Skoda Yeti
1.2 TSI Ambition Outdoor

Bjorn Blokzijl - 22 juni 2014

Nieuwe neus, nieuwe kansen

Tot 2009 kenden we Skoda als een merk dat goede, maar ietwat ingetogen auto's maakte. Totdat ze met de Yeti op de proppen kwamen. Niet zo angstaanjagend als zijn naam doet vermoeden, maar toch met een aansprekend en kek uiterlijk. Omdat er steeds meer kapers op de kust zijn voor een mooi plekje in de verkooplijsten, is de auto opgefrist. Om te zien of de auto er op vooruit is gegaan, gingen wij op pad met een Yeti 1.2TSI, voorzien van het Outdoorpakket.

Minder kek in de pas lopen

Hoewel grotendeels gebaseerd op de Tiguan, heeft de Yeti een totaal ander uiterlijk. Bij zijn introductie vielen vooral de optisch bijzonder brede B-stijl, het grote glasoppervlak en de ronde lampen naast de grille op. De eerste twee zijn gebleven, de laatste is verdwenen. Het neusje loopt nu weer in de pas met de rest van het gamma. Aan de achterzijde zijn de wijzigingen minder ingrijpend. Meer dan een andere bumper en een iets anders gestileerde achterklep is het niet. De door ons gereden auto is de Ambition Outdoor-uitvoering. Deze auto is te herkennen aan matzwarte stootstrips, dakrails in zwart en aluminium en aluminiumkleurige bumperbeschermers. Daarbij staat de auto iets hoger op z'n pootjes, waardoor hij nog wat robuuster oogt. Met de 17 inch Matterhorn-velgen en de groene metallic lak - die voor de gelegenheid 'Jungle Green' gedoopt is - ziet de auto er naar mijn mening goed uit. Hoewel iets minder uitgesproken door het verdwijnen van de grote ronde lampen op de voorzijde, is de auto wel een stuk strakker en zal hij bij meer mensen in de smaak vallen.

MPV of SUV?

Toen we voor het eerst met de auto reden, waren we ronduit enthousiast over het binnenste. Gelukkig is hier weinig aan veranderd. De Yeti heeft de interieurruimte van een midi-SUV en tevens de praktische inzetbaarheid van zo'n auto. Standaard heb je al 416 liter bagageruimte tot de beschikking. Klap je achterstoelen op, dan is er liefst 1.760 liter beschikbaar. Net als bij veel andere Skoda's is stemmig zwart de kleur die overheerst in het interieur. Gelukkig is over de gehele breedte van het dashboard een contrasterend aluminiumkleurig paneel geplaatst, die voor wat kleur zorgt. De designers hebben zich vooral bezig gehouden met de ergonomie. Díe is perfect op orde. Alles zit waar je het verwacht en de bediening is simpel. Als 'Ambition Outdoor' is de auto voorzien van comfortverhogende zaken als climate control, cruise control, elektrische ramen vóór en achter en een goed klinkend audiosysteem. Gek genoeg ontbreekt navigatie. Het schermpje met de informatie van het audiosysteem ziet er wat ouderwets uit, zeker als je denkt aan de geweldige systemen die leverbaar zijn. Qua materiaalkeuze voor het dashboard is geshopt in de goede stellingen van het concern. Helaas zijn de deurpanelen van een mindere (lees: hardere) kwaliteit.

Duidelijke plus

Bij de eerste kennismaking met de Yeti waren we niet onverdeeld enthousiast over de rijeigenschappen. Het comfort lag op een hoog niveau, maar de directheid van de besturing bleef te wensen over en ook het overhellen van de koets in bochten kon iets niet zo bekoren. Qua comfort kan de Yeti zich nog steeds met de besten in zijn klasse meten. Overhellen doet de carrosserie nauwelijks meer en ook de besturing is behoorlijk verbeterd. Nog niet zo strak als bijvoorbeeld een Kuga, maar een stuk beter dan voorheen met veer gevoel en precisie te besturen. Tijdens het rijden merk je het voordeel van auto's als deze. Door de hoge zit - op prettige stevige stoelen - en de hoger op z'n wielen staande carrosserie, heb je ruim overzicht. Daarbij is de overzichtelijkheid van de auto prima in orde door het grote glasoppervlak en de grote spiegels.

Goed, maar meer kan ook

Met minder dan 105pk kun je de Yeti niet bestellen. Dit vermogen wordt geleverd door een bijna 1.200cc grote geblazen viercilinder. Door het beperkte gewicht van de Yeti van iets meer dan 1.250 kilo, hebben we nooit het verlangen gehad naar meer vermogen. Dit komt mede op het conto van de zeventraps DSG. Bij tussenacceleraties moet er soms teruggeschakeld worden, maar dat gaat snel, soepel en zonder schokken. Skoda geeft een verbruik op van 6,1 liter benzine per 100 kilometer. Ondanks een rustige rijstijl, haalden we die waarde bij lange na niet; na een week noteerden we een verbruik van 7,9l/100km. Ook al ziet de Yeti eruit alsof hij ver komt op het onverhard, wij zouden niet verder gaan dan een simpel bospaadje. Qua bodemvrijheid zit het wel goed, maar als de voorwielen de grip verliezen, zit je muurvast. Vierwielaandrijving is niet leverbaar in combinatie met de 1.2 en 1.4 TSI. Daarvoor moet je kiezen voor de 1.8 TSI als je een benzinemotor verlangt. Heb je liever een zelfontbrander én aandrijving op zowel de voor- als de achterwielen, dan heb je keuze uit drie 2.0 TDI's die in vermogen varieren van 110 tot 170pk. Met de sterkste diesel én 4x4, mag de Yeti zelfs een geremde aanhanger van 2.100 kilogram trekken. Heb je een grotere caravan of een paardentrailer waar regelmatig gebruik van wordt gemaakt, dan is zo'n uitvoering zeker te overwegen.

Een stuk rooskleuriger

Met een totaal van bijna 3.400 verkopen in de eerste twee jaar dat de Yeti op de markt was, leek de auto een rooskleurige toekomst tegemoet te gaan. Helaas liepen de verkopen hierna sterk terug. Oorzaak: een toenemende concurrentie. Door de uitgesproken neus met de twee grote lampen, was de Yeti een aparte, kekke auto, maar kreeg hij daardoor niet alle handen op elkaar. Door het aanmeten van het nieuwe Skoda-familiegezicht verliest de auto wat van zijn charme, maar zullen meer potentiële klanten voor hem vallen. Gebruik je de auto voor woon-werkverkeer en vakanties, dan voldoet de basismotor. Verlang je meer vermogen, dan is ook dat mogelijk. Zelfs voor eigenaren van zware aanhangers zijn varianten te verkrijgen. Hij heeft zo z'n eigenaardigheden, maar door de vele kwaliteiten - op het gebied van zijn binnenruimte, zitpositie en rijeigenschappen - vergeet je die snel.

  • Fijne aandrijflijn
  • Ruim, flexibel interieur
  • Goed rijgedrag
  • Harde materialen op de portieren
  • Relatief hoog verbruik
  • Uitrustingsmissers