Peugeot 5008
2.0 HDi 160pk Allure

Bjorn Blokzijl - 22 april 2014

Nieuw neusje voor succes

Peugeot was in 2009 met de 5008 één van de laatste nieuwelingen in het midi-MPV-segment. Met de grote 807 waren de Fransen wel vertegenwoordigd in het hogere 'ruimtesegment', maar concurrenten als de Touran, Verso en concerngenoot Picasso kwamen veel eerder op de markt en wisten grote groepen consumenten aan zich te binden. Toch was de 5008 direct een groot succes. In het eerste volledige jaar dat hij op de markt was, wist hij bijna 4.200 klanten voor zich te winnen. In de jaren daarop liepen de verkopen echter terug, met als resultaat net geen 800 stuks in 2013. Om wederom de strijd aan te gaan met de sterke opponenten krijgt de 5008 een facelift aangemeten.

Geslaagde nose-job

Het ene merk gaat zachtzinniger om met de benaming 'facelift' dan de ander. Soms is een nieuw knipperlichtglaasje al voldoende. Bij de ander is het verschil dag en nacht en is het bijna een geheel nieuw model. De Peugeot 5008 zit daar precies tussenin. Van opzij veranderde er niets en ook aan de achterzijde zijn de verschillen nauwelijks waarneembaar. Aan de voorzijde daarentegen zijn de verschillen zonder twijfel te zien. Had de auto voor de facelift nog een wat anoniem neusje, nu heeft de auto een stuk stoerder voorkomen. Door de zwaar verchroomde omlijsting van zowel de grille als van de mistlampen en de dikker aangezette lijnen op de voorzijde, past de 5008 weer bij de rest van het gamma - met als meest recente échte nieuwkomer de 308. Zoals gezegd zijn de verschillen aan de achterzijde bijna te verwaarlozen. De plaatsing van het logo met 'Peugeot' van linksonder op de achterklep naar onder het leeuwtje op de achterruit, is het meest in het oog springende verschil. Dit maakt de achterzijde wat 'cleaner' dan voorheen.

Het goede is gebleven

Ten opzichte van de rest van de middenklasse ruimtewagens, onderscheidde de 5008 zich vooral door het fraaie binnenste. Toen we voor het eerst met de 5008 reden, waren we direct enthousiast over het design, de gebruikte materialen en de praktische inzetbaarheid van het interieur. Al deze zaken zijn gelukkig ongewijzigd gebleven. Ook ergonomisch zit het wel snor. Hoewel het even wennen is dat het stuurwiel niet voorzien is van knoppen voor de bediening van het audiosysteem de cruise control, werken de 'stengels' erachter net zo goed en volledig op de tast. De door ons gereden auto is voorzien van luxe zaken als lederen bekleding op de comfortabele stoelen, het erg zuiver klinkende JBL-audiosysteem, een eenvoudig bedienbaar doch prima werkend navigatiesysteem en het 'Pack Video'.

Dat laatste betreft twee schermen in de hoofdsteunen van de voorstoelen, waardoor de achterpassagiers een filmpje kunnen kijken, of een spel kunnen spelen. Hoewel het wel in de auto zit, is het geen optie in Nederland gek genoeg. Het is juist zo'n eenvoudige 'tool' om de kinderen op de achterbank ook op langere ritten rustig te houden. Die kinderen kunnen plaats nemen op de achterbank, maar ook op één van de stoelen die uit te klappen zijn in de bagageruimte. Op de achterbank is ruimte genoeg - ook voor volwassenen - maar op de twee achterste stoelen moet je niet al te lange benen hebben om comfortabel te zitten. Met die stoelen overeind is een bescheiden 194 liter bagageruimte over, maar klap je alle zitplaatsen achterin neer, dan ontstaat een laadruim van liefst 1.754 liter.

Nu lukt het wel

Het gros van de 5008's zal verkocht worden met de 1.6 e-HDi, zolang deze zakelijk te rijden is met 20% bijtelling. Wij reden echter met de andere diesel, de 2.0 HDi met 160pk en voorzien van een automatische versnellingsbak. Waar de 115pk's van de 1.6 e-HDi wat moeite met de bijna 1.600 kilo zware 5008 zullen hebben, zijn de 160 paarden onder de motorkap van de door ons gereden 5008 juist ruim voldoende. Mede dankzij de boterzacht schakelende zestraps automaat, spurt de auto er vandoor.

Zowel vanuit stilstand als bij tussenacceleraties is de versnelling voor een auto als deze indrukwekkend. Daarbij laat de motor een zachte brom horen. Op kruissnelheid is het aangenaam stil. Hoewel we de fabrieksopgave qua verbruik bij 9 van de 10 auto's niet eens benaderen, is dat bij de 5008 anders. Tijdens 80% van de kilometers die wij met de auto reden, waren er vijf volwassenen aan boord inclusief bagage. Toch haalden we een keurig gemiddeld verbruik van 5,9 liter per 100 kilometer; 0,4 liter ónder de fabrieksopgave.

Comfort op één

Dat het geluidsniveau op een laag niveau ligt, draagt bij aan het comfort. Met het comfort aan boord zit het sowieso wel goed. De met leer beklede stoelen zitten goed en bieden daarbij voldoende ondersteuning in bochten. Toch is de 5008 het meest in zijn element op lange stukken rechtuit. Het onderstel is vooral afgestemd op comfort. Toch is de auto niet 'zweverig'. Kleine oneffenheden in het wegdek worden keurig opgevangen, maar het gevoel met wat er onder de voorwielen gebeurt blijft voldoende. In bochten voel je het gewicht van de auto echter doordrukken en ligt onderstuur op de loer. Zoek je een MPV die strak stuurt en een hoop doorgeeft in het stuurwiel, dan ben je beter af met een C-Max.

Verantwoorde hogere prijs

Voor gezinnen zijn MPV's een goede uitvinding. Ruim plek voor vijf inzittenden én een grote bagageruimte. Wil je meer zitplaatsen, dan kunnen in het geval van 'onze' 5008 twee extra stoelen uit de bagageruimte getoverd worden. In de basis was de Peugeot al een fijne en goede auto, maar een opfrisser qua uiterlijk was wel gewenst om hem weer in de pas te laten lopen met de rest van het gamma. Dát doel is in ieder geval gehaald. Wordt de auto geleased en wil je niet al teveel bijtelling betalen, dan is de 1.6 e-HDi een goede keuze, maar moet je niet al teveel eisen qua vermogen en soepelheid van de aandrijflijn. Verlang je dat wel en heb je wat meer te besteden, dan zouden wij zeker voor de soepele 2.0 HDi gaan, in combinatie met de automaat. Niet alleen is de auto daardoor verrassend rap, maar ook eenvoudig zuinig te rijden. Door zijn frisse uiterlijk, goede rijeigenschappen en het - gebleven - mooie interieur kan de 5008 er weer een paar jaar tegenaan en zal het ons niet verbazen dat de verkopen weer flink stijgen.

  • Ruim en mooi interieur
  • Soepele aandrijflijn
  • Eenvoudig zuinig te rijden
  • Hoge bijtelling
  • Forse aanschafprijs
  • Zesde en zevende zitplaats erg krap