Opel Crossland X
1.2 Turbo Innovation

Joep de Heer - 27 september 2017

Duizendpoot

2017 is een bijzonder jaar voor Opel. Met de aankondiging zeven modellen op de markt te brengen, mag de Crossland X zich nummer zes noemen. De Crossland X is een geheel nieuw model in het gamma van Opel en mag zich de trotse opvolger noemen van de Meriva. Met zijn SUV-achtige looks en als B-segmenter schurkt de Crossland X echter wel heel dicht aan tegen het eerste lid uit de X-familie; de Mokka X. Daarbij rijst de vraag of de Crossland X een overbodig model gaat worden om enkel een kleine niche te vullen. Met dit in ons achterhoofd kropen we achter het stuur van de nieuwe Crossland X voor een uitgebreide rijtest.

Broertjes

De Crossland X is één van de eerste vruchten die voorkomt uit de samenwerking met PSA Peugeot Citroën. Het platform dat we onder de Peugeot 2008 vinden, ligt ook onder de Crossland X. Leggen we de specificaties van de Mokka X en de Crossland X naast elkaar, dan zien we kleine verschillen in de afmeting. Waar de Mokka X bredere en langere buitenmaten heeft, is de Crossland X hoger en heeft deze een langere wielbasis. Echter zijn de verschillen uit te meten in enkele centimeters. Waar zitten dan de substantiële verschillen ten aanzien van de Mokka X? Opel geeft ons daarin een helder antwoord. Waar de Mokka X een stoer en krachtig imago uitdraagt, moet de Crossland X zich vooral toespitsen op leven in en rond stedelijk gebied en kopers aantrekken met een urban lifesyle.

Van zijn voorganger - de Meriva - zijn weinig kenmerken overgebleven. De Crossland X is helemaal in lijn met de hedendaagse trend van stoere modellen met een 'terreinwaardig' uiterlijk. Het onderste gedeelte van de auto is uitgevoerd met zwarte plastic kappen die rondom de wielkasten doorlopen. Daarnaast is er zichtbare bodemplaatbescherming voor én achter, wat het crossover karakter benadrukt. Gelijktijdig mag ook het hippe en urban naar voren komen. Met kekke kleuren als Rouge Brown, Absolute Red en Amber Orange val je zeker op. Helemaal als je daar ook nog een leuke contrasterende dakkleur aan toevoegt.

Meer ruimte

Dat de auto in de praktijk moet uitblinken in inzetbaarheid blijkt wel als we naar de binnenruimte kijken. Door de langere wielbasis is er meer ruimte voor passagiers dan in de Mokka X. Daarnaast is de achterbank 15 cm in de lengterichting verstelbaar en kan er gekozen worden voor meer bagageruimte of juist meer ruimte voor de passagiers op de achterbank. Voorin is de zitpositie goed en mogen de bestuurder en de passagier zich rijk rekenen met AGR- gecertificeerde stoelen (AGR: Aktion Gesunder Rucken) die zijn ontwikkeld met behulp van Duitse fysiotherapeuten. Dat maakt de Crossland X direct goed inzetbaar voor langere ritten. Het fijne instrumentenpaneel en de klokken die we voor het eerst zagen in de Astra zijn overzichtelijk en strak. Ook zien we boven ons hoofd de OnStar button waarmee je tijdens de gehele rit je persoonlijke assistent binnen handbereik hebt. Het navigatiesysteem is niet uit de schappen van Opel gekomen. Er is gebruik gemaakt van het systeem van PSA met een scherm van 8 inch. Hoewel dit systeem prima functioneert is er nog werk aan de winkel tussen het OnStar systeem en de PSA software. OnStar heeft namelijk nog geen toegang tot deze software, wat betekent dat er via OnStar geen bestemming kan worden geplaatst in het navigatiesysteem.

Het meenemen van veel bagage is voor de Crossland X geen enkel probleem. Met 410 liter is deze behoorlijk ruim en door de verschuifbare achterbank kan de bagageruimte groeien tot 520 liter. De banken zijn deelbaar in een 60:40 verhouding en door de leuning in het geheel weg te klappen ontstaat een ruimte van 1.255 liter. Dagelijks bruikbare zaken - zoals flessen water en een bak tissues - kunnen prima worden weggeborgen in de grote opbergvakken in de deuren en rond de middentunnel.

