Kia Sportage
2.0 GDI 2WD ExecutiveLine

Pawel Piotrowski - 24 maart 2014

Verjongingskuur

In een relatief kort tijdsbestek heeft de Kia Sportage veel klanten aan zich weten te binden. Met zijn goede looks, concurrerende prijsstelling en zeven jaar garantie groeide de crossover uit tot de bestverkopende Kia in Europa. Na vier jaar dienst heeft Kia de Sportage een verjongingskuur gegund. Optisch zijn de verschillen nauwelijks te zien, maar onderhuids zijn de wijzigingen vergaand. Zo is de zwaarste benzinemotor door een moderner direct ingespoten blok vervangen en zijn onderstel, aandrijflijn en interieur aanzienlijk verfijnd.

Minimalistisch gefacelift

Kia heeft bewust voor een minimalistische optische facelift gekozen om de herkenningswaarde van de Sportage intact te laten. Een begrijpelijke keuze, voor de meeste kopers is het stoere en modieuze uiterlijk doorslaggevend geweest om tot aankoop over te gaan. Daar moet je inderdaad niet al te veel aan willen veranderen. Het is daarom niet eenvoudig om de vernieuwde Kia Sportage in één oogopslag te onderscheiden van zijn voorganger, de uiterlijke wijzigingen bevinden zich voornamelijk op detailniveau.

Pas wanneer je de nieuwe Sportage naast een ouder exemplaar parkeert, vallen de subtiele modificaties op. Aan de voorzijde prijkt een nieuwe grille die bij luxer aangeklede versies in High Gloss zwart is gespoten. Op het dak is de ouderwetse staafantenne vervangen door een haaienvin en aan de achterzijde zitten nieuwe LED-achterlichtunits die in het donker op de exemplaren van de Kia Carens lijken. Voorts kun je als koper uit nieuwe velgdesigns en vier nieuwe lakkleuren - waaronder Pegasus Silver - kiezen.

Dikkere voorruit

Ook het interieur is subtiel aangepakt. De voornaamste wijziging ten opzichte van de voorganger is te vinden in het instrumentarium; vanaf de BusinessLine kijk je tegen een 4,2 inch Supervision boordcomputer aan. Het grote scherm heeft een uitstekende resolutie en geeft meer informatie weer dan het monochrome scherm uit de voorganger. Daarnaast hebben de tellers een klassieke vorm gekregen wat de afleesbaarheid ten goede komt. Kia heeft verder aandacht besteed aan de materialen en afwerking. De bovenzijde van dashboard en portieren voelt zachter aan en er zijn nieuwe combinaties van lederen stoelbekledingen leverbaar.

Vanaf nu kan de Sportage met een zwarte dakhemel, nieuw audiosysteem met 7 inch touchscreen of een 'Infitity by Harman' soundsystem uitgerust worden. Standaard beschikken alle Sportages over een dikkere voorruit die de rijwindgeluiden aanzienlijk beperkt. Het ruimteaanbod en meubilair is ongewijzigd. Zowel voor- als achterin is de bewegingsruimte acceptabel, al houdt met name de beenruimte op de achterbank niet over. Voorin zijn de stoelzittingen nog steeds aan de korte kant en de verstelmogelijkheden van de passagiersstoel beperkt. Zelfs op de duurste uitvoering is elektrische stoelverstelling alleen voor de bestuurder weggelegd.

Betere vermogensafgifte

Door het gebrek aan een uitvoering met een fiscaal gunstige bijtelling wordt de Kia Sportage in Nederland met name door particulieren gereden. Het gros van de kopers, zo'n 90%, kiest daarbij voor een benzinemotor. De meest verkochte versie is de 1.6 GDI met handgeschakelde zesbak. Daarboven zat tot nu toe een krachtigere 2.0 CVVT die weinig aanbevelenswaardig was. Kia heeft deze motor vervangen door een direct ingespoten 2.0 GDI met 166pk en 205Nm. Dankzij het hoge trekgewicht van 1.900kg is deze motor vooral interessant voor mensen die weleens een boot of caravan moeten trekken.

In vergelijking met de voorganger voelt de nieuwe motor levendiger aan. Het is nog steeds een atmosferisch blok en dat betekent dat je geen hoog koppel laag in de toeren tot je beschikking hebt, al verloopt de vermogensafgifte nu wel een stuk gunstiger. Met name vanaf 3.500tpm is de 2.0 GDI beduidend krachtiger dan de luie 'oude' 2.0 CVVT. Vooral op snelwegtempo verloopt de acceleratie een stuk soepeler dan voorheen. Wat verder opvalt is dat de comfortabele zestrapsautomaat met koppelomvormer niet langer nerveus heen en weer schakelt, maar de gekozen versnelling langer vasthoudt. Pas wanneer je met je rechtervoet naar meer vermogen vraagt zoekt de bak een lager verzet op. In het bergachtige gebied van Sicilië zouden flippers achter het stuur een welkome aanvulling zijn, maar die zijn helaas niet leverbaar.

Alles een tandje strakker

Ten opzichte van de voorganger is het weggedrag van de vernieuwde Kia Sportage merkbaar verbeterd. Kia heeft onder andere de stuurinrichting en ophanging van het onderstel fors gemodificeerd. Dankzij een groter negatief camber en nieuwe tandheugel is de besturing rond de middenstand veel directer; het vage en zompige gevoel is compleet verdwenen. De elektrische bekrachtiging levert daarnaast meer weerstand. Ook de aanpassingen aan het onderstel vallen goed op. De demping is minder tolerant dan voorheen en laat minder koetswerkbewegingen toe.

Met name bij het aanremmen voor een bocht duikt de Sportage minder door zijn veren. Volgens Kia zakt de hij ook minder snel door zijn achterveren bij het trekken van een zware boot of caravan. De keerzijde van deze straffere setting is een nogal houterig weggedrag op slechte wegen. Sommige oneffenheden worden door de vering minder goed gladgestreken. Daar staat tegenover dat de Sportage zijn naam nu meer eer aan doet; als bestuurder word je meer bij het rijden betrokken.

Never change a winning team

Met de uiterlijke kwaliteiten, prijsstelling en garantievoorwaarden van de Kia Sportage zat het vanaf het begin goed. Het is daarom ook niet verrassend dat de meeste wijzigingen voornamelijk onderhuids te vinden zijn. Dankzij een modernere 2.0 GDI motor en een betere afstemming van stuurinrichting, onderstel en automaat rijdt de vernieuwde Sportage een pak beter dan de voorganger. De nieuwe motor voelt een stuk levendiger aan, de besturing is directer en het onderstel betrekt je meer bij het rijden. Ook de verbeterde geluidsisolatie draagt bij aan een 'rijker' gevoel. Met deze aanpassingen aan boord is de vernieuwde Kia Sportage een stuk beter opgewassen tegen de nieuwere concurrentie in de vorm van de Nissan Qashqai en Mazda CX-5. Want een ding is zeker; Kia laat zich niet de kaas van het brood eten.

  • Directer stuur- en rijgedrag
  • 2.0 GDI voelt levendiger aan
  • Betere geluidsisolatie en uitrusting
  • Niet leverbaar met lage bijtelling
  • 4WD alleen op duurste uitvoeringen beschikbaar
  • Je zit altijd vast aan uitrustingspakketten