Audi A3 Cabriolet
2.0 TFSI Ambition Pro Line

Jarno van Maanen - 3 juni 2008

Elk wat wils

Audi doet het goed in ons kikkerlandje. Qua verkopen troefde het merk met de vier ringen de afgelopen jaren consequent BMW en Mercedes af en ook over de eerste vier maanden van dit jaar staat Audi hoger dan de andere twee. Een reden voor dat succes is dat de fabrikant uit Ingolstad voor elk wat wils heeft, in vrijwel elke segment is wel een Audi te vinden, van kleine hatchbacks tot grote SUV’s. In de ‘Golf-klasse’ van de cabrio’s was het merk echter nog niet actief en gezien de huidige populariteit van die kleinere open auto’s werd het eigenlijk wel tijd om die markt te betreden. Met de onlangs verschenen BMW 1 Serie Cabrio als directe concurrent zal de A3 Cabriolet het echter niet makkelijk krijgen!

Nieuwe stijl

Gewoon een A3 zonder dak, dat is te kort door de bocht voor deze A3 Cabriolet. Hij heeft namelijk een heel eigen look, want hoewel de neus er vertrouwd uitziet, is aan de achterzijde de gelijkenis met het hatchbackmodel een stuk kleiner. Verwonderlijk is dat niet, aangezien de A3 al wat jaartjes meegaat en qua styling niet meer helemaal in de pas loopt met de recentere modellen, al wordt hij met de aankomende facelift wel wat opgefrist. De A3 Cabriolet is voorzien van de nieuwste stijlkenmerken, zo heeft hij de achterlichten die we kennen van de A4 en A5, zijn de koplampunits voorzien van LED-lampjes – dat zagen we voor het eerst bij de R8 – en zien we aan de achterzijde een subtiel geïntegreerd spoilertje.

Is een cabrio in het algemeen vaak al een opvallende verschijning, met de kleurstelling van ‘onze’ A3 kijkt werkelijk iedereen je na. De witte lak met de bordeauxrode kap is een typisch hate it or love it combinatie: óf je vindt het prachtig, óf juist spuuglelijk. Dat je ermee opvalt, is iets waar men het wel over eens is. De donkergrijze wielen helpen daar overigens ook wel aan mee. Het is goed te weten dat deze auto ook in veertien andere lakkleuren verkrijgbaar is, voor de kap kun je bovendien voor de veiligere kleuren zwart of donkerblauw kiezen en ook voor de wielen zijn er genoeg minder opvallende alternatieven te kiezen. Er is altijd wel een combinatie te vinden die bij je smaak past.

Relatief ruim

Vanbinnen is het een feest der herkenning: het interieur is bijna één-op-één overgenomen van de A3 hatchback. Enerzijds is het jammer dat de ontwerpers van Audi er niet iets bijzonders van hebben gemaakt, maar anderzijds is er natuurlijk weinig mis met het design van het gewone A3 interieur. Toch hebben we wel wat puntjes van kritiek. De gordels zitten erg laag en ver naar achteren, met gordelbevestiging aan de stoel zou dat niet nodig zijn geweest. Ook vinden we de bediening van de airco niet zo handig; de temperatuurknop is niet draaibaar, maar moet met kleine tikjes worden bediend. Verder is er geen ‘max’-knop waarmee je het interieur even snel kunt laten afkoelen.

Hoewel de uitdrukking ‘vierzits cabrio’ meestal niet meer is dan een erg optimistische marketing-claim, komt de A3 Cabriolet dicht in de buurt. Vanzelfsprekend is hij voorin ruim genoeg voor twee volwassenen, maar ook achterin hoef je geen ruimte tekort te komen. Dankzij de handig gevormde voorstoelen is de beenruimte voldoende. Met gesloten kap is de hoofdruimte achterin wel wat krap, met een lengte van zo’n 1.80 meter kun je er net je hoofd kwijt. De bagageruimte van 260 liter is heel redelijk, erg handig is dat de achterbank kan worden neergeklapt – bij de 1 Serie Cabrio is dat niet mogelijk - zodat ruim 670 liter voorhanden is. Hoezo is een cabrio onpraktisch?

Goed team

Kopers van de A3 Cabriolet kunnen kiezen uit vier motoren, allen viercilinders met turbo: de 1.8 TFSI met 160pk, de 2.0 TFSI met 200pk, de 1.9 TDI met 105pk en tot slot de 2.0 TDI met 140pk. Wij gingen op pad met de snelste uitvoering; de 2.0 TFSI. Hij is bovendien uitgevoerd als ‘Ambition’ – met standaard sportonderstel, sportstoelen en 17 inch wielen – en uitgerust met de S-tronic transmissie. Die versnellingsbak, bij Volkswagen bekend als DSG, bestaat simpel gezegd uit twee bakken: een voor de oneven en een voor de even versnellingen. Door snel te switchen van de ene naar de andere bak, kan hij veel sneller schakelen dan een handbak of een gewone automaat. Dat belooft veel goeds!

Gelukkig blijft het niet bij een belofte; hij rijdt écht lekker. De motor, die we kennen van de Golf GTI, heeft niet alleen veel vermogen bij hoge toerentallen, maar ook veel trekkracht onderin. Dat maakt hem tot een sportieve motor, die bovendien prima geschikt is voor dagelijks gebruik. Je hóeft namelijk niet steeds door te trekken in de versnellingen om de gang erin te houden. Als het toch niet kunt laten om even flink gas te geven, dan word je getrakteerd op een jankende motor met een heerlijke turbo-fluit. En dan is het natuurlijk wel zo prettig dat het dak open kan, wat zich in een verbluffende 9 seconden voltrekt. Ter vergelijking: de A3 doet zijn dak sneller open en weer dicht dan de 1 Serie hem alleen opent.

De S-tronic automaat vormt een goed team met de motor, die is namelijk ook sportief én praktisch. In de handmatige stand, waarbij je kunt schakelen met de automaathendel of de flippers achter het stuur, schakelt hij razendsnel op of terug. In de automatische stand schakelt hij bijna onmerkbaar, wat zeer comfortabel is. Helaas is het schakelgedrag niet bepaald ideaal; hij schakelt vroeg op en blijft lang ‘hangen’ in hoge versnellingen, waardoor je regelmatig in de derde versnelling over een rotonde rijdt. Met de automaat in de sportstand is het al een stuk beter, dan rijd je niet zo snel in een hoge versnelling en schakelt hij wat eerder terug.

Dankzij de keuze voor een stoffen kap, is de A3 Cabriolet niet veel zwaarder dan een gewone A3 en dat is weer gunstig voor het rijgedrag. Hij voelt lichtvoetig aan en met het sportonderstel ligt hij strak op de weg, al moet je wel wat comfort inleveren. Helaas is deze auto alleen met voorwielaandrijving leverbaar. Op een droog wegdek is dat niet zo’n probleem, maar in de regen willen de voorwielen nog wel eens doorslippen. Kwestie van goed het stuur vasthouden dus. De besturing is redelijk scherp, maar wel hij stuurt wel wat licht. Nog een minpuntje: door het lage achterruitje en de forse rolbeugels is het zicht naar achteren erg beperkt. Wat vaker in de buitenspiegels kijken is de remedie.

Plezierig en praktisch

Plezierig, zonder onpraktisch te zijn. Dat komt steeds terug als we denken aan de A3 Cabriolet. Want ja, het is een leuke cabrio, maar dankzij de bruikbare achterbank en de behoorlijke bagageruimte is het best een praktische auto. De TFSI motor is snel en sportief, echter niet vermoeiend of luidruchtig. Ook de S-tronic automaat biedt het beste van twee werelden: sportief in de handmatige stand en comfortabel in de automatische. De prijzen van de A3 Cabriolet beginnen rond de 35 mille en dat is een heel net bedrag. Geheel volgens de traditie van Duitse premiummerken kun je daar dan nog een stevig bedrag aan opties bij optellen, maar dat mag de pret niet drukken.

  • Sportieve versnellingsbak
  • Opzwepende motor
  • Relatief ruim
  • Onhandige aircobediening
  • Zicht naar achteren
  • Prijzige opties