersvast en zijn er weinig correcties rechtuit nodig.
De auto is voorzien van allerlei hulpsystemen, die we veelal ook bij de directe concurrenten terugzien. De adaptieve matrix led-verlichting is wel het vermelden waard, want deze functie is op de DS 7 en bij veel concerngenoten nog niet leverbaar. Met een aantal led-blokken wordt de bundel verdeeld en alleen de blokken die voor- of tegenliggers kunnen verblinden worden uitgeschakeld. In de praktijk werkt dit systeem erg fijn en het is een aanwinst dat DS deze technologie nu ook kan bieden.
We vermelden eerder al enkele concurrenten van de DS 3 Crossback en dat zijn stuk voor stuk modellen van premium merken. DS positioneert zichzelf overduidelijk tussen deze merken en daar horen hogere aanschafprijzen bij. Instappen in de DS 3 Crossback kan vanaf iets meer dan 30 mille met een 100 pk sterke benzineversie in uitrustingsniveau Chic. Zaken als cruise control, airco en lichtsensor zijn standaard. Een versie met achttraps automaat is pas vanaf 37.190 euro leverbaar, maar dan heb je wel gelijk de 130 pk sterke benzinemotor en een uitgebreidere uitrusting.
Wij rijden de tijdelijk beschikbare versie La Premiere, die voorzien is van de krachtigste benzinemotor en zaken als de matrix ledlampen, keyless entry en adaptieve cruise control met file-assistent. De versie is gebaseerd op de Grand Chic en kost minstens 46.590 euro. Tel daar de Focal muziekinstallatie en DAB+ radio bij op en je komt op 47.940 euro. Een flink bedrag voor een compacte crossover, maar er is dan ook niets verder te kiezen op de optielijst. Zaken als een elektrisch bedienbare achterklep of panoramisch schuifdak zijn zelfs helemaal niet leverbaar.
In het overvolle segment weet DS met de 3 Crossback een eigen identiteit en unieke uitstraling te bieden. Bovendien beschik je over veel luxe en een hele fijne aandrijflijn. Daar hoort een pittig prijskaartje bij, maar dat is bij de premium concurrenten niet anders. Of het merk voldoende bekendheid en uitstraling heeft opgebouwd om zich met die concurrentie te kunnen meten, moet blijken. Maar de DS 3 Crossback doet er in ieder geval alles aan om leuk gevonden te worden.