Rijd een willekeurige snelweg op en tel het aantal Peugeot 508'en. Ja, dat zijn er nogal wat. Jaar in jaar uit was de bijtellingsvriendelijke 1.6 e-HDi een leasetopper in het D-segment. Een mooie auto, zeker, maar de originaliteitsprijs win je er niet mee. Wie in iets aparts wil rijden, flirt snel met een ander merk. En met een ruim budget komt wellicht die ene begeerlijke Duitser in bereik. Maar laat je niet te snel verleiden. Wie goed in de slappe was zit kan ook bij Peugeot voor een exclusieve auto terecht. Eentje die de grandeur en bravoure van lang vervlogen tijden uitstraalt. De Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDi GT is een auto om trots op te zijn.
Dikke Franse voitures. Ze bestaan gelukkig nog. Even leek het erop dat Peugeot, Citroën en Renault met de witte vlag zouden zwaaien. De Duitse marktdominantie in het hogere prijssegment is simpelweg overdonderend. Kwam je vroeger nog met enige regelmaat een non-conformistische Safrane, XM of 605 op de weg tegen, zo rijdt tegenwoordig iedere hardwerkende VVD'er met een kleurloze BMW 5 Serie of Audi A6. Directe rivalen uit la douce France bestaan dan ook een tijdje niet meer. Maar de gedachte van grootse Franse auto's leeft voort in bijzonder luxueus uitgeruste middenklassers, zoals de 508 GT in deze rijtest.
De speciale GT is alleen in combinatie met de 180pk en 400Nm sterke 2.0 BlueHDi EAT6 aandrijflijn leverbaar. In deze trim is de 508 standaard rijk uitgerust en van onderscheidende details ten opzichte van de doorsnee bread and butter modellen voorzien. Een kenner herkent 'm direct aan het opvallend brede schoeisel, de donker getinte achterruiten en twee trapezoïde uitlaatsierstukken die op een subtiele wijze het krachtpotentieel aan achterliggers kenbaar maken. Met deze Peugeot valt niet te spotten. GT-badges op de voorschermen nemen bij omstanders de laatste twijfels weg; dit is een wolf in schaapskleren. Een fraai detail is de geretoucheerde voorkant met Full LED koplampen en Peugeot-leeuw in de grille. Aan zelfbewustzijn is geen gebrek.
De recente facelift van de 508 is vooral het interieur ten goede gekomen. Na het plaatsnemen in de riante en comfortabele zetels valt direct het opgeruimde dashboard op. Het aantal losse knoppen is teruggebracht en de bediening van de belangrijkste functies is in het nieuwe touchscreen samengebracht. Het scherm heeft een hoge resolutie, een logische user interface en reageert vrijwel direct op aanraking. Voor een comfortabele bediening ligt het helaas te ver van de bestuurder af. Bij gebruik van de bekerhouders staan flessen bovendien in het gezichtsveld van de bestuurder en voorpassagier. Ondoordacht? Ach, alles is een kwestie van Weltanschauung. Qua interieurmaterialen en afwerking kan de 508 zich ook met nieuwere concurrenten meten. Alles voelt solide en hoogwaardig aan. Op detailniveau heeft Peugeot enkele verbeteringen doorgevoerd. De interieurverlichting is nu helder wit en het scherm tussen de tellers heeft mooiere graphics gekregen.
Dankzij het riante ruimteaanbod en de luxe uitrusting schurkt de 508 gevoelsmatig tegen het hogere E-segment aan. In de elektrisch verstelbare voorstoelen kunnen zelfs mannen van twee meter een aangename en ontspannen zitpositie vinden. Het riante verstelbereik van de stuurkolom draagt daar aan bij. Ook op de achterbank gaat het er luchtig aan toe. De hoofd- en beenruimte is uitstekend. In de bagageruimte van 560 liter kun je de inboedel van een studentenkamer kwijt. Enkel de nieuwe Volkswagen Passat en Skoda Superb bieden nog meer ruimte. Qua uitrusting overtreft de GT de luxueuze Allure. Een bestuurderstoel met massagefunctie behoort tot de standaarduitrusting, net als een achteruitrijcamera, dodehoekwaarschuwing en head-up display. Alleen de fraaie lederen bekleding met rode stiksels, de lekker klinkende JBL audioinstallatie, elektrische achterklep en vierzone climate control zijn optioneel. Om al deze luxe onder te brengen moest de bedieningsergonomie wel een pas op de plaats maken. De startknop bevindt zich links van het stuur en de knoppen van het head-up display zijn verstopt achter een klepje. Even zoeken dus.
Het visitekaartje van de 508 GT is vanzelfsprekend de aandrijflijn. Onder de kap heeft de oude 2.2 HDi plaats moeten maken voor een doorontwikkelde 2.0 BlueHDi met 180pk en 400Nm. Hoewel het koppel gelijk is gebleven, levert de nieuwe motor omwille van uitstoot en verbruikscijfers 20pk in. Voor de prestatiecijfers maakt dat weinig verschil, met een sprinttijd van 8,6 seconden en een topsnelheid van 226km/h is de Peugeot 508 GT nog steeds een voiture à grande vitesse. Het is de krachtigste motor die voor de 508 beschikbaar is. Wie daar geen genoegen mee neemt kan bij Opel, Volkswagen en Volvo terecht. De Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Bi-Power 4x4 Cosmo heeft vergelijkbare vermogens- en prestatiecijfers. Alleen de Volkswagen Passat 2.0 BiTDI 4Motion Highline en Volvo V60 D5 Summum gaan daar met respectievelijk 240 en 215pk nog eens ruimschoots overheen. En vierwielaandrijving is met zoveel vermogen ook best lekker om te hebben. Ze zijn wel een stuk duurder, minder goed uitgerust en missen de Franse flair van de Peugeot. Wie aan de wapenwedloop niet mee wil doen kan ook voor de handgeschakelde 2.0 BlueHDi met 150pk en 20% bijtelling kiezen.
De topuitvoering van de Peugeot 508 is standaard aan een automaat met zes versnellingen en koppelomvormer verbonden. In vergelijking met de gerobotiseerde handbak in de 508 1.6 e-HDI schakelt de automatische transmissie veel sneller en zijn de overgangen vloeiender. Dat komt de rust tijdens het rijden ten goede. Stationair en onder vollast is de viercilinder dieselmotor wel hoorbaar aan het werk. Op constante snelheden ebt de geluidsproductie naar de achtergrond weg. Storend is het nooit, maar aan de stille motoren van de Passat kan de Peugeot niet tippen. De EAT6 transmissie schakelt onder normale rijomstandigheden vroeg op en laat de dieselmotor weinig toeren draaien. Bij 130km/h draait het blok slechts 2.000tpm in de zesde versnelling. Dat is brandstofbesparend, maar laat de 508 GT in stads- en fileverkeer ook een beetje apathisch aanvoelen. Je hebt niet echt het idee over deftige krachtreserves te beschikken.
Maar schijn bedriegt. Buiten de stad voelt de aandrijflijn zich meer thuis. Op spontane inhaalacties reageert de 2.0 BlueHDi energiek en daadkrachtig. De automatische transmissie heeft wel een denkseconde nodig om de bijpassende versnelling te selecteren, maar wanneer dat klusje geklaard is versnelt de 508 GT moeiteloos richting horizon en word je stevig in de rugleuning gedrukt. Ook bij hogere snelheden blijft de Peugeot lekker doordenderen en doet die nauwelijks onder voor prestigieus gemotoriseerde premium-Duitsers. Een BMW 520dA Touring kun je op de Autobahn met groots gemak op de hielen zitten. Aan zo'n aanstormende Peugeot in de binnenspiegel moeten sommige autobestuurders nog duidelijk wennen. Na het inhalen zie je een enkeling zelfs een beetje beduusd kijken. Wat was dat?! Zelfs bij stevig bochtenwerk is de GT niet snel uit balans te brengen. Stoïcijns blijft de sympathieke Fransoos de ingeslagen weg volgen. De onderstelafstemming van de 508 GT is straf, maar wel met behoud van voldoende veercomfort. Daarbij is de besturing accuraat en relatief zwaar, zodat de Peugeot ook bij het betere stuurwerk vertrouwenwekkend aanvoelt. Een echte Gran Turismo dus, maar dan met een smakelijk Frans sausje. Dit is typisch een auto waarmee je het liefst lange afstanden met hoge snelheden verslindt, terwijl de gemoedelijke klanken van Joe Dassin, Gerard Lenorman en Yves Montand op hoog volume uit de JBL-speakers knallen. Joie de vivre! Wie zich daarbij af en toe aan de geldende snelheidslimieten houdt kan op een serieuze reikwijdte rekenen. Met een gemiddeld testverbruik van 5,5 liter per 100 kilometer en een 72 liter metende brandstoftank kun je desgewenst 1.300km zonder tussenstop afleggen. Très bien! En zo lever ik aan het einde van de testperiode ietwat onwillend de sleutels van deze grandioze Fransoos in. Voici les clés, merci beaucoup.
Ja, ze beheersen het nog! De Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDi GT doet in alles aan de gloriedagen van de Franse automerken denken. Toegegeven, het is geen op zichzelf staand topmodel zoals dat vroeger het geval was, maar dankzij de krachtige motor en karakteristieke uitrustingsdetails weet de GT zich in voldoende mate van de meer gangbare versies te onderscheiden. Je hebt echt het gevoel in iets bijzonders en unieks te rijden. En dat doe je ook. Rijd een willekeurige snelweg op en tel het aantal GT's. Inderdaad, je zult niet verder dan je eigen exemplaar komen. Een leek zal het verschil met een gewone 508 wellicht niet herkennen, maar de wetenschap dat je een identieke 508 niet gauw tegen zult komen geeft veel voldoening. De Peugeot 508 GT is een auto voor connaisseurs die het buitenissige karakter op waarde weten te schatten. Vive la grande voiture Française!