Opel Mokka X
1.4 Turbo Innovation

Joep de Heer - 10 april 2017

De kracht van X

Toen Opel in 2012 op de markt kwam met de Mokka, leek het alsof het merk hopeloos te laat was. Het cross-over-segment was in de jaren daarvoor volgestroomd met modellen als de Nissan Juke, Mitsubishi ASX en de Skoda Yeti. Menigeen vroeg zich af of de Opel nog iets zou toevoegen aan deze verzadigde markt. Tegen alle verwachtingen in groeide het marktaandeel van de auto echter gestaag. Ondertussen staat de teller van de verkochte Mokka's reeds op 600.000 stuks, alleen al in Europa. In 2016 vond Opel het tijd voor een frisse snuit en een vernieuwd interieur; de Mokka X zag het levenslicht. Wij namen de proef op de som en maakten een rit van ruim duizend kilometer naar het Oostenrijkse Zillertal.

Opgeruimd staat netjes

Het gros van de consumenten zal - naast de toevoeging van de letter X - niet veel bijzonders zien aan de gefacelifte Mokka. Wie echter zijn ogen wat beter de kost geeft, ziet dat de kenmerkende vleugelvorm nu ook in de LED-koplampen en achterlichtunits terug te vinden is. Daarnaast is de neus strakker getekend en is de auto voorzien van een nieuwe grille. De flanken van de X zijn onveranderd gebleven ten aanzien van het vorige model, maar nog steeds oogt de Mokka X groter dan je zou vermoeden; met een lengte van slechts 4,28 meter is de auto ongeveer net zo lang als een Volkswagen Golf. Aan het kleurenpalet zijn twee frisse kleuren toegevoegd: Amber Orange en Absolute Red. Bestel je de auto in één van de twee tinten, dan rij je rond in een behoorlijke blikvanger. Wie helemaal wil opvallen, kan bij de Mokka X ook kiezen voor het OPC Line Sport Pack met randen onder de voor- en achterbumper en dorpelverbreders.

Aan de binnenzijde is de verandering ten aanzien van het vorige model stukken beter zichtbaar. De zee aan knoppen op het middenconsole is verdwenen. Hiervoor in de plaats vinden we een groot 8-inch scherm met daaronder slechts een beperkt aantal knoppen om de temperatuur te regelen. Achter het stuur prijken de klokken die we kennen uit de nieuwe Astra en boven het hoofd zien we de OnStar knop. Tijdens ritten met andere modellen van Opel konden we al genieten van de luxe service van dit systeem en we zijn blij dit ook terug te vinden in de nieuwe Mokka X. Ook in het buitenland doet het systeem prima dienst. Zelfs op de late avond werd assistentie verleend toen gezocht werd naar een geschikte locatie om te dineren. Achter de binnenspiegel vinden we Opel Eye dat met grote precisie de verkeersborden in zich opneemt en laat terugkomen op de informatiesystemen. Dat Opel in hart en nieren toch een echte Duitser blijft, is vooral te merken aan de kwaliteit van de gebruikte materialen. Alles wat je in de Mokka X aanraakt, voelt stevig en geeft een solide indruk.

Voor de lange zit

Op het moment dat er binnen een week 2.500 kilometer met een auto gereden wordt, is zitcomfort in een auto van zeer groot belang. Gelukkig heeft Opel juist daar veel aandacht aan besteedt door AGR-gecertificeerde stoelen in de auto te monteren (Aktion Gesunder Rucken; een campange van onafhankelijke gezondheidsexperts voor gezonde ruggen). Normaliter ben je na een aantal uren rijden het zitten behoorlijk zat en neem je steeds vreemdere houdingen aan om je achterwerk te ontlasten. In de stoelen in de Mokka X heb je nergens last van. Zelfs na meerdere uren rijden was de zitpositie nog comfortabel en verveelden de stoelen niet. Achter de voorstoelen is het minder goed uit te houden. Hoewel er voldoende hoofdruimte is voor personen met een lengte van 1,90 meter is de beenruimte wat aan de krappe kant. De zitting van achterbank is te kort en na enkele uren rijden is het strekken van de benen voor de passagiers op de achterbank dan ook een welkome afwisseling.

4x4 graag!

Qua rijgedrag is de Mokka X voor lange afstanden uitermate geschikt. Zoals we van de Duitse autobouwer gewend zijn, wekt het rijgedrag direct vertrouwen op. Onverwacht onderstuur of onbalans is ver te zoeken bij de X. De demping van het onderstel is comfortabel zonder in te leveren op rijplezier. Zoals verwacht in een compacte SUV is door de het hoge zwaartepunt sportiviteit in geen velden of wegen te bekennen. Wat desondanks opvalt, is dat de auto in bochten zeer strak op de weg ligt en we niet te maken hebben met een hellende koets. In combinatie met de 1,4 liter turbomotor met 140 pk is uiteindelijk een topsnelheid van 196 kilometer per uur te bereiken. De handgeschakelde 6-bak laat zich daarbij met korte slagen soepel langs de versnellingen lopen. We rijden met een voorwielaangedreven variant die in het Nederlandse landschap prima aan de eisen voldoet. Met een vol bepakte auto moet het gas echter wel flink ingedrukt worden om enigszins vaart te kunnen maken. Vooral tijdens inhaalacties op de snelweg diende er met regelmaat een versnelling te worden teruggeschakeld om snel genoeg te kunnen passeren. Hoewel de meeste wegen in Oostenrijk met een voorwielaangedreven auto ook goed begaanbaar zijn, merken we als snel het gebrek aan vierwielaandrijving op het momenten dat we de besneeuwde wegen trotseren.

Duits prijskaartje

Instappen in de Mokka X kan vanaf 26.793 euro. Wil je meer dan een kale Mokka, dan kunnen de nodige opties worden aangevinkt. Zo betaal je voor het navigatiepakket met het Intellilink 900 navigatiesysteem en achteruitrijcamera pakweg 1.200 euro. De toevoeging van het Innovation Plus pakket kost je 1.500 euro. Hiervoor krijg je een elektrisch bedienbaar schuif/kanteldak, de luxe stoelen met leer en stoel- en stuurverwarming. Ook is er extra veiligheid te koop waarbij vrijwel alle denkbare veiligheidssystemen aan de auto worden toegevoegd. Denk aan rijhulp om binnen de lijnen te blijven en adaptieve verlichting. De prijs? 1.400 Euro. Samen met lichtmetalen wielen en een dubbele metaalkleur komen we zo op een prijs van ruim 32 mille voor het testmodel. Een flink bedrag, al heb je voor dat geld wel een dik aangeklede auto. Kijkend naar de concurrentie zijn een goed uitgeruste 2008 en Captur voor minder dan 30 mille te koop.

Vakantieliefde

In de Mokka X vindt je een betrouwbare partner voor lange ritten. Hoewel de achterbank niet het meeste comfort biedt, is de rest van de auto perfect voor een uitgebreide vakantie. Wil je met de caravan op reis, dan adviseren we je wel om te kijken naar de vierwielaangedreven variant. Hierbij weet je zeker dat het mogelijk is om de caravan ook van een modderrijke camping af te slepen. Ten aanzien van de vorige Mokka is er vooral qua interieur een grote stap voorwaarts gedaan. Van perikelen als een zee aan knoppen en verouderde systemen vinden we in de nieuwe X niets meer terug. De Mokka X is absoluut goedgekeurd als allrounder. Wij hebben onze vakantieliefde voor dit jaar gevonden!

  • Solide afwerking
  • Fantastische voorstoelen
  • Volwassen rijgedrag
  • Stukken duurder dan concurrentie
  • Beperkt zitcomfort achterin
  • Weinig pit in de 1.4 Turbo