Wil je als automerk meetellen op de Nederlandse markt, dan zul je een compacte middenklasser met 14% bijtelling in het gamma moeten hebben. Een stationvariant met dezelfde bijtelling is een pré. Seat had nooit een 'ST' van de Leon, tot op dit moment. Niet alleen is het de eerste ruimere variant van de succesvolle C-segmenter, maar hij is ook te voorzien van een zuinige diesel. Omdat de concurrentie uiterst sterk is, gaat de Spanjaard vol in de aanval.
Begin vorig jaar reden wij met de hatchback van de nieuwste generatie Leon. Wat ons opviel, is de strakke lijnvoering van de auto. Uiteraard is deze nieuwe designtaal van Seat doorgetrokken bij de ST. Hoewel de hatchback er al goed uitziet, is het ontwerp van de stationwagon nog net iets beter in balans. De langer doorlopende raamlijn geeft de auto een mooie mix van strakke, sportieve lijnen, gecombineerd met een gestrekte vorm. In het zwart is de auto stijlvol. Toch ontbreekt voor het gevoel een simpel chroomrandje rond de zijruiten. Toevoeging daarvan zou de auto een wat hoogwaardiger smoel geven. Een wat fellere kleur zal het fraaie lijnenspel echter wel een stuk beter uit laten komen. Ten behoeve van een laag verbruik staat de auto op 16 inch lichtmetaal. Voor 'de mooi' zouden velgen van één of zelfs twee maten groter beter zijn. Ten opzichte van de niet-Ecomotives verschilt de Leon in weinig. De geoefende autospotter kan de zuinigste variant herkennen aan de dichte grille en uiteraard de badge op de achterzijde.
Het buitenste van de vorige generatie Leon ziet er nog steeds goed uit, het binnenste was zelfs al bij de introductie niet je-van-het. Dat zit nu wat beter. Aan de Golf of A3 kan het interieur niet tippen, maar dan noem je ook twee toppers in deze klasse. Vergelijk je het met concerngenoot Octavia of de Auris dan zit het wel goed. Als bestuurder zit je centraal tussen het linker ventilatierooster en het - licht naar je toe gerichte - touchscreen van het multimediasysteem. De brede middenconsole benadrukt de scheiding tussen bestuurder en passagier nog meer. Designgimmick is de overal terugkomende trapeziumvorm. Ventilatierooster, handgrepen, speakerroosters en de spiegels: allen hebben ze die typische vorm. Het materiaalgebruik is niet de absolute top in het segment, maar slecht is het ook niet. Op de bovenzijde van het dashboard is een fraaie laag zacht kunststof aangebracht. Helaas is de middenconsole hier niet van voorzien. Wil je mooiere materialen, dan moet je dieper in de buidel tasten en bijvoorbeeld de eerder genoemde Golf kopen. Toch is het geen straf om in de Seat te zitten. Rammels en kraakjes zijn niet waar te nemen en ook de ergonomie is prima in orde.
In de reclamecampagnes van C-segment stationwagens is het weer het aloude gevecht wie de 'grootste' heeft. In dit geval gaat het om de ruimte geheel achterin. Hoewel de Octavia en de Leon op dezelfde basis gestoeld zijn, is de bagageruimte van de Spanjaard iets kleiner. Met 587 liter met de achterbank omhoog hoeft de Leon ST zich nergens voor te schamen. Om duidelijk te maken hoe groot dit is: een BMW 5 Serie Touring heeft een achterbak met 27 liter minder inhoud. Heb je toch nog meer ruimte nodig, dan laat de achterbank zich in delen neerklappen. Dit gaat heel eenvoudig met hendels geheel achterin de achterbak. Er staat dan 1.470 liter tot je beschikking. Zeker niet klein, maar de Skoda Octavia Combi heeft in die vorm wel bijna 300 liter meer inhoud. Dat komt door de grotere ruimte voor de achterpassagiers in laatstgenoemde. Kinderen en niet al te grote volwassen zitten prima achterin de Seat, maar daar is ook alles mee gezegd. Zitten voorin gaat trouwens prima. Er is ruimte zat en de stoelen houden je goed op de plek. Ook na een lange rit stap je uitgerust uit.
Wil je een auto met een lage bijtelling, dan moet je vaak op iets inleveren. Dat gevoel heb je niet echt bij de Leon Ecomotive. In het vooronder van de auto ligt de overbekende 1.6 TDI met 110 pk. Dat vermogen, samen met het maximum koppel van 250 Nm en slechts 1.180 kg eigengewicht, zorgt voor een ruim voldoende snelle acceleratie. Vanuit stilstand is na iets meer dan 10 seconden de 100 gepasseerd. Ook op tussenacceleraties is de auto rap genoeg om ruim mee te komen met het overige verkeer. Niet alleen qua binnenruimte verschilt de Leon ST met zijn concerngenoten, ook de afstelling van onderstel en stuurgedrag verschilt behoorlijk met bijvoorbeeld de Skoda. De Seat stuurt verrassend direct. Daarbij is de wegligging erg goed. Grip is ruim voorhanden, ook als je de auto hard een bocht instuurt. Overhellen doet de auto niet, wat echter wel tot gevolg heeft dat de vering en demping wat stug zijn. Het uitdagende weggedrag heeft er niet toe geleid dat het verbruik de pan uit is gerezen. In de testperiode reden we exact 650 kilometer. Voor deze afstand had de Leon 28 liter diesel nodig, wat neerkomt op een gemiddeld verbruik van 4,3 liter per 100 kilometer. De fabrieksopgave van 3,2 l/100km is niet te halen, maar doe je wat meer moeite, dan is een waarde van rond de 3,8 á 3,9 l/100km zeker haalbaar. Toch netjes voor een auto van dit formaat.
Seat verkocht vorig jaar iets meer dan 9.300 auto´s. Sinds 1996 verkocht het Spaanse merk niet zo weinig auto´s. Om daar verandering in te brengen, is de introductie van de bijtellingsvriendelijke Leon ST een goede stap. Tot 1 augustus zijn al meer Leons verkocht dan geheel vorig jaar. Die kopers kiezen heel bewust voor de looks en fijne rijeigenschappen van de Seat. Concurrenten als de Octavia en 308 SW bieden meer binnenruimte, maar zijn niet zo uitgesproken sportief. Wie zich niet laat beïnvloeden door de reclamepraatjes over bagageruimtes, moet eens binnenlopen bij de Seat-dealer en een uitgebreide proefrit maken met de Leon. Wij zijn ervan overtuigd dat dan meer Leons verkocht zullen worden. Koop hem dan niet in stemmig zwart, maar in een lekker opvallende kleur, zodat zijn fraaie lijnenspel beter tot zijn recht komt.