Jeep Cherokee
2.0 CRD Longitude

Bjorn Blokzijl - 10 februari 2015

Indiaan op oorlogspad

Autofabrikanten geven hun modellen de meest uiteenlopende namen. De één gebruikt een simpele cijfercombinatie, de ander vernoemt zijn auto's naar allerhande zaken. Zo ook het van oorsprong Amerikaanse Jeep. Al sinds 1974 staat er een auto in de prijslijst met de naam Cherokee. Zijn naam komt van een groep inheemse Amerikanen - door ons ook wel Indianen genoemd - waarbij in hun eigen taal het woord Cherokee zoiets betekent als 'zij die in de bergen leven'. Bij een rasechte terreinwagen past zo'n naam wel. Toch veranderde de auto door de jaren heen van een pure terreinbeul naar een luxe SUV. Of de nieuwste generatie zijn naam weer eer aan doet, zal moeten blijken.

Een nieuwe stap

Het vooroordeel dat Jeeps hoekig zijn, kan al een tijdje van tafel. Hoewel de onlangs geïntroduceerde Renegade veel weg heeft van de oer-Jeeps, waren de laatste generaties van de Cherokee en Grand Cherokee al een stuk ronder van vorm. Met de nieuwste Cherokee zet Jeep een volgende stap in de vernieuwing van het design. De klanten van Jeep willen zich met hun auto onderscheiden van de massa en dat doet de auto zeker. Aan de achterzijde heeft hij een vrij gewoon ontwerp. Hooggeplaatste achterlichtunits, een bijna geheel gladde achterklep en een zwart kunststoffen achterbumper geven de auto een robuuste uitstraling. Van opzij valt de bijzondere vorm van de raamlijn op. De sterk oplopende lijn aan de onderzijde- en de aflopende lijn aan de bovenzijde van de zijruiten geven de auto een onderscheidende, ietwat dynamische uitstraling. Recht afgesneden wielkasten zijn typisch voor een Jeep en vinden we dus ook terug op de Cherokee. Meest bijzonder gestileerd is de neus. Niet langer prijkt daar een rechtopstaande grille met zeven sleuven, maar is een aerodynamischer variant gekozen. Net iets boven de helft van de grille is een knik aangebracht in de sleuven. Hierdoor is de neus spitser dan ooit tevoren. Dit wordt extra benadrukt door de smalle koplampen. Aan de onderzijde van de neus vinden we - net als aan de achterkant - een grote zwarte bumper. Bestel je de auto in de basisuitvoering - zoals de 'onze' - dan staat hij op 17 inch lichtmetaal. Dit misstaat hem zeker niet, al zou één maatje groter de wielkasten net wat mooier vullen. Het ontwerp van de Cherokee kan niet iedereen bekoren: of je vindt hem fantastisch, of je vindt het niks. Wij behoren tot de eerste groep en als je je wil onderscheiden, dan past deze auto er goed bij.

In de basis al luxe

Jeep heeft er voor gekozen geen kale basisuitvoering te leveren. Voor net geen 45 mille koop je een Cherokee Longitude. Standaard is de auto voorzien van zaken die normaliter enkel op hogere uitrustingsniveaus zitten. Zo zijn navigatie, een vijf inch groot touchscreen, climate control, cruise control en een fraai met stiksels afgewerkt interieur aanwezig. Het ontwerp van het dashboard is modern en opgetrokken uit verrassend fraaie materialen. Vooral de bronskleurige afwerking rondom het centrale scherm, de pook, de klokken en de ventilatieroosters geeft het interieur schwung. Ten opzichte van zijn voorgangers heeft Jeep een enorme stap gemaakt op het gebied van afwerking. Grote naden, overal keihard plastic en rammels behoren tot het verleden. Alle onderdelen sluiten perfect op elkaar aan en rammels zijn zelfs op slecht wegdek niet te horen. Bij een eerste blik in het interieur valt direct het fraaie stiksel bovenop het dashboard op. Hoewel de bekleding gewoon een zacht soort kunststof is en geen leer, geeft het een behoorlijk hoogwaardig gevoel. Voor- en achterin is ruim plek voor bestuurder en passagiers en hun bagage. Vooral de ruimte geheel achterin is fors met liefst 591 liter inhoud. Klap je de achterbank neer, dan blijft er gek genoeg een stuk minder ruimte over dan wat concurrenten bieden.

Hoog koppel, laag verbruik

We gaven eerder de betekenis van het woord Cherokee en vroegen ons af of de huidige generatie zijn naam eer aan doet. We kunnen er kort over zijn: op onverharde ondergrond kom je met deze Cherokee niet veel verder dan met de gemiddelde hatchback. Door het ontbreken van vierwielaandrijving zal je zwaar terrein moeten ontwijken. De hogere bodemvrijheid spreekt wel iets in zijn voordeel, maar veel heb je er niet aan als de ondergrond zachter wordt. Optioneel is de Cherokee wel te voorzien van vierwielaandrijving. Dit vergt een extra investering van 3.700 euro. Twee motoren zijn leverbaar. Een tweeliter diesel met 140 of 170 pk of een zescilinder benzinemotor. Standaard is een Cherokee al behoorlijk aan de prijs, maar door de hoge uitstoot van koolstofdioxide - liefst 216 gram per kilometer - kost een versie met benzinemotor, op tien euro na, 67.000 euro (!). Dan is hij wel standaard uitgerust met aandrijving op alle wielen en een negentraps automaat, maar voor dat geld zijn grotere en betere auto's te krijgen. Zoals gezegd is de basisuitvoering van de Cherokee voorzien van een tweeliter dieselmotor met 140 pk. Met een gewicht van ruim 1.800 kilo, is de auto niet bepaald een lichtgewicht. Dankzij het koppel van 350 Nm dat al bij 1.500 toeren per minuut beschikbaar is, voelt de auto niet ondergemotoriseerd aan. In iets meer dan 10 seconden moet de '100' aangetikt kunnen worden, wat ruim voldoende is. Ondanks de vele kilo's, is de Cherokee 2.0 CRD in de praktijk zuinig te rijden. Volgens de fabrieksopgave verbruik je elke 100 kilometer 5,3 liter. Dat is ons niet gelukt, maar voor een testverbruik van 5,7 liter per 100 kilometer hoef je je niet te schamen. Dankzij het hoge koppel is de auto schakellui te rijden. Zet de strak schakelende versnellingsbak bij '60' in het zesde verzet en de motor trekt zonder morren door naar snelwegsnelheden.

Comfort op één

Zo strak als de Renegade is afgeveerd en stuurt, zo gericht op comfort is de Cherokee. Vooral op lange snelwegritten is dit karakter erg prettig. Als een echte Amerikaan zweeft de auto over de weg, zonder daarbij te deinen. Oneffenheden in de weg worden mooi weggefilterd. Toch wil de auto niet alleen rechtdoor. De besturing is redelijk direct, maar veel wordt niet doorgegeven via het stuurwiel. Onderstuur ligt ver weg, al helt hij wel wat over bij snel genomen bochten. Wat meehelpt aan een hoog comfort, is de goede geluidsisolatie. Bij acceleratie hoor je dat je met een dieselmotor onderweg bent, maar op kruissnelheid is het behoorlijk stil in de auto. Qua overzichtelijkheid zijn er wel wat verbeterpunten. De brede B-stijl ontneemt behoorlijk wat zicht. Op een meerbaans snelweg verdwijnt gemakkelijk een hele auto in die dode hoek. Ook is de aflopende neus niet het toonbeeld van overzichtelijkheid. Gelukkig is de auto voorzien van parkeersensoren rondom, zodat parkeren zonder schade verloopt.

Alles wat je wilt

Niet vaak rijden wij in een basisuitvoering. Toch kregen wij een auto mee die als enige optie een elektrisch bedienbare achterklep heeft. Bij de Jeep Cherokee is de Longitude de instapper, maar er is niet beknibbeld op uitrusting. Alles wat je graag wilt hebben om comfortabel van A naar B te rijden, zit standaard op deze auto. Ook de basismotor is ruim voldoende, mede dankzij het forse koppel dat al vroeg voorhanden is. Een echte terreinbeul is de instapper niet, maar dat is ook niet iets waar de meeste consumenten naar op zoek zijn. Kijk je naar zijn directe concurrenten, dan valt vooral op dat ze stuk voor stuk behoorlijk goedkoper zijn. Het verschil tussen bijvoorbeeld een Toyota RAV4 of een Mazda CX-5 en de Cherokee is al snel 10 mille. De Jeep is beter uitgerust dan voorgenoemde auto's, maar de hoge instapprijs zal mogelijke kopers enigszins afschrikken. Zoek je echter een comfortabele, zuinige, ruime en onderscheidende SUV, dan is een proefritje in de Jeep Cherokee zeker aan te raden.

  • Soepele, krachtige aandrijflijn
  • Ruim, mooi afgewerkt interieur
  • Onderscheidend design
  • Onderscheidend design
  • Hoge vanafprijs
  • Zwaargewicht