In de markt van de hybride-auto's is Toyota de grootste van alle automerken. Sinds het begin van de toepassing van deze aandrijflijn zijn inmiddels bijna 5,5 miljoen exemplaren verkocht. Niet alleen op de openbare weg zijn de Japanners succesvol met deze techniek, ook tijdens de - vorige week nog verreden - 24 uren van Le Mans behaalde het merk met een hybride-raceauto een fraaie tweede plaats in het al jaren door Audi gedomineerde startveld. Voor alledag is de eind vorig jaar geïntroduceerde nieuwe Auris succesvol, vooral in de zakelijke markt. Toch ontbrak er iets aan de Auris: een meer praktische variant. Om ook de zakelijke rijder met een gezin te kunnen bedienen, is er nu de Auris Touring Sports. Wij reden 'm tijdens de internationale introductie op het zonnige Mallorca.
Toen we vorig jaar november met de geheel nieuwe Auris reden, waren we blij verrast door het frisse exterieurdesign. Met name de scherp gesneden neus kan ons wel bekoren. Vanaf de voorzijde tot aan de B-stijl is de Touring Sports gelijk aan de vijfdeurs hatchback. De fraaie voorzijde neemt 'ie dus ook over. Achter de B-stijl - vanaf de achterdeuren dus - zien we behoorlijke verschillen, maar minder fraai is de Touring Sports er zeker niet om. De raamlijn volgt de geleidelijk aflopende daklijn en zorgt met een scherpe knik voor een onderscheidende, dynamische lijn. Helaas valt de grote antenne op het dak wat uit de toon; we zien ze tegenwoordig vaak een stuk kleiner. Net als bij de Auris hatchback zien we ook op de achterzijde van de Touring Sports twee kloeke achterlichtunits, die tot om het hoekje doorlopen. Hoewel de achterzijde sterk lijkt op die van de hatchback, is deze toch anders. Vooral de anders ingedeelde en om praktische overwegingen vergrote achterklep valt op. Gevolg daarvan is dat ook de kentekenplaat een ander plekje - wat hoger - heeft gekregen. De witte lakkleur van onze testauto staat 'm goed, zeker in combinatie met de donkere ruiten en de 17 inch velgen.
Voor de zakelijke rijders met gezinnen is een groter en praktischer in te delen interieur van belang. Niet zo vreemd dus dat Toyota de Auris Touring Sports voorziet van een grote bagageruimte: met de achterbank omhoog kan er 530 liter mee. Door de in delen neerklapbare rugleuning vanuit die bagageruimte te laten zakken, ontstaat een vlakke laadvloer en een ruimte van 1.658 liter. De bagagecover laat zich in de bodem opbergen en er is een handig bagagenet - met uitzondering van de basisversie standaard op alle varianten - dat hoog opgestapelde bagage op z'n plek houdt. Over het dashboard en de zitpositie voor- en achterin kunnen we kort zijn: deze zijn exact hetzelfde als in de hatchback. Ook hier dus een fraai gestyleerd dashboard, prettig zittende stoelen en voldoende ruimte op de achterbank. Helaas kan het leer op het dashboard ook hier de niet altijd even fraaie materialen in het interieur niet verdoezelen. Zeker op dat punt is de Auris nog voor verbetering vatbaar.
Na een dag rijden over de bochtige wegen op het bergachtige Mallorca kunnen we concluderen dat de Touring Sports exact rijdt zoals de 'gewone' Auris. Dat lijkt een voor de hand liggende conclusie, maar zo vanzelfsprekend is het niet helemaal. Natuurlijk delen beide auto's onderstel, motor en ophanging, maar de Touring Sports is bijna 30 cm langer en weegt zo'n 80 kg meer. Niet alleen het weggedrag - waarop we ook bij de Touring Sports niets aan te merken hebben - is hetzelfde, ook de prestaties op het gebied van vermogen en verbruik zijn zeer behoorlijk. Met een totaalvermogen van 136 pk is de Auris geen strepentrekker, maar mede dankzij de CVT komt 'ie prima van z'n plek en ook op de snelweg staat de Japanner moeiteloos z'n mannetje. Door de CVT-transmissie hoor je het motorgeluid goed als je accelereert, maar handmatig het toerental verlagen is er niet bij. Pluspunt van deze aandrijflijn is wel dat het door Toyota opgegeven verbruik nu eens níet onhaalbaar is. Volgens de Japanners moet de auto een gemiddeld verbruik van 3,7 liter per 100 km kunnen halen. Zonder dat we moeite deden om het verbruik laag te houden, kwamen we na enkele uren rijden - berg op, berg af - uit op een gemiddeld verbruik van 4,7 liter per 100 km. Zeker in het vlakke Nederland - waar je in stedelijk gebied volledig elektrisch kunt rijden - moet een dichte benadering van de fabrieksopgave zeker mogelijk zijn.
Nooit eerder was er een stationwagonvariant van de Auris. Al doet de hatchback het prima op de zakelijke markt, het gemis van een ruimere versie dreef veel potentiële klanten naar een ander merk. Nu hoeft dat niet meer met de introductie van de Touring Sports, die de kwaliteiten - maar helaas ook enkele minpunten - van de hatchback combineert met een grotere binnenruimte en een praktischer te gebruiken interieur. Dat deze auto een succes gaat worden, is niet eens de vraag als we kijken naar z'n gunstige instapprijs en z'n lage bijtelling (14%, ook in 2014), maar bovenal naar z'n vele kwaliteiten waar kopers van een middenklasse stationwagon nu eenmaal om vragen.