Wanneer je een groot gezin hebt, of je vervoert regelmatig meer dan vier passagiers, dan ben je qua autokeuze beperkt tot de grote MPV's. Auto's als de Seat Alhambra, de Ford Galaxy en de Citroën Grand Picasso zijn voor de hand liggende keuzes in dit segment. Er zijn echter ook onverwachte outsiders. Van bedrijfsauto's worden regelmatig personenwagenuitvoeringen gemaakt, maar die vinden nauwelijks aftrek onder particulieren. Of de Ford Tourneo Custom een volwaardig alternatief is, vinden we uit in een week met deze achtzitter.
Onlangs reden we met de Ford Tourneo Connect, waar we blij verrast werden door onder andere het uiterlijk. Net als bij zijn kleine broertje is de Custom ook met een grijs kenteken al een fraaie auto. Anders dan 'vroeger' krijgt het design van bestelwagens de nodige aandacht en zo kreeg de Transit Custom het familiegezicht van Ford mee. Uiteraard is personenwagen Tourneo Custom er ook mee getooid, maar ziet het geheel er nog wat beter uit. Toevoegingen als treeplanken, meegespoten bumpers en stootstrips en grote lichtmetalen velgen doen een hoop goed. Zeker als je het vergelijkt met de standaard 16 inch velgen, die op skelterwielen lijken onder de enorme 'bus'. Al is hij ruim 5 meter, door de oplopende lijnