Jeep Renegade
2.0 MultiJet Limited

Bjorn Blokzijl - 6 januari 2015

To new adventures

Jeep heeft de afgelopen jaren een discutabel imago opgebouwd in Nederland. Hoewel de auto's er stoer uitzagen, viel vooral de kwaliteit van de aandrijflijn en de gebruikte materialen behoorlijk tegen. Sinds het merk onder de vleugels van Fiat valt, is de goede weg ingeslagen. Niet alleen worden bestaande modellen vervangen, ook zag het management van het van oorsprong Amerikaanse merk in dat kleine SUV'tjes booming zijn. Daarom ontwikkelden ze samen met Fiat een bodemgroep voor auto's in dat segment. Fiat lanceert later dit jaar de 500X, maar Jeep kwam vorig jaar al met de Renegade op de Nederlandse markt. Deze auto reden wij met de bekende 2.0 MultiJet diesel, voorzien van vierwielaandrijving.

Lekker origineel

Hoewel de Renegade samen met de 500X is ontwikkeld, is dit niet te zien aan de auto. Van buiten is het 100% een Jeep met zijn ronde koplampen naast de typische grille met zeven sleuven. Net als de Jeeps van weleer is de Renegade hoekig met een nauwelijks oplopende motorkap. Aan de zijkant maakt de bijzondere raamlijn de auto wat speelser. De achterzijde benadrukt de stoere uitstraling met een grote zwarte bumper en kloeke vierkante achterlichtunits. Zijn grote spiegels passen prima bij het hoekige uiterlijk en zijn daarbij praktisch: de auto is ondanks de brede D-stijlen erg overzichtelijk. Zeker met de optionele 18 inch velgen ziet de Renegade er goed uit. Van alle beschikbare kleuren is het zilver metallic de meest 'saaie'. Bestel je de auto in hip geel of zelfs in legergroen, dan springt de auto er nog meer uit. De auto zit vol met bijzondere details. Zo bevatten de achterlichten een kruis, die teruggrijpt naar de jerrycans die op de Willys Jeep zaten. Onder de tankklep bevindt zich een afbeelding van een spin en op verschillende plekken vind je een weergave van de neus van de eerdergenoemde Willys Jeep.

Als een klasse hoger

Ook binnenin is de weergave van de ronde koplampen en de typische grille op verschillende plekken te vinden; onder andere in de omhuizing van de speaker, in de kap van de verschillende sensoren op de ruit en gestanst in het leer op de stoelen. Daarbij geven de handgreep op het dashboard en de 'moddervlek' in de tellers het terreinwaardige karakter extra luister. Het gehele interieur doet net zo robuust en stoer aan als zijn uiterlijk. Het design is gewoonweg goed in orde en ook met de ergonomie zit het wel snor. Maar wat vooral opvalt, is de materiaalkeuze. Toen wij onderweg waren met de Compass viel de keuze voor inferieure materialen tegen. Zet de Renegade naast die auto en je kan bijna niet geloven dat ze hetzelfde merkteken dragen. De gebruikte materialen zijn alle van hoge kwaliteit, waarbij enkel op de portieren nog wat harde plastics zijn te ontwaren. Deze zien er echter wel mooi uit en glimmen je niet tegemoet zoals we dat eerder wel tegenkwamen. Bovenop het dashboard is een zachte laag aangebracht die niet alleen prettig aanvoelt, maar er ook goed uitziet. Deze is daarbij mat en weerspiegelt niet in de voorruit. Enige minpuntje is het bijna ontbreken van kleur. Enkel rond de speakers in de deuren, de omlijsting van de versnellingspook en luchtroosters en op het stuur zijn zilverkleurige accenten aangebracht. Optioneel zijn een lichtere kleur bekleding en accenten in fel oranje leverbaar. Deze fleuren het interieur behoorlijk op. In de Renegade is ruim plek voor vijf inzittenden. Voorin zit je als in een klasse hoger, waarbij de breedte en de hoogte van het interieur hier vooral debet aan zijn. Achterin kan iemand van 1,80 meter ruim 'achter zichzelf' zitten. Geheel achterin is 351 liter bagageruimte beschikbaar. Dit is ruim voldoende, maar ook niet meer dan dat. Heb je meer ruimte nodig, dan kan de achterbank en de rechtervoorstoel worden neergeklapt, waardoor een ruimte van net geen 1.300 liter ontstaat.

Mini-Cayenne

SUV's hebben in het algemeen - door het hogere zwaartepunt en de extra mee te zeulen kilo's - een weinig aansprekend weggedrag. Ook bij sportiever ingestelde auto's in dat segment voel je overduidelijk dat de auto hoger op z'n pootjes staat. Zo niet bij de Renegade. Enkel bij een flinke zijwind moet je corrigeren, maar daar blijft het dan bij. Via het dikke stuur gaat de besturing direct en met veel gevoel. Niet alleen volgen de wielen de commando's die je geeft direct op, de feedback vanaf de voorwielen is bovengemiddeld. Qua weg- en stuurgedrag doet de auto enigszins denken aan de Cayenne: strak en met veel gevoel. Op wat slechter wegdek dribbelt de auto wat. Reden hiervoor is de straffe vering maar ook de 18 inch velgen zijn hier debet aan. Standaard staat de auto op 16 inch. Hierdoor zal de Renegade wat comfortabeler zijn, maar het oog wil ook wat. Door de verregaande samenwerking met Fiat kan de Renegade gebruik maken van fijne motoren uit de schappen van de Italianen. De 'onze' is voorzien van een tweeliter MultiJet dieselmotor met 140 pk en liefst 350 Nm koppel. Voor een auto van net 1.400 kilogram is dit een prima waarde. Daardoor kun je schakellui rijden. Zet de lekker schakelende handbak bij '60' in de zesde versnelling en de auto trekt zonder morren door tot illegale snelheden. Alleen bij acceleratie hoor je de motor nagelen, maar op constante snelheid blijft het bij windgeruis van de banden en de grote spiegels. Ondanks de dikke motor en verscheidene ritjes met ingeschakelde vierwielaandrijving, haalden we een testverbruik van 7,4 liter per 100 kilometer. Hoewel ver van de fabrieksopgave van 5,1 l / 100 km, lijkt ons die waarde met wat moeite wel dicht te benaderen. In combinatie met de tweeliter dieselmotor is vierwielaandrijving standaard. Wil je wel dieselen maar enkel voorwielaandrijving, dan levert Jeep de 1.6 MultiJet. Met 120 pk op de wielen is dat nog steeds niet behelpen.

Uniek in z'n klasse

Het directe stuurgedrag geeft op de verharde weg veel vertrouwen in het weggedrag. Ga je van de gebaande paden af, dan is een directe besturing cruciaal om door het terrein te ploegen zonder dat je vast komt te zitten. De vierwielaandrijving is te activeren via de draaiknop onderin het dashboard. Afhankelijk van de gekozen ondergrond bepaalt de auto hoeveel vermogen naar elk wiel gaat en hoe de gasrespons is. Dankzij de overvloed aan koppel en het slimme vierwielaandrijvingsysteem, kom je verder dan je op het eerste oog zou verwachten. Hoewel zijn positionering in het mini-SUV-segment niet doet vermoeden dat het een ware terreinbeul is, is dat wel de conclusie na het rijden door diepe moddersporen. Nooit kregen we het gevoel dat de auto vast zou komen te zitten. Deze kwaliteit maakt de auto uniek in zijn klasse. Je betaalt een flinke meerprijs voor vierwielaandrijving, maar hierdoor is de auto flexibeler inzetbaar dan veel van zijn concurrenten. De Renegade zou naar onze mening perfect zijn voor bijvoorbeeld een boswachter. Door de korte wielbasis, de grote bodemspeling, het hoge vermogen en de aandrijving op alle wielen, komt de auto op plekken waar veel duurdere terreinwagens niet komen.

Een groot plezier

Met de Renegade zet Jeep een nieuwe stap in de juiste richting. Niet alleen bieden de Amerikanen nu een auto in een uiterst populair segment, maar ook de kwaliteit van het product is een enorme stap voorwaarts. Vanaf €22.990 is er al een Renegade. Met die prijs lijkt hij wat te duur in vergelijking met concurrenten als de Captur en de 2008. Die auto's beginnen bij zo'n 18 mille. De Renault heeft echter de beschikking over slechts 90 pk, waar de basis-Jeep er al 110 tot zijn beschikking heeft. Bestel je de Captur met meer vermogen, dan zit hij op hetzelfde prijsniveau als de Jeep. Laatstgenoemde is echter net wat groter en dat toont zich vooral in meer zitruimte. Qua bagageruimte ontlopen beide auto's elkaar weinig. Hét grote verschil tussen de Renegade en zijn opponenten is de mogelijkheid de auto te voorzien van sterkere benzine- en dieselmotoren én vierwielaandrijving - dit echter alleen op de tweeliter zelfontbranders. Kortom, met de Renegade doet Jeep zichzelf een groot plezier. Niet alleen is het de beste Jeep ooit, hij is misschien wel de beste in zijn klasse. Zeker als het aankomt op uitstraling, binnenruimte, kwaliteit en rijgedrag kunnen veel van zijn concurrenten niet tippen aan de kleine Amerikaan. Zoals rond de startknop al staat te lezen: de Renegade zet de stap 'To new adventures'.

  • Ruim en kwalitatief hoogstaand interieur
  • Fijne rijeigenchappen
  • Prettige aandrijflijn
  • Hoge instapprijs
  • Forse meerprijs vierwielaandrijving
  • Wat stoterig op korte oneffenheden