Voor een commercieel succesvolle middenklasser zijn in Nederland twee ingrediënten essentieel: een mooi groen energielabel én een lage bijtelling. Het is dan ook niet verrassend dat de Peugeot 508 e-HDi in ons land niet aan te slepen is. Bij ongeveer één op de twee verkochte 508'en ligt een bescheiden 1.6 dieselmotor onder de kap. De vraag die zich opdient is net zo cliché als onvermijdelijk: rijdt dat nog een beetje?
Voor zijn droge cijfers hoeft de Peugeot 508 e-HDi zich in ieder geval niet te schamen. Met zijn 112pk en 270Nm zit hij qua vermogen en koppel keurig tussen de Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion en Ford Mondeo 1.6 TDCi ECOnetic in. Ook deze middenklassers zitten net als de 508 e-HDi in de gunstige 20% bijtellingscategorie. Een belangrijk verschil met beide concurrenten is dat de 508 e-HDi als enige met een gerobotiseerde handbak wordt geleverd die het schakelwerk van de bestuurder overneemt. Net als zijn concurrenten is ook de 508 e-HDi uitgerust met een start & stop systeem.
In de praktijk is de welbekende 1.6 e-HDi een uiterst soepele dieselmotor die subjectief weinig moeite heeft met de relatief grote 508. Al vanaf lage toerentallen pakt de kleine diesel soepel op en van trillingen en resonanties is geen sprake. Onder 1.500tpm heeft de Peugeot last van een klein turbogat, maar door de weinig abrupte vermogensopbouw is daar in tegenstelling tot zijn concurrenten nauwelijks iets van te merken. De 1.6 e-HDi ontplooit zijn kracht heel gelijkmatig en soeverein en zou qua karakter makkelijk door kunnen gaan voor een blok met een grotere cilinderinhoud. Dankzij het rustige en stille karakter gaat het accelereren onder normale omstandigheden voor je gevoel vlot genoeg, maar bij verkeerslichten en opritten moet je beduidend meer gas geven om het overige verkeer bij te houden.
Het zal geen verrassing zijn dat de Peugeot 508 e-HDi tijdens lange afstanden het meest tot zijn recht komt. Dit komt deels door het formaat en comfort van de auto, maar ook door de gerobotiseerde handbak die met nogal lange pauzes op en neer schakelt. Eenmaal op snelheid heb je daar geen last meer van. De 2Tronic bak is gedurende de jaren wel wat sneller geworden, maar is ten opzichte van een conventionele automaat nog steeds tamelijk traag. Het schakelen verloopt inmiddels wat soepeler dan vroeger, maar als bestuurder ben je nog steeds genoodzaakt om net als met een handbak tijdens schakelmoment het gaspedaal iets te liften. Wanneer je daar eenmaal aan gewend bent geraakt zijn de wat langere schakelmomenten van de 2Tronic geen issue meer. Op provinciale wegen en rijkswegen valt op dat de 1.6 e-HDi door de lange overbrengingsverhoudingen relatief weinig toeren maakt. Bij 80km/h draait het blok 1.500tpm in de zesde versnelling, bij 120km/h is dat 2.200tpm. De 2Tronic bak houdt de gekozen versnelling relatief lang vast waardoor het koppel van 270Nm goed benut wordt. Dit komt het verbruik uiteraard ten goede. Tijdens de testperiode scoorden wij met gemak een gemiddeld verbruik van 5,2 liter per honderd kilometer. Met een tankinhoud van 72 liter haal je zodoende makkelijk een reikwijdte van meer dan 1.400km.
In het ruime en luxe interieur kunnen vier passagiers comfortabel zitten, ook achterin is er voldoende ruimte voor een ontspannen zitpositie. Wie meer ruimte eist kan voor een geringe meerprijs voor de 508 SW kiezen. De standaard stoelen zijn wel aan de harde kant en de bestuurdersstoel mist een uitschuifbare steun voor de bovenbenen. Deze zit wel op de wat duurdere versies met lederen bekleding. De stoelen hadden naar onze smaak ook iets meer zijdelingse steun mogen bieden. De Peugeot 508 is van nature een comfortabele en rustgevende auto, maar met een merkbaar straffer afgesteld onderstel voorzien dan zijn voorgangers. Daar lijdt het langeafstandscomfort gelukkig niet onder, de stevigere demping komt het bochtgedrag wel ten goede. De 508 helt slechts gering over en stuurt ook nog eens lekker direct en met behoorlijk gevoel. Desalniettemin zul je een 508 e-HDi vaker in fileverkeer dan op een slingerend bergweggetje tegenkomen. In het dagelijkse kruip-door-sluip-door verkeer valt het start & stop systeem nogal negatief op. Het systeem laat de motor reeds bij 8km/h afslaan en niet pas bij stilstand, wat een onnodig nerveus rijgedrag oplevert. Je kunt het gelukkig ook uitzetten. De schakelaar daarvoor is - net als de knoppen van het head-up display - op een nogal moeilijk bereikbare plek achter de stuurkolom geplaatst.
Wie niet teveel haast heeft en zijn autokeuze overwegend door zijn portemonnee laat bepalen heeft aan de Peugeot 508 e-HDi een prima auto. Het kleine 1.6 e-HDi blokje is een van de meest soepele in zijn soort en kenmerkt zich door een geleidelijke vermogensopbouw en stille loop. De standaard aanwezige 2Tronic bak splitst het volk in tweeën. Je haat het of je kunt er mee leven, een ander optie is er niet. Een handbak behoort niet tot de mogelijkheden en het ligt voor de hand dat een bepaalde kopersgroep deze zou prefereren. Als hinderlijker dan de 2Tronic bak ontpopt zich het start & stop systeem. Desondanks is de Peugeot 508 een ruime, luxe en comfortabele auto met een prima uitrusting voor een concurrerende prijs.
Fotografie: Luuk van Kaathoven