Turbokracht

Op motorisch gebied zijn er voor de benzinevarianten alleen maar driecilinders leverbaar. Bovenaan de lijst vinden we de instapper, waarbij je geduld tijdens de acceleratie flink op de proef wordt gesteld. Echter zullen maar weinig mensen een 1.2-liter benzinemotor met 81 pk (60 kW) zonder turbo bestellen. De 1.2 met turbo zal waarschijnlijk populairder worden en is leverbaar in twee vermogensvarianten. De zuinige ECOTEC versie is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak en heeft een vermogen van 110 pk (81 kW). Tevens is deze krachtbron ook leverbaar met een zestraps automaat. Met 20 pk méér is daar de 130 pk (96 kW) sterke versie met een maximum koppel van 230 Nm gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Met deze motorisering aan boord noteren we voor de sprint van 0-100 km/uur een tijd van 9,1 seconden. Dieselen is mogelijk met twee viercilinder turbodieselvarianten. De 1.6 CDTi ECOTEC met 99 pk (73 kW) of 120 pk (88 kW). De laatste heeft een maximum koppel van 300 Nm en is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak.

Wij rijden een rijk aangeklede versie van de Crossland X met benzinemotor. Met vrijwel alle opties aangevinkt op de optielijst komt de prijs neer op bijna 30 mille. Voor dit geld heb je een 130 pk sterke driecilinder in het vooronder liggen. Met een gewicht rond de 1200 kilogram hangt deze auto goed aan het gas en heeft hij een topsnelheid van 206 km/uur. Zowel in stedelijk gebied als op de snelweg is de motor nauwelijks te horen en is het comfort hoog. De AGR-stoelen bewijzen hun waarde; na enkele uren rijden ben je fris genoeg om nog een paar uur door te gaan. Vooral de onderrug wordt door de stoelen goed ondersteunt. Indien je op zoek bent naar een sportief sturende auto moet je niet bij de Crossland X zijn. Hoewel de besturing behoorlijk direct is, blijft de communicatie met het wegdek achter. Daarbij worden oneffenheden in het wegdek niet goed gefilterd, wat vooral in de stad voor de nodige rammels en kraken zorgt.

Welke kies jij?

Opel biedt je de mogelijkheid om uit verschillende uitrustingsniveaus te kiezen. Er wordt afgetrapt met de Selection, die volgens Opel een 'uitstekende basis vormt voor een actief leven'. Hoewel de tekst aantrekkelijk klinkt, is de aantrekkelijkheid op de uitvoering zelf ver te zoeken. De Selection is enkel leverbaar met de turboloze 1.2-liter motor met 81 pk en moet het stellen zonder airco en lichtmetalen wielen. Hoewel de prijs van 20 mille goed klinkt, zullen er maar weinigen zijn die voor dit model kiezen.

Interessanter wordt het met de Online Edition, die een stuk ruimer in de spullen zit. Airconditioning, stalen velgen en een 4.0 inch IntelliLink systeem met Apple CarPlay zijn hierbij standaard en tegen een prijs van 24 mille krijg je een auto met 110 pk en een vijfbak. Met het Edition+ Pakket van 800 euro worden daar mistlampen, parkeersensoren achter, 16'' lichtmetalen wielen en dakrails aan toegevoegd. Wil je opvallen? Ga dan voor de Innovation, waarbij een contrasterende dakkleur en buitenspiegels standaard zijn. In combinatie met de zilverkleurige bodembeschermers vóór en achter staat er een spraakmakende auto voor je neus. Wie echter denkt met de Innovation alle opties aan boord te hebben, slaat de plank mis. Om de AGR-stoelen, verschuifbare achterbank, 180 graden camera en dodehoekwaarschuwing te krijgen, moet het Innovation+ pakket worden aangevinkt met een prijskaartje van ruim duizend euro.

Hardloper

Een auto met uitstraling en helemaal samen te stellen naar eigen wens. De Crossland X speelt in op alles wat de hedendaagse consument op de auto wil terugzien. Het interieur is modern, overzichtelijk en goed afgewerkt. Vooral met het head-up display en allerlei verschillende vormen van connectiviteit waan je je een klasse hoger. Echter ligt de concurrentie op de loer. Met auto's als de Renault Captur, Nissan Juke en Mazda CX-3 hebben de concurrenten stevige voeten in de aarde. Vanuit PSA moet er rekening worden gehouden met de 2008 en uit eigen huis zullen de Mokka X en de Astra Sports Tourer als alternatieven kunnen worden gezien. De eerste verkoopberichten echter zijn positief. Op het moment van schrijven zijn er 50.000 orders voor de nieuwe crossover, waarbij de rijk uitgeruste Innovation uitvoering favoriet is.

Hoewel de Crossland X in beginsel een overbodige auto dreigde te worden, pakt dit in de praktijk anders uit. De Crossland X biedt precies waar de markt op dit moment behoefte aan heeft. Opel heeft op het juiste moment de Crossland X gepresenteerd. We zijn erg benieuwd hoe vaak we de jongste telg van Opel de aankomende jaren gaan terugzien op de Hollandse wegen.

  • Flexibele bagageruimte
  • Zeer fijne AGR-stoelen
  • Opvallend design
  • Samenwerking software PSA / OnStar
  • Wordt pas leuk bij duurdere uitvoeringen
  • Prijzige opties