DS 4 Crossback
1.2 Puretech 130 S&S Business

Martijn Verhoef - 19 mei 2016

Vreemde eend in de bijt

Het lanceren van het luxelabel DS betekende meteen al een succes voor Citroën. De DS3 was direct al mateloos populair met zijn hippe uiterlijk en talloze personalisatiemogelijkheden. Ook de later geïntroduceerde DS5 was door zijn extravagante voorkomen en het bijtellingsvoordeel voor de zakelijke markt een goedlopend model. De daartussen gepositioneerde DS4 had het daarentegen veel moeilijker in het C-segment, waar de auto aan de ene kant moest opboksen tegen de Golfjes en Astra's en aan de andere een Frans alternatief voor een A-Klasse en Audi A3 moest zijn. De auto bleek daarin minder succesvol dan de rest van de DS-familie, vandaar dat het inmiddels afgesplitste merk het over een andere boeg gooit met het model. Vanaf nu is de DS 4 ook leverbaar als Crossback. Met een stoerder en opgefrist uiterlijk mag de auto het opnieuw proberen. Of de auto nu wel een kans maakt, zochten we uit in de testweek.

Uniek

Toegegeven, het is misschien wel het moeilijkste segment waarin je als merk kunt opereren en dat de auto er nu in twee gedaantes is te krijgen zal zeker een groter koperspubliek trekken. Zowel de DS 4 als de DS 4 Crossback hebben een retouchering ondergaan en zijn helemaal in lijn getrokken met de rest van de jonge familie.
De Crossback onderscheidt zich verder door uitgeklopte spatschermen, de zwart gelakte voorbumper en ook aan de dakrailing kun je de Crossback herkennen. Ten opzichte van het model dat nog onder de Citroën vlag aangeboden werd, springen vooral de nieuw gevormde grille en de koplampen in het oog. Bestel je de xenonlampen, dan is de omlijsting helemaal led-verlicht. De testauto moet het doen met halogeenpitjes en dan doet de dagrijverlichting een beetje after market aan.
De auto is erg uniek te noemen, als het om het uiterlijk en de hoogte van het model gaat. De enige wagens die qua positionering een beetje in de buurt komen zijn de Infiniti Q30 en de V40 Cross Country.

Luxepaard

Het interieur is zo onderscheidend te maken als je zelf wilt. Speelt geld een mindere rol? Bestel dan het pakket Leder Club in combinatie met Leder Integral. Goed, je bent dan bijna 4500 euro verder, maar het volledige dashboard en de deurpanelen zijn dan met kwalitatief hoogwaardig leder bekleed en de stoelen zijn voorzien van een laag runderleer met horlogebandstructuur, zoals we dat ook uit de DS 5 kennen. Bijna vanzelfsprekend leek het de importeur beter om alleen de meest gevraagde opties op de test-DS te plaatsen, waardoor de auto wat gewoner overkomt, maar een gepeperde rekening ook achterwege blijft. Is het dan op een houtje bijten binnenin de Crossback? Welnee, de materialen zijn van een prima kwaliteit en alle knoppen voelen goed aan. De isolatie is mooi op orde, waardoor het comfortabel zoeven is met de Fransoos. Het nieuwe multimediasysteem is van alle gemakken voorzien: Apple Carplay, een internetverbinding en digitale radio behoren tot de mogelijkheden. Ook werkt het aanraakscherm snel en is de resolutie is hoog, waardoor het scherm goed afleesbaar is. 

Beperkingen

Een minpuntje zijn de voorstoelen. Hoewel de stoelen heerlijk zitten en voldoende ondersteuning bieden, laat de verstelling voor langere personen (al vanaf 1,85 meter) te wensen over. Zo kunnen de voorstoelen niet zo ver naar achteren geschoven worden, waardoor je al gauw een wat opgevouwen idee krijgt. De optionele stoelmassage doet daar, hoe fijn ook, helaas niets aan af. Het stuur is vrij groot uitgevallen en net iets te dun om lekker in de handen te liggen. Achterin is het allemaal niet overbemeten: langere passagiers komen al snel beenruimte te kort en ook de hoofdruimte houdt niet over.
Wanneer ze van al dat ongemak even frisse lucht willen inademen, komen ze nog een minpunt tegen. De achterramen kunnen namelijk nog steeds niet open. De inhoud van de kofferbak is redelijk te noemen, hoewel de subwoofer van het verder prima klinkende Denon audiosysteem behoorlijk wat ruimte opsnoept en de tildrempel hoog is. 
Een ruimtewonder is de DS 4 Crossback dus niet, maar dat zijn de directe premium concurrenten ook niet. In vergelijking daarmee komt de auto nog steeds niet goed weg, maar is het allemaal wel te relativeren.

Hinken op twee gedachten

Voor de aandrijving zorgt de PureTech driecilinder met 131 pk. Deze motor weet prima raad met de 1230 kilo wegende Crossback. De sprint naar 100 km/h is in 10,8 seconden gepiept en de fut is er pas bij 198 km/h uit. Geen waarden om je voor te schamen dus en doordat het maximale koppel al vrij snel beschikbaar is, hoef je niet eindeloos door te trappen. Onder de 1700 toeren voelt de auto wel een beetje afwachtend aan, waardoor het voor je gevoel lang duurt voordat de auto van zijn plek komt. Eenmaal op gang heb je niet snel het gevoel kracht tekort te komen en doet de auto in betrekkelijke rust zijn werk.
De handbak met zes versnellingen heeft korte slagen, maar het nadeel is dat de bak een beetje hakerig is.
Het gevolg is dat je op een onbewaakt moment wel eens mis roert en in een verkeerde versnelling terechtkomt, of in zijn vrij blijft hangen. 
Het rijgedrag is minder comfortabel dan je op basis van het hoge uiterlijk en de Franse genen zou verwachten. De demping is vrij hard, terwijl dit niet onprettig aanvoelt. Verwacht geen zweverige snelwegkilometers, maar juist een auto die duidelijk doorgeeft wat er onder de auto gebeurt. Hiermee hinkt de auto wel een beetje op twee gedachten, want hoewel het onderstel best sportief aanvoelt, is de besturing indirect en helemaal niet uitnodigend voor een potje sturen. 
Het verbruik van de driecilinder is binnen de perken te houden en wijkt met 6,1 liter per 100 kilometer niet verrassend veel af van de fabriekswaarden van 1 op 20,4.

Tweede kans

De DS 4 is net zo uitgesproken als de rest van zijn famileleden. Het is een ideale auto voor mensen die opvallend visitekaartje willen rijden en de auto is behoorlijk onderscheidend te maken wat betreft zowel het ex- als interieur. Wil je een vergelijkbare auto als 'onze' testauto? Dan heb je voor 33.173 euro een hele complete auto, terwijl het feest bij de premium concurrenten bij een dergelijk bedrag pas begint. Zaken als navigatie, stoelverwarming én massage, keyless entry en lederen bekleding zijn dan aanwezig. De binnenruimte is net als bijvoorbeeld in een Volvo V40 beperkt en dat de achterramen niet open kunnen is discutabel. Maar de DS 4 weet ook zonder de rundlederen dashboardbekleding een premium gevoel te geven en je het idee te bezorgen dat je in iets bijzonders rijdt.

  • De DS 4 geeft je het gevoel iets bijzonders te rijden
  • Goed werkende multimedia
  • Mooie materialen in interieur
  • Hakerige versnellingsbak
  • Ramen achter kunnen niet open
  • Beperkte binnenruimte