Audi zet het mes in het Q-gamma. Met een compleet nieuwe Q5 en aankondigingen over de komst van een Q6 en Q8 wordt er flink gerommeld aan de SUV's van Audi. Nu denkt menigeen bij de term 'SUV' direct aan een grote en overweldigende auto die op ieder terrein zijn praktische nut bewijst. Met de komst van Q2 wordt daar echter verandering in gebracht. Met een wielbasis die gelijk is aan die van de A3 staat er een auto waarbij we niet direct de neiging hebben om een leuk bospad op te zoeken. Waarin excelleert de auto dan wel? Wij zochten het uit in een uitgebreide test.
Met de Q2 heeft Audi het saaie en degelijke, waar het merk regelmatig van beticht werd, helemaal van zich afgeschud. Het ontwerp is fris en vernieuwend, vooral voor een behoudend merk als Audi. Het front met de grille toont krachtig en geeft ondanks zijn eenvoud een absolute premium uitstraling. Ook de rest van de auto breekt geheel met het brave en herkenbare. Het meest spraakmakend zijn nog wel de dikke schouders met aan de achterzijde de aflopende daklijn die overgaat in de C-stijl, de blades. Deze blades kunnen desgewenst worden afgewerkt in een contrasterende kleur. Eerder zagen we deze opvallende C-stijlen op de Citroen C4 Cactus en Hyundai i20. Het nadeel is dat door de aflopende daklijn en grote C-stijlen het zicht flink beperkt wordt. Op het gebied van design zijn de blades echter wel te verklaren, juist door gebruik ervan lijkt het dak te zweven en wordt het coupƩ-achtige karakter geaccentueerd. Ook opvallend zijn de grote wielkasten, de spoiler en de zichtbare bodemplaat waardoor extra wordt benadrukt dat de Q2 hoort bij de rest van de Q-familie.
Hoewel de buitenzijde niet direct past binnen het familiegezicht is dat aan de binnenzijde precies andersom. Zodra er is plaatsgenomen op de bestuurdersstoel zien we in alles het bekende recept van Audi. Dat dit een groot pluspunt is spreekt voor zich; bij eerdere modellen zoals de A3 waren we zeer positief over het opgeruimde en duidelijke dashboard. We maken voor het eerst in de compacte klasse van Audi kennis met de Virtual Cockpit waarbij een digitaal dashboard van 12,3 inch de analoge wijzers vervangt. Hoewel het voor een leek wat uitzoekwerk is om alle functies te vinden is het na een paar uur intensief gebruik allemaal zo klaar als een klontje. Met het navigatiesysteem recht voor de neus en het centrale middenscherm voor entertainment zijn plezierige reiskilometers gegarandeerd. De gebruikte materialen zijn allen van goede en degelijke kwaliteit. Al zien we wel dat Audi ook naar goedkopere oplossingen op zoek is geweest in de harde plastic onderdelen bij de deurpanelen.
Hoewel je van een hoge auto anders zou verwachten is de zitpositie wat aan de lage kant. Weliswaar is de zitpositie tien centimeter hoger dan de A3, je krijgt niet het zicht dat je normaal gesproken in een SUV terugvindt. Desalniettemin zitten de stoelen erg goed en geven ze voldoende steun voor lange ritten. Achterin zit je zelfs nog wat lager dan voorin. Dit is nodig om nog enigszins van hoofdruimte te kunnen genieten, ondanks de aflopende coupƩdaklijn. Voor personen tot de lengte van 1,85 meter is het een prima zitplek, langere personen eindigen met de kruin tegen het plafond. De kofferruimte biedt een inhoud van 405 liter en is door het neerklappen van de bank uit te breiden naar 1.050 liter.
Dat de gemiddelde Duitser uit Ingolstadt prettige rijeigenschappen met zich meebrengt is bekend. Dat dit ook voor deze telg van Audi geldt merken we al zodra we de weg opdraaien. De 1.4 TFSI met 150 pk weet zich prima te verhouden op het wegdek. Hoewel we het van voorwielaandrijving moeten hebben, herkennen we absoluut die scherpe en dynamische kant van de auto. Er is duidelijk veel aandacht besteed aan de besturing. Zo wordt de overbrengingsverhouding aangepast aan de mate waarin wordt ingestuurd. Hierdoor is de besturing directer bij grote stuurbewegingen, wat een extra sportief gevoel geeft.
In het dagelijks verkeer is de Q2 een fijne partner die prima reageert op ieder commando vanuit de bestuurdersstoel. Het testmodel heeft beschikking over Audi Drive Select, waarmee het mogelijk is om verschillende rijmodi in te stellen. Afhankelijk van de gekozen modus wordt de demping en dynamiek van het onderstel en de steurbekrachtiging bepaald. Doordat wij reden met een model met sportonderstel was er weinig verschil te merken tussen de verschillende afstellingen. Hoewel het sportonderstel een absolute pre is als je een sportieve rijstijl bezit, is het voor het dagelijks verkeer geen aanrader. Vrijwel iedere oneffenheid in het wegdek voel je nadrukkelijk nadreunen in ieder deel van je lichaam. Dit word je na een uurtje op verschillende klinkerwegen behoorlijk zat. Gelukkig is de auto ook zonder deze optie te bestellen, waardoor je niet na iedere rit langs de fysiotherapeut hoeft te gaan.
Het motorenaanbod is overzichtelijk: Audi laat je kiezen uit een drietal benzinemotoren of een drietal dieselmotoren. Het aanbod start met de 1.0 liter TFSI met drie cilinders en 116 pk (85 kW) onder de kap. Daarboven vinden we de 1.4 TFSI met 150 pk (110 kW) en cilinder on demand. Op het moment dat er met een vaste snelheid wordt gereden, worden twee cilinders uitgeschakeld en loopt het verbruik van de auto terug. Daarnaast is er nog de 2.0 TFSI met 190 pk (140 kW) en standaard vierwielaandrijving. Dieselen gaat met de 1.6 TDI met 116 pk (85 kW) en de 2.0 TDI met 150 pk (110 kW) of 190 pk (140 kW), laatstgenoemde is met standaard quattro en met een S tronic automaat.
De prijzen starten rond de 30 mille, de nadruk moet echter gelegd worden op 'starten'. Hoewel de basisprijs acceptabel is, schrikken we van de prijzige opties die we terugvinden op de optielijst. Wil je een leuk aangekleed model, dan kan gerust rekening gehouden worden met een prijs boven de 50 mille. Deze prijs liegt er niet om, vooral als het gaat om een kleine voorwielaangedreven crossover. De Britse concurrent Mini Countryman start ook rond de 30 mille. De opties voor deze Brit zijn echter wel een stukje goedkoper.
Eindelijk kunnen we zeggen dat er een Audi is geboren met een eigen gezicht. Zelfs zonder ingewikkelde sportpakketten staat er een leuk getekende auto met een dynamisch voorkomen. Niet alleen het uiterlijk biedt deze dynamiek, ook de motor biedt genoeg potentie om uren plezier aan te beleven. Dat deze combinatie voor een fors prijskaartje zorgt, moet dan wellicht maar op de koop toe worden genomen. Je hebt tenslotte voor dat geld wel een absolute premium Duitser voor de deur staan. Of de Q2 een waardevolle toevoeging is aan de bestaande automarkt moet blijken. Wij durven hem in ieder geval een goede kans te geven.