Audi A3 Cabriolet
1.8 TFSI S tronic Ambiente Pro Line plus

Dirk-Jan Dalhuisen - 23 juli 2014

Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Strakblauwe luchten, frisgroene natuur en temperaturen die de 30 graden al lang en breed zijn gepasseerd: de zomer is weer in het land en dat betekent ideaal cabrioweer. Een mooi moment om de nieuwe Audi A3 Cabriolet aan de tand te voelen en de niet zo succesvolle eerste generatie te vergeten.

Limousabrio

Dat er een nieuwe A3 Cabriolet aan zat te komen, kon je natuurlijk op je vingers natellen: eind 2012 verving Audi de gewone A3 en de A3 Sportback al en vanaf dat moment reed de Cabriolet als enige A3 nog in het oude jasje. Vooral het korte kontje van die vorige A3 Cabriolet viel niet bij iedereen even goed in de smaak en daarom keek Audi voor het de nieuwe model met een schuin oog naar de nieuwe A3 Limousine, die begin dit jaar aan de A3-familie werd toegevoegd. Een meesterzet, want als 'Limousabrio' ziet de open A3 er meteen stukken beter uit. 

Naast een flinke esthetische vooruitgang heeft de langere kont ook een prettige praktische bijkomstigheid: voor een weekendje naar de kust kun je tegenwoordig 320 liter bagage meenemen, 60 meer dan voorheen. Laat je de kap verdwijnen - wat met een druk op de knop en desnoods rijdend tot 50 km/h gebeurt en in 18 seconden is gepiept - dan blijft er nog altijd 275 liter over. Met dank aan de neerklapbare achterbank verdwijnt zelfs je surfplank gewoon achterin. Helaas wordt het beladen door de lage doorlaadopening wel enigszins bemoeilijkt.

Gelijke monniken, ongelijke kappen

Niet alleen voor de buitenwereld is goed te zien uit welk nest de A3 Cabriolet komt. Ook vanbinnen zijn de familiebanden met de A3 overduidelijk. Het opgeruimde, voorbeeldig afgewerkte dashboard uit iedere andere A3 vinden we ook terug in de Cabriolet. Een strak en typisch Audi-dashboard, bekleed met prachtige materialen en gekenmerkt door z’n doordachte bediening. Stevige stoelen bieden lekker veel ondersteuning en hoewel de zitpositie niet eens heel laag is, zit je voorin de A3 toch goed beschut. Een windscherm (standaard op de Ambiente) en nekverwarming (á 632 euro) zorgen dat je ook op frisse nazomerdagen aangenaam open kunt blijven rijden.

Op de achterbank is het allemaal wat minder behaaglijk. Vooral de beperkte beenruimte - een logisch gevolg van de kortere wielbasis - is daar debet aan. Met vier volwassenen op pad betekent al snel dat je voorin moet inschikken. De hoofdruimte bij gesloten kap, normaal vaak een pijnpunt bij cabrio’s, valt juist in positieve zin op. Audi levert de A3 overigens met twee kappen: de normale kap en een akoestische kap (á 351 euro). Onze testauto is uitgerust met het Open Days-pakket (á 1.995 euro), waarvan die laatste kap onderdeel uitmaakt. Het verschil tussen beide kappen hebben we niet kunnen testen, feit is wel dat de geluidsisolatie van de akoestische kap buitengewoon goed is.

Overkill

Audi biedt de A3 Cabriolet aan met vijf bekende TFSI- en TDI-motoren. Wij gingen op pad met de 180 pk sterke 1.8 TFSI, die tot de komst van de S3 Cabriolet (met 300 pk en quattro) als sterkste benzinemotor in de prijslijst staat. Het is een heerlijk soepel en geluidsarm blok, dat meer dan genoeg vermogen in huis heeft om de vaart in de open A3 te krijgen. Vooral wanneer het gaspedaal dieper tegen de bodem gaat, zet de A3 Cabriolet serieuze stappen. Je zou je haast kunnen afvragen of de 1.8 TFSI niet een beetje overkill is. Een toerenmaker is het namelijk niet en daardoor voelt de auto in de dagelijkse praktijk eerder aan als een fijne toerauto, die tot veel meer in staat is dan waarmee 'ie te koop loopt.

Het is de vloeiend schakelende 7-traps S tronic die daarvoor verantwoordelijk is. De automaat maakt optimaal gebruik van de trekkracht van de TFSI, die al bij lage toeren maximaal is. Behalve op de snelweg zul je de toerenteller nauwelijks boven de 2.000 rpm uit zien komen. Dat verklaart gelijk het nette testverbruik. Qua stuur- en rijgedrag wijkt de A3 Cabriolet verder nauwelijks af van z'n dichte broertjes. De auto houdt het midden tussen comfort en sportiviteit: op deinen zul je de Audi niet betrappen - het onderstel heeft zelfs een stug randje - maar een uitgesproken stuurmansauto is 'ie ook niet. Wel gaat de A3 Cabriolet mooi neutraal de bocht door. Pas wanneer je fanatiek de grenzen opzoekt, voel je dat het extra gewicht van alle verstevigingen 'm van de weg probeert te duwen.

Plezierig en praktisch

De vorige A3 Cabriolet typeerden we als een plezierige en praktische auto en zo kunnen we ook het nieuwe model samenvatten. Zowel vanbuiten als vanbinnen heeft Audi een fraaie en fijne auto neergezet en dankzij de langere kont is de nieuwe A3 Cabrio nog lekker praktisch ook. Helaas gaat die extra bagageruimte wel ten koste van de beenruimte voor de achterpassagiers. In het rijden vindt de auto een aardige balans tussen comfort en sportiviteit, waarmee de open A3 een brede doelgroep bedient.

Dat laatste kunnen we helaas niet zeggen over het prijskaartje. Onze testauto kost een stevige 60 mille en dat is niet bepaald voor iedereen weggelegd. Voor dat geld krijg je wel veel fijne opties en een soepele aandrijflijn terug. De 1.8 TFSI presteert uitstekend en beschikt over een vermogensreserve die veel groter is dan je ooit nodig zult hebben. Onze tip: neem genoegen met een goedkopere 1.4 TFSI en gebruik het resterende budget om de auto aan te kleden. Daar biedt de prijslijst, zoals we inmiddels van Audi gewend zijn, voldoende ruimte voor...

  • Strakke, tijdloze uitstraling
  • Degelijke kap- en bouwkwaliteit
  • Heerlijke aandrijflijn
  • Flink aan de prijs
  • Beenruimte achterin
  • Lage doorlaadopening bagageruimte