Seat Ateca
1.0 EcoTSI Style

Bjorn Blokzijl - 17 februari 2017

Doe maar gewoon

Binnen het VAG-concern is het merk Seat geen hoogbloeier. Van alle volumemerken in het portfolio, laat het Spaanse merk de laagste verkoopaantallen noteren in ons land. Hoewel men vertegenwoordigd is in bijna alle populaire segmenten, mist er één belangrijke: een compacte SUV. Tot 2013 verkocht men wel de Altea FreeTrack, maar dit was niet meer dan een MPV die wat hoger op z'n pootjes staat en rondom voorzien is van zwart kunststof. Die werkwijze is gelukkig overboord gegooid. Op basis van de splinternieuwe Volkswagen Tiguan is daar de Ateca, die bij Seat moet zorgen voor een verkoopboost.

Herkenbaar, toch anders

Het familiegezicht van Seat kenmerkt zich door een strakke lijnvoering met scherpe lijnen over de flanken. Ondanks dat de Ateca gebaseerd is op de Tiguan, heeft hij een geheel eigen carrosserie gekregen die in niks op zijn VW-broer lijkt. Vanuit welke hoek je de auto ook bekijkt, de verwantschap met onder andere de Leon is overduidelijk. Dat is zeker geen schande. Hoewel dat model alweer vier jaar op de markt is, komt het nog steeds fris en sportief over. De Ateca is daarentegen geen Leon die wat hoger op z'n wielen staat. Hij heeft een eigen gezicht, zonder daarbij het familiegezicht los te laten. Daarbij ziet hij er stoer uit door zijn hogere bodemspeling, hoekige wielkasten en zwarte kunststof beschermpanelen aan de onderzijde van de bumpers en flanken. Aanvullend zijn er op de voor- en achterbumper zilverkleurige inzetten gemonteerd om de terreinwaardigheid extra te benadrukken.

Standaard staat de Ateca op 16 inch lichtmetalen wielen. De Style doet daar een maatje bij. Bestel je de Xcellence dan is 18 inch de basis, maar behoren zelfs 19 inch grote wielen tot de mogelijkheid. Zo groot hoeft het van ons niet, maar 17 inch is aan de kleine kant door de forse wielkasten. Er is ruim keuze in lakkleuren. Zilvergrijs - in dit geval Briljant Silver - is ietwat saai, maar de lijnvoering komt wel tot z'n recht. Het totaalplaatje is een niet bijster spannende auto die 'hip' is met chromen accenten of dergelijke, maar wel een erg nette auto waar je prima mee voor de dag kunt komen.

Passend

Bij een eerste blik in het interieur ervaar je hetzelfde als de conclusie die we trokken over het exterieur: netjes, maar niet heel spannend vormgegeven. Toch heeft de Ateca ten opzichte van veel zijn opponenten een groot voordeel: alles zit waar het hoort en de bediening van de multimedia, de climate control en het centrale scherm tussen de klokken gaat precies zoals je verwacht. Het ontwerp van het geheel doet wederom sterk denken aan de Leon. Met de overheersende bovenste 'plaat' waarin het touchscreen en twee grote luchtrooster hun plek hebben gevonden en de recht-toe-recht-aan middenconsole, zou het dashboard ook zo uit een auto van 10 jaar geleden kunnen komen. Iets meer schwung aan het ontwerp zou een hoop goed doen.

Ruimte is er bovengemiddeld in de Ateca. Voorin zit je prinsheerlijk op de basic, doch prettige stoelen en ook op de achterbank is ruim plek voor lijf en leden. In de kofferruimte is tenminste plek voor 510 liter bagage en met de achterbank omgeklapt zelfs 1.604 liter. Deze waarden liggen net wat onder die van de eerder genoemde Tiguan, maar zijn zeker niet slecht. De Sportage of Renegade halen deze waarden niet.

Qua afwerking en materiaalgebruik mag Seat duidelijk niet uit dezelfde schappen shoppen als dat Volkswagen zelf doet. Hoewel het allemaal prima in elkaar is gezet en de auto vrij is van rammels en piepjes, zijn de plastics niet overal even fraai. Bovenop het dashboard is een prettig aanvoelende kunststof gemonteerd, maar op de rest van het binnenste is dit een harde variant. Veel van de concurrenten willen meer premium lijken, dus zijn de plastics van een meer hoogwaardiger soort. Toch zijn de gebruikte draaiknoppen dusdanig goed, dat ze voor de eeuwigheid gemaakt zijn. Iets meer aandacht voor het materiaalgebruik én materiaalkleur zou dus al een hoop goed doen.

Fijne samenwerking

Onder de motorkap van de Ateca ligt de 115 pk sterke 1.0 driepitter. We kennen deze motor al uit de Golf en de Octavia. In beide gevallen bleek deze motorisering ruim voldoende voor de Nederlandse wegen, maar was hij in beide gevallen gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. In de Ateca is de motor voorzien van een handgeschakelde 6-bak. Ook samen met deze transmissie is de Seat een fijne metgezel. Het vermogen in combinatie met een wagengewicht van 1.180 kg zorgt ervoor dat de driepitter in 11 seconden de 100 km/u aantikt. Dit is ruim voldoende om met het dagelijkse verkeer mee te komen en ook de topsnelheid van 183 km/u is niet om je voor te schamen.

Het rijgedrag is echt des Seat's: sportief met een flinke vleug comfort. Van een auto met een hoger zwaartepunt verwacht je niet direct een wat sportiever onderstel, maar de Ateca breekt met deze verwachting. Op- en afritten neem je met dezelfde snelheid én vertrouwen als bij de Leon. Dat zijn uiterlijk er wat saaier uitziet dan veel van zijn segment-genoten wil dus niet zeggen dat het weggedrag net zo is. Daarbij schakelt de zesbak uiterst precies en is het remsysteem duidelijk gericht op een zwaardere motorisering.

Op het gebied van motorisering en onderstel maakt de Ateca dus echt indruk, zeker als je de auto dagelijks wil gebruiken. Je wordt niet constant uitgedaagd om het gaspedaal nog iets verder in te trappen, maar het geheel biedt juist een hoop comfort en rust.

Overzichtelijk kiezen

Ben je gevallen voor de kwaliteiten die de Ateca levert, dan is het de vraag welke uitvoering het beste bij je past. Voor 27.300 euro bestel je de Reference. Voor dit geld krijg je onder andere al 16 lichtmetaal, airco en een touch-screen voor bediening van het multimediasysteem. Deze instapversie is enkel verkrijgbaar met de 1.0 EcoTSI of de 1.6 TDI in het vooronder. De tweede stap in het gamma is de Style, welke in combinatie met alle voorwielaangedreven versies leverbaar is. En laat het nou juist ook de uitvoering zijn die voor het gros van de consumenten ruim voldoet aan de wensen. Met 17 inch wielen, een multifunctioneel stuurwiel, climate-control, parkeersensoren achter, cruise control en een meer uitgebreid multimediasysteem staat er voor een vanafprijs van net geen 30 mille een volledige en praktische auto op de oprit. Wil je toch nóg meer, dan bestel je de Xcellence. Deze kost minimaal 33.350 euro, maar is dan wel altijd gekoppeld aan minimaal de 1.4 EcoTSI met 150 pk. Met onder andere 18 inch wielen, full-LED koplampen, met alcantara bekleedde sportstoelen en keyless entry en go, heb je echt niks te wensen over.

De uitrustingsniveaus zijn overzichtelijk, het motorenpallet is juist erg uitgebreid voor een auto in dit segment. Standaard is de geteste 1.0 EcoTSI met 115 pk in de Ateca, gevolgd door de 1.4 met 150 pk. De laatstgenoemde is ook te voorzien van vierwielaandrijving en automaat. Op het vlak van zelfontbranders zijn er drie smaken beschikbaar: een 1.6 TDI met 115 pk - en enkel met handbak en voorwielaandrijving - en de 2.0 TDI. Deze is er in twee varianten: 150 pk en 190 pk. Bij de lichtste variant heb je de keuze tussen handbak en automaat en tussen voorwiel- en vierwielaandrijving. Wil je de 190 pk sterke diesel, dan krijg je er niet alleen direct de meest uitgebreide uitrusting bij, maar ook een 7-traps DSG en aandrijving op alle wielen. Inmiddels is de prijs wel opgelopen naar 49.310 euro (!).

Onopvallend goed

Seat geeft haar modellen altijd Spaanse namen, waarbij deze genoemd zijn naar steden of regio's. Vreemd genoeg is het stadje Ateca weinig betekenend met nog geen 1.900 inwoners. Dit zegt gelukkig niks over de midi-SUV/cross-over, want hoewel het Seat's eerste echte stap is in dit segment, laat de auto direct een positieve indruk achter. Ten opzichte van zijn VW-tweelingbroer is de auto een stuk dynamischer qua rijgedrag en is hij een stuk gunstiger geprijsd. Ja, de Tiguan staat qua interieurafwerking en materialengebruik op een wat hoger niveau, maar dat wil niet zeggen dat de Ateca slecht is; het zegt meer over de hoge standaard die Volkswagen bij hun eigen producten hanteert. Voor de gemiddelde consument is de gereden Style in combinatie met de 1.0 TSI ruim voldoende. Voor degene die meer wenst, is er volop keuze in opties, kleuren en aandrijflijnen. Seat komt als één van de laatste grote merken met een auto in dit segment, maar het is wel direct een goede. Zo hip als veel van zijn concurrenten is hij niet, maar niet iedereen wil constant opvallen in het verkeer; de Ateca is hét voorbeeld van "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg"!

  • Fijne aandrijflijn
  • Veel binnenruimte
  • Goede rijeigenschappen
  • Wat anoniem uiterlijk
  • Het dashboard mist schwung
  • Harde kunststoffen in het interieur