Er lijkt zich een trend te ontwikkelen in autoland. Betaalde je voorheen extra als je een stel extra deuren of meer ruimte wenste, nu is dat bij enkele modellen precies het omgekeerde. Zo reden we onlangs met de MINI Paceman die duurder is dan de Countryman, maar ook minder praktisch. Niet alleen premium merken passen dit 'trucje' toe, ook Skoda waagt zich er aan. Begin vorig jaar kwam het Tsjechische merk met de splinternieuwe Rapid. Met z'n sedan-achtige uiterlijk ziet hij er netjes, maar niet erg spannend uit. Wél biedt hij een zee aan ruimte, met een bagageruimte van 550 liter als kers op de taart. Om een groter publiek aan te spreken - ook degene die wel een hipper design verlangt - is er nu de Spaceback. Korter en met minder bagageruimte, dus de naam is misleidend. Of deze carrosserievariant wel een nuttige toevoeging is, zal blijken uit een uitgebreide test.
Toen we reden met de hatchback, viel het ons op dat het design vooral tijdloos en zonder fratsen is. Het is ietwat een grijze muis, die zonder opvallen opgaat in de massa. Kleur en velgen moeten het onderscheid geven voor de hatchback. Hoe anders is het bij de Spaceback. Dankzij zijn meer afgeronde daklijn, het grotere glasoppervlak aan de zijkanten en het knikje in de ruit net voor de D-stijl is de Spaceback een auto die lekkerder op het netvlies ligt. Het design is een stuk beter in balans dan dat van de hatchback.
Met een lengte van net iets meer dan 4.30 meter is hij een kleine 20 centimeter korter. De overige maten zijn zo goed als hetzelfde. Zeker met de fraaie 17 inch velgen en het grote glazen dak, is de Rapid Spaceback een goed uitziende auto. Optioneel kan er tevens een verder doorlopende achterruit gemonteerd worden. Hoewel we het niet gemist hebben, geeft het de auto wel een extra aparte uitstraling.
Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden. Dat geldt in dit geval níet voor de zitruimte voor de inzittenden. Net als bij de hatchback is er ruim plek voor benen, zowel vóór als achterin. Je zit - voor een auto van dit formaat - wat dicht bij elkaar, maar drie kinderen zitten achterin nog steeds als vorsten. Geheel achterin zit het 'pijnpunt'. De enorme bagageruimte van 550 liter is geslonken naar 415 kubieke decimeters. Hoewel de afname flink is, is de ruimte nog steeds bovengemiddeld. Vergelijkend met bijvoorbeeld de - duurdere en hoger in de markt staande - Volkswagen Golf, dan biedt de Spaceback 25 liter meer plek voor boodschappen met de bank omhoog en zelfs 90 liter meer als je deze omlegt.
Dat je de Rapid Spaceback gezien zijn lengte en vorm zou kunnen vergelijken met een Volkswagen Golf is een compliment. Toch loopt deze vergelijking mank gezien de tien centimeter smallere koets en een aanmerkelijk minder hoogwaardig interieur. Vooral dat laatste laat je merken in een budgetauto te zitten. Voor het oog ziet het er wel redelijk uit, maar de gebruikte kunststoffen zijn keihard. Gelukkig fleuren de zilverkleurige panelen op het dashboard en het stuur het geheel wat op. Als 'Ambition Businessline' is de auto voorzien van de nodige luxe zoals een multimedia/navigatiesysteem met touchscreen, airconditioning, elektrische ramen vóór en cruise-control. Onze testauto was daarbij onder andere voorzien van climate-control, elektrische ramen achter, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, parkeersensoren achter, een middenarmsteun tussen de voorstoelen en het al eerder genoemde enorme glazen dak. Dat laatste zorgt voor een hoop licht in het interieur en is een absolute aanrader.
Fabrikanten geven in het algemeen vermogens en acceleratietijden op die wat rooskleuriger zijn dan de betreffende auto in de praktijk kan waarmaken. Hoe anders is het in het geval van de 1.2 TSI in het vooronder van de Rapid. Het is net of Skoda het hek van het weiland een nacht open heeft laten staan. Níet dat er paarden zijn weg gelopen, maar juist dat er een aantal zijn toegevoegd aan de kudde. Op papier levert de motor 86pk, maar dat lijkt in de praktijk een stuk hoger. De motor heeft in ieder geval geen enkele moeite om de 1.050 kilogram zware auto in beweging te zetten en te houden. In 11,7 seconden wordt - volgens de fabrikant - de '100' aangetikt. Accelereren gaat gepaard met een prettig klinkende brom. Rijd je op een constante snelheid, dan hoor je de motor niet of nauwelijks.
Om het verbruik laag te houden zou een zesbak niet misstaan. Dat deze ontbreekt bij de zwakste variant van de 1.2TSI is vreemd. Bestel je dezelfde motor, maar dan met 105pk, dan krijg je wel het extra verzet. Aangezien we veel kilometers op snelwegen reden, liep het gemiddeld verbruik op tot 7,7 liter per 100 kilometer. Een extra versnelling is voor dit gebruik niet alleen comfortabeler, maar ook het verbruik zal dalen. Rijd je meer op B-wegen, dan zal het verbruik wat positiever uitvallen. Op de snelweg is de stevige vering niet altijd prettig. Richels en gaten worden duidelijk doorgegeven aan de inzittenden. Het positieve gevolg is dat de besturing strak en direct is. Daarbij helt de auto nauwelijks over en stuur je hem met plezier over bochtige wegen.
Zoals we aan het begin al schreven, biedt de Spaceback - al doet z'n naam dat niet vermoeden - minder binnenruimte voor een hogere prijs. Uit het oogpunt van een fraaier ogende koets ietwat praktisch nut inleveren is de auto vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Paceman en de Evoque. Toch is er één groot verschil ten opzichte van deze auto's. Als Skoda enkel de Spaceback had gevoerd, hadden we nooit het verlangen naar nóg meer ruimte gehad. Hoewel wat aan de smalle kant, biedt de Spaceback een bovengemiddelde binnenruimte. Zelfs vergeleken met auto's uit een hoger segment. Met een vanafprijs van 16.390 euro is het daarbij een scherpe aanbieding voor een prettig ogende en ruime auto. Verlang je meer ruimte, maar ben je bereid in een minder fraaie auto te rijden, dan is de hatchback de betere keuze.