Kennen we de Opel Antara nog? Het was Opels eerste poging om een midi-SUV op de markt te brengen. Een groot succes betekende deze auto niet voor Opel, maar met de Mokka was het merk er daarna wel als de kippen bij om ook in het cross-oversegment een graantje mee te pikken. Door de familieband met General Motors kon Opel putten uit ervaring die opgedaan is in markten waar crossovers en SUV's al veel langer populair zijn.
Met de overname door PSA en de uitgebreide flirt die hieraan vooraf ging, kwam ineens een heel andere samenwerking in beeld. Het resulteerde allereerst in de Crossland X, die veel technisch verwantschap met de Peugeot 2008 heeft. Daarna werd de Grandland X gepresenteerd, die in dezelfde klasse als de Peugeot 3008 valt en ook veel techniek met deze auto deelt. Wij gingen op pad om te kijken of de Grandland X wel een echte Opel is.
De eerste kennismaking was toch wel even slikken. We kenden de Grandland X al van de informatie die bij de introductie van het model werd rondgestuurd. De auto werd daarin gepresenteerd met de schitterende lakkleur Topaz Blue. Maar het 'Golden Sunstone' waarin de testauto is gespoten, is wat minder liefde op het eerste gezicht. Maar alles went en uiteindelijk vinden we het goud best goed passen bij de zwarte accenten die op de auto zijn aangebracht. De 18 inch multispaaks wielen staan de auto erg goed. Het exterieur is buitengewoon strak vormgegeven en zeker herkenbaar als een Opel.
De zwarte sierlijst aan de bovenzijde van de deurstijlen loopt door tot de achterzijde en resulteert in een zwart paneel op de C-stijl. Hierdoor komt de achterzijde wat meer dynamisch over, omdat het lijkt alsof ze steiler afloopt dan het geval is. Daarbij zijn de afmetingen zijn ook veel beter in proportie dan bij de Crossland X. Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar we kunnen wel stellen dat de Grandland X een allemansvriend is qua design, want we hebben tijdens de testperiode geen enkele negatieve opmerking gehoord. Als je de opmerkingen over de lakkleur niet meerekent tenminste, want die is smaakgevoeliger.
Als je instapt in de Grandland X, heb je meteen door dat je in een Opel bent beland. Dezelfde indeling van het dashboard als in de Astra en Insignia vind je ook in de crossover. Belangrijk verschil is het multimediasysteem, dat van de Fransen is geleend. Geen verkeerde keuze, want het systeem reageert snel en biedt een berg aan connectiviteitsmogelijkheden. De resolutie en menu-opbouw is gewoonweg beter dan het systeem dat Opel in eerder genoemde Astra en Insignia heeft geplaatst.
De tellers achter het stuur van de Grandland X doen saai en een beetje verouderd aan, zeker als je het vergelijkt met de virtual cockpit uit de Peugeot 3008. De hoge Fransoos geniet sowieso de voorkeur als het om het interieur gaat, want de Opel kan niet tippen aan de mooie materialen en fraaie layout van het binnenste van de Peugeot. Dat van de Grandland X wordt bestempeld als zakelijk en clean. De zwarte kunststoffen zijn in overvloed te vinden en het moet gezegd worden dat dit overal fijn zacht aanvoelt. Maar het straalt niet bepaald een warm en gastvrij gevoel uit en bovendien wordt er veelvuldig gebruikgemaakt van krasgevoelige pianolak.
Maar toch heeft Opel een goede troef in handen, want de stoelen zitten erg goed. Ons advies is dan ook om voor de AGR-goedgekeurde zetels te gaan. De instelbaarheid van deze stoelen in de testauto laat bij ons niets te wensen over. Ook langere personen - ondergetekende is 1,93 meter lang - kunnen een uitstekende zithouding vinden, mede doordat het stuurwiel lekker ver naar voren kan worden gehaald. De comfortstoelen zijn de extra investering van 599 euro meer dan waard.
Aan ruimte geen gebrek in de Opel: niet alleen voorin zit je riant, achterin is er prima plaats voor twee volwassenen of drie kinderen. De inhoud van de kofferruimte is 514 liter, mede door een dubbele bodem (als er geen reservewiel is geplaatst). Daarmee is er een beperkt verschil van zes liter met de 3008, in het voordeel van de Fransoos. Ook aan opbergruimten en aflegvakjes is gedacht. De bekerhouder in de middenconsole kun je naar wens indelen en in de armsteun kun je een literfles kwijt. Handig!
De Grandland X maakt gebruik van motoren die we kennen uit PSA-modellen. Voorlopig is de 1.2 Turbo met 130 pk de enige benzinemotor. We kennen deze al uit onder andere de Peugeot 5008. Je hebt dan de keuze uit de manuele transmissie of een zestraps automaat. Op dieselgebied heb je de keuze uit de 1.6 HDi, die bij Opel CDTI heet en 120 pk biedt. Het voorlopige summum in de reeks is de tweeliter dieselmotor die in de Grandland X 177 pk levert en die we kennen uit onder andere de Peugeot 308 GT. In de Opel is deze krachtbron standaard gekoppeld aan de nieuwe automatische versnellingsbak met acht versnellingen.
De testauto kreeg de benzinemotor in het vooronder en is voorzien van de manuele transmissie met zes versnellingen. Net als bij de Peugeots en Citroëns die we met deze motor reden, zijn we ook in de Grandland X dik tevreden met de driecilinder. De 130 pk zijn ruim voldoende om goed met het verkeer mee te komen en zelfs meer dan dat. Net als de Astra voelt de Grandland X lichtvoetig, waardoor je niet het idee hebt dat je meer vermogen nodig hebt. Toch is het jammer dat er niet meer motoren beschikbaar zijn. Want als je een benzineversie wilt kopen - maar ook een aanhanger of caravan van 1.500 kilo te trekken hebt - kom je bij de Grandland X niet ver.
De handgeschakelde versie mag namelijk maar 1.350 kilo trekken en de versie met automaat blijft steken op 1.100 kg. Als caravantrekker is de auto dus niet zo snel geschikt, maar in het dagelijks verkeer heb je geen reden tot klagen.
Het valt op dat de Grandland X een stuk fijner schakelt dan het equivalent van Peugeot. Met korte en strakke slagen help je de auto door de zes verzetten. De auto is ook wat strakker afgeregeld dan de 3008, wat te merken is bij korte oneffenheden. Die worden duidelijk doorgegeven, terwijl de Peugeot er overheen zoeft. Is dat hinderlijk? Nee, de balans is goed en het is prettig om te weten wat er onder de auto gebeurt. In bochten kun je je wel eens vergissen: de auto snijdt deze in het begin zeer strak aan, maar vervolgens merk je dat de auto toch behoorlijk gaat overhellen en hierbij heeft het verplaatste gewicht weer invloed op het stuurgedrag. Vergelijken met een CX-5 kun je hem dus niet, zeker als het om bochtengedrag gaat.
Als Online Edition - de instapversie van de Grandland X - is de auto al bijzonder goed aangekleed. Voor een consumentenprijs van 30.799 euro krijg je LED-dagrijverlichting, 17 inch lichtmetalen wielen, verkeersbordherkenning en een licht- en regensensor. Bovendien is de radio al voorzien van een zeven inch touch screen en ondersteunt het systeem Apple Carplay. De luxe assistent OnStar is ook aanwezig, inclusief een proefperiode. De importeur vinkte het Edition-pakket aan, dat bestaat uit onder andere getinte achterramen en climate control. Maar de fijnste optie zijn de AGR-gecertificeerde comfortstoelen.
Wil je meer luxe? De Innovation is standaard uitgerust met een elektrisch bedienbare achterklep, die onder andere met een voetbeweging onder de achterbumper te openen is. Een dodehoekhulp is dan standaard, net als een navigatiesysteem met voice control. De meerprijs van 3.000 euro ten opzichte van de Online Edition is dan ook al vrij snel gerechtvaardigd, want alleen de navigatie kost op de testauto al 1.299 euro. Met een meerprijs van 7.000 euro ten opzichte van de Online Edition is er de Ultimate: een panorama schuifdak, LED-koplampen en een premium audiosysteem zijn een paar voorbeelden uit dit riante uitrustingspakket.
De Grandland X is dus te voorzien van een berg luxe en weet dat ook uit te stralen aan de buitenkant. Als instapmodel heeft de auto al een chique voorkomen en het design valt goed in de smaak. Bovendien wordt de auto overduidelijk gepositioneerd als een crossover en niet als een SUV. Daardoor komt het model nét wat vriendelijker over. Voorlopig heb je nog niet veel keuzes uit motoren, maar met het aanbod dat er nu is, kun je prima vooruit. De auto combineert no nonsense met een vleugje flair en dat is een unicum te noemen in autoland.