Wil je hip en modern voor de dag komen, dan kun je niet om het merk MINI heen. Sinds de introductie in 2001 heeft het zich tot een echt lifestyle-merk ontwikkeld. Door zelfs een midi-SUV - de Countryman - aan het gamma toe te voegen, verloor de MINI enigszins zijn charme als een guitige, compacte auto. Voor diegene die wel de lusten van de hoge zit en het stoere uiterlijk wil, maar niet de ietwat logge uitstraling, is er de Paceman. Als driedeurs is hij iets duurder dan de vijfdeurs Countryman, maar qua afmetingen schelen ze nauwelijks van elkaar. Een zelfde constructie gebruikt Range Rover bij de Evoque. Is de MINI Paceman een hip alternatief voor de Countryman?
Reacties van derden zijn in het algemeen een goede graadmeter om te zien of het design wel of niet geslaagd is. Anders dan bij zijn vijfdeurs broertje zijn de meningen niet verdeeld; enkel positieve reacties vielen de Paceman ten deel. De Countryman lijkt aan alle kanten groter dan de Paceman, maar dat is maar ten dele waar. In de lengte schelen ze elkaar welgeteld 5 millimeter - waarbij de Paceman zelfs de langste is - maar het verschil komt uit de hoogte. Vier centimeter is de Paceman lager. Daarbij heeft hij een sterk aflopende daklijn en een oplopende lijn over zijn flanken, waardoor 'ie een stuk lager oogt. Hoewel beide modellen op dezelfde leest zijn geschoeid, is geen van de plaatwerkdelen gelijk.
Bijzondere vermelding waard is de lak. Brilliant Copper is zijn naam en de meerprijs is 645 euro. Voor zover de feiten. Bruine kleuren worden steeds meer populair en daar spelen de fabrikanten op in met bijzondere laktinten. Zo kennen we van Ford al het 'Burnished Glow', dat naar gelang de lichtsterkte óf bruin óf goudkleurig is. Ditzelfde geldt voor de lak van de Paceman. Bij normaal licht is het donkerbruin, bij vol licht ontstaat er een prachtige donkere koperkleurige gloed. Hoewel deze kleur op papier niet de eerste keus zou zijn, zouden wij het wel weten.
... moet pijn lijden. Van buiten is de Paceman een stuk fraaier dan de Countryman, maar daar lijdt de binnenruimte behoorlijk onder. Voorin heb je ruimte zat, zowel in de breedte, de hoogte en ruimte voor de ledematen. Achterin vind je twee stoelen - met daartussen twee bekerhouders - maar voor volwassenen is de ruimte op het randje. Qua beenruimte en hoofdruimte kan het nét, maar het houdt niet over. Heb je de ruimte achterin regelmatig nodig, dan is de Paceman niet de juiste keuze. De bagageruimte is afgenomen van 450 naar 330 liter en bovendien onregelmatig van vorm. Met de de stoelen neergeklapt is er bijna net zoveel ruimte als in de Countryman.
Binnenin zijn de overeenkomsten met de Countryman groter. Dashboard en voorstoelen lijken zo uit de vijfdeurs SUV te komen. Bestel je de auto in de uitvoering zoals wij hem reden, dan ontbreekt het je aan niets. Een schuif-/kanteldak, verwarmde stoelen, navigatie, bluetoothverbinding voor de telefoon, automatische airco en een donkere hemelbekleding zijn een greep uit de uitrusting. Prachtig leer, op de stoelen afgezet met een biesje, maakt het plaatje af. Bediening van het multimediasysteem geschiedt via de bekende 'joystick' tussen de voorstoelen. Ergonomisch zit het niet top in elkaar, maar daar leer je mee leven. Ergonomie is überhaupt niet een sterk punt van het interieur. De tuimelschakelaars zien er goed uit, maar zijn minder handig te gebruiken dan gewone knopjes. Gelukkig is de raambediening in de Paceman - ten opzichte van de andere modellen - verplaatst vanaf het dashboard naar armsteun in de portieren.
Twee van de unique selling points van een MINI zijn de uitmuntende wegligging en het rijgedrag. Nadeel van een strak onderstel is een verminderd comfort. De Paceman biedt een prima compromis tussen een goede wegligging en een comfortabel weggedrag. Stuurgevoel en -gedrag zijn des MINI's, maar de vering en demping zijn wat zachter dan we gewend zijn van het merk. Zeker op de snelweg is het prettig om niet elke richel te voelen. Neem je vervolgens een op- of afrit, dan merk je dat hij iets meer overhelt en sneller grip verliest dan zijn lager bij de grond staande broertjes. De gemonteerde winterbanden op 17 inch - in plaats van 19 inch - velgen hebben hier tevens een rol in.
Motorisch is er niks nieuws onder de zon. Net als andere Coopers S is de auto voorzien van een 1.598 cc grote viercilinder die bij 5.500 toeren per minuut 184 pk op de voorwielen loslaat. Dankzij zijn beperkte gewicht hoeft elk paard slechts 7 kilo mee te zeulen. Acceleratie van 0 naar 100 gaat in een keurige 7,5 seconden en uiteindelijk moet je een top kunnen halen van 217 kilometer per uur. Feiten die aangeven dat de auto snel genoeg is, maar bij een MINI gaat het ook om de beleving. Hoewel het spektakel bij een Cooper S minder is dan bij een 'Works', geniet je toch elke keer weer van het geluid als je accelereert. Haal je je voet van het gas om te schakelen - via de erg prettig schakelende zesbak - dan hoor je opzwepende plofjes vanuit het uitlaatsysteem.
Net als Range Rover richt MINI zich met de Paceman op de consument die zich wil onderscheiden. Een Evoque Coupé is duurder en ziet er beter uit, maar is minder praktisch dan de vijfdeurs. Ditzelfde geldt voor de Paceman ten opzichte van de Countryman. Zit je 99% van de tijd alleen of met z'n tweeën in de auto, dan voldoet de Paceman qua binnenruimte. De bagageruimte is niet enorm, maar de achterstoelen laten zich eenvoudig neerleggen voor meer liters. Wil je wel de lusten - de hoge zit en het stoere uiterlijk - maar niet de lasten van een midi-SUV - het ietwat logge en discutabele uiterlijk - dan is de Paceman verrassenderwijs een interessante keuze.