Het merk MINI heeft na de revival in een korte tijd een grote schare fans opgebouwd. Na de introductie van de New MINI was het model lange tijd niet aan te slepen. Gezien de lange wachttijd bracht een tweedehands model vaak nog meer op dan een gloednieuwe MINI. Onder de vleugels van BMW wist het merk een echte rijdersauto neer te zetten, waarbij rijplezier en beleving hoog in het vaandel staan. Er was alleen één probleem: de first adopters kregen gezinnen en vroegen om meer ruimte. Daar sprong MINI handig op in, wat leidde tot de hippe Clubman.
Maar het ging nog verder, want ook een heuse crossover werd later geïntroduceerd. Deze Countryman is inmiddels toe aan een tweede generatie en is groter dan ooit. In hoeverre de MINI-beleving nog gewaarborgd wordt met deze gigant testten we uit door de auto een weekje mee te nemen.
Groot is de auto in ieder geval wel, want de nieuwe Countryman is ten opzichte van zijn toch al niet misselijke voorganger ruim twintig centimeter gegroeid in lengte. Ook is de auto iets breder geworden. Het maakt dat de auto minder gedrongen overkomt. Doordat de lampen aan zowel voor- als achterzijde extra groot zijn gemaakt, wordt je optisch bedrogen. Maar laat je niet voor de gek houden: de Countryman is een uit de kluiten gewassen mini-SUV, die de strijd aan moet gaan met de Audi Q2 en Mercedes-Benz GLA. En de BMW X1 uit eigen stal natuurlijk.
De afmetingen zijn dus niet echt des MINI's, maar de Countryman heeft wel de uitstraling die bij het merk past. Met het British Racing Green als lakkleur en de blijvende mogelijkheid om de auto te personaliseren met contrasterende dakkleur en spiegelkappen heb je meteen door dat je met een Britse smaakmaker van doen hebt. De auto is lekker stoer door de kunststof omlijsting van de wielkasten en de aluminium dakrails. Wanneer dat je allemaal nog niet genoeg is, kun je voor een heuse striping over de motorkap kiezen. Uiteraard heeft dit wel zijn prijskaartje, want de accessoires en opties zijn behoorlijk premium qua prijs.
Vanbinnen kan er ook geen twijfel over bestaan: je bent in een MINI beland. De ronde behuizing van meters en multimediascherm vind je nergens anders. Wat opvalt is dat het interieur kwalitatief gezien een enorme inhaalslag heeft gemaakt ten opzichte van zijn voorganger. De materialen zijn erg mooi en voelen ook goed aan. Typerend zijn natuurlijk de tuimelschakelaars en de startschakelaar, waarbij die laatste gretig pulseert zodra je de auto binnenstapt. Waar bij het oude type Countryman vaak geklaagd werd over een slechte afwerking en vervelende bijgeluiden, kan dat over de nieuwe versie zeker niet gezegd worden.
De bediening van het multimediascherm is ook vereenvoudigd en de Countryman is nu voorzien van de nieuwste verbindingsmogelijkheden met de smartphone.
De groeispurt van de Countryman heeft als voordeel dat de binnenruimte toeneemt. Als bestuurder merk je dat er heel gemakkelijk een ideale zithouding te vinden is. Het fijne stuurtje is uitgebreid te verstellen en de uitschuifbare zitting wordt door langere inzittenden voorin gewaardeerd. Achterin houdt de ruimte nog steeds niet over, maar voor twee volwassenen is het prima uit te houden. Mits de voorstoelen niet in de achterste stand staan en de mensen op de achterbank niet langer zijn dan 1.85m.
De kofferruimte is ook toegenomen ten opzichte van het oude model en heeft nu 450 liter inhoud, genoeg voor een flinke kofferset of de wekelijkse boodschappen. Bovendien is de kofferbak goed toegankelijk en kun je met een voetbeweging onder de achterbumper de klep handsfree elektrisch openen en sluiten. Deze feature was ook nog niet eerder leverbaar op de Countryman.
De MINI Countryman is dus praktischer dan ooit, maar betekent dit dat de berijder moet inleveren op rijplezier? Je dient in ieder geval een nuance te plaatsen, want het echte go-kart gevoel zul je bij de Countryman niet hebben. Het hoge gewicht en het feit dat de auto hoog op zijn poten staat komen de sportiviteit niet ten goede. In de Cooper Countryman ligt een driecilinder met 136 PK en 220 Nm. Dat lijkt op papier heel wat, maar in de praktijk houd je met de Cooper niet heel veel over. De auto is geen stakker, mede doordat het koppel lekker snel beschikbaar komt. Maar ook zeker niet sportief, terwijl de rest van de auto daar wel behoorlijk op lijkt ingesteld. Zo is de demping vrij hard en de besturing direct.
De MINI Cooper Countryman is geen strepentrekker, maar weet toch best vermakelijk rijgedrag te bieden. Ondanks het hoge zwaartepunt gaat de auto goed stabiel door bochten. Bovendien schakelt de zesbak strak, zodat je precies aanvoelt wanneer het beste geschakeld kan worden. De driecilinder weet qua verbruik niet echt te overtuigen, want met een gemiddeld verbruik van 1 op 12,5 kun je niet echt pronken. Terwijl je door middel van rijmodus Green behoorlijk getriggerd wordt om zuinig te rijden. Zo zie je precies hoeveel kilometers je extra op een tank kunt rijden.
Het hoge gewicht speelt dus in bochten minder parten, maar bij de acceleratie en met het verbruik kun je er niet omheen dat de grootste MINI ooit wellicht niet heel veel van de vaste merkwaarden weet vast te houden.
Desalniettemin heeft de Countryman een behoorlijk eigen karakter, waarbij zijn rijgedrag nog een tandje sportiever is dan dat van broertje BMW X1.
Een MINI was in de basis ook nog nooit zo prijzig als de nieuwe Countryman. Vanaf bijna 33.000 euro rij je een Countryman Cooper en dat is toch wel de minimale motorisering die je wilt hebben. Uiteraard is er bij de testauto geen genoegen genomen met een basisuitvoering, want de auto werd onder andere voorzien van de Chili-uitvoering, dat sfeerverlichting, een zwart hemeltje en een leder multifunctioneel stuurwiel toevoegt. Daarnaast beschikt de auto over de full-ledverlichting en keyless entry. Bovendien is ook het Serious Business pakket ( 3490 euro) aanwezig, dat onder andere parkeersensoren, een Harman Kardon-audiosysteem en een alarm toevoegt.
Optioneel werd onder andere voor een elektrisch bedienbare achterklep en een panoramisch schuif/kanteldak gekozen. Het totale prijskaartje bedraagt daarmee een niet misselijke 49.986 euro (inclusief afleverkosten). Voor dat geld heb je natuurlijk wel een berg luxe, waar in deze klasse behoorlijk wat vraag naar is. De Countryman blijft namelijk een behoorlijk handzame wagen, maar biedt wel dezelfde luxe als grotere SUV's.
De vorige Countryman was een regelrecht succes voor MINI. Het leek mensen niet te deren dat de auto een behoorlijke tegenstrijdigheid met zijn naam is en de auto ging met een hoge gemiddelde verkoopprijs als een warm broodje over de toonbank. Het lijkt er dan ook op dat de nieuwe Countryman in een gespreid bedje terechtkomt.
De huidige Countryman-rijders zullen gecharmeerd zijn van het herkenbare rijgedrag en daarnaast het flink opgewaardeerde interieur. Bovendien zullen ook mensen die een SUV met een braver uiterlijk niet leuk genoeg vinden beslist eens met de Countryman moeten rijden. De auto heeft iets guitigs en tegelijk iets stoers, dat je bij geen enkele andere concurrent ziet.