Met de eerste generatie Touareg boorde Volkswagen in 2003 een voor het merk geheel nieuw segment aan. Toch was de auto vanaf het begin populair: de Duitsers zagen er in ons land 3.200 over de toonbank gaan, tot een nieuwe Touareg in 2010 het stokje overnam. Hoewel de markt voor grote SUV's flink onder druk staat, weet ook die huidige generatie zich aardig staande te houden. Tijd om eens te ontdekken hoe zo'n Touareg rijdt. Voortgedreven door een drieliter V6 TDI en gestoken in sportief R-Line-trainingspak reisden we af naar Frankfurt.
Beschaafdheid is niet meteen datgene waar je aan denkt bij het gros van de SUV's in het hogere segment. Dat is - in het algemeen - ook niet wat kopers van deze auto's verlangen. Wil je niet al teveel opvallen en heb je toch een grote 4WD nodig voor een aanhanger, dan is er altijd nog de keuze voor bijvoorbeeld een pick-up als de Amarok. Optisch is de door ons geteste Touareg niet bepaald ingetogen. De strakke basisvormen ten spijt, door het R-Line-pakket en de witte lak valt hij onbetwist op.
Of het je smaak is, moet ieder natuurlijk voor zich bepalen, maar in de meest luxe en 'sportieve' uitvoering onderscheidt de Touareg zich wel van minder riant uitgeruste varianten. Andere bumpers, zijskirts en diverse chromen accenten (onderdeel van het chroompakket) doen de auto nog dikker lijken dan hij daadwerkelijk is. Standaard is de duurste uitvoering van de Touareg voorzien van 20 inch lichtmetaal, onze testauto had nog een maatje groter.
Vanbinnen is de Touareg tijdlozer en minder smaakgevoelig dan vanbuiten. Hoewel het interieur overwegend zwart is, doen de aluminiumkleurige panelen het binnenste veel goed. Uiteraard ontbreekt het je qua luxe en zitcomfort aan niets. Heerlijk zittende, 14-voudig elektrisch verstelbare, verwarmbare en met leer beklede zetels geven je veel zitcomfort, waardoor je ook na urenlange ritten op de Autobahn fris en fruitig uitstapt. Met z'n interieurmaten zet de Touareg weliswaar geen nieuwe maatstaven, desondanks is er meer dan voldoende ruimte voor vijf inzittenden en hun bagage.
Ergonomie kun je aan de knappe koppen van het VAG-concern wel overlaten. Het bedieningsgemak van alle instrumenten stemt in de Touareg dan ook zeker tevreden. Toch werkt het uitgebreide infotainmentsysteem niet foutloos: we konden bijvoorbeeld geen verbinding maken met de mobiele telefoon, terwijl dat bij andere auto's nooit een probleem is (hoewel dit uiteraard ook incidenteel kan zijn geweest). Het geluid dat de tien speakers van het Dynaudio-geluidssysteem voortbrengen, is weergaloos. Zowel hoge als lage tonen worden helder en kraakloos afgespeeld.
Met een leeggewicht van ruim 2.000 kg lijkt het vermogen van de 3.0 TDI - 245 pk - op papier misschien wat aan de krappe kant. Gelukkig blijkt het in de praktijk ruim voldoende. Het koppel (550 Nm) en de soepele achttraps automaat helpen de Touareg vlot vooruit - zowel vanuit stilstand als tijdens tussenacceleraties - terwijl het verbruik binnen de perken blijft. Tijdens het remmen en in bochten speelt het hoge gewicht de Touareg wel parten. Luchtvering á 3.150 euro is daardoor geen goedkope, maar wel een zinvolle optie.
Laat je door het sportieve uiterlijk niet van de wijs brengen: het rijden is vooral gericht op comfort. Op de lange stukken Autobahn voelt de grote Volkswagen zich in z'n element en op constante snelheid - ook boven de 130 km/h - is hij aangenaam stil. Als je optrekt, hoor je overduidelijk dat er een dieselmotor onder de kap ligt, maar storend wordt het nooit. Opvallend is ook de wendbaarheid: met behulp van de 360-graden-camera prik je de auto - 4,80 meter lang en bijna 2 meter breed - verrassend eenvoudig in een parkeerplekje, zelfs als de ruimte niet overhoudt.
Samengevat kunnen we de Touareg omschrijven als een fijne reisauto, die vooral heel veel comfort te bieden heeft. Hoewel het vermogen van de V6 TDI misschien wat magertjes lijkt in combinatie met het gewicht, komt de motor dankzij het hoge koppel toch prima uit de verf, zonder buitensporig veel brandstof te verbruiken. Daarbij zit de Touareg goed in z'n spulletjes en is 'ie concurrerend geprijsd. Daar staat tegenover dat het multimediasysteem niet foutloos in elkaar steekt.
Met het R-Line-pakket heeft de Touareg weliswaar redelijk afgetrainde looks, maar tijdens het rijden merk je daar niets van. Het hoge gewicht werk je met zo'n sportpakket immers niet zomaar even weg en daardoor voel je in bochten en bij remmen wel dat je met een forse auto onderweg bent. Wie zich liever niet laat foppen door de R-logo's, kan z'n geld beter uitgeven aan de luxueuze, maar vijf mille goedkopere High Edition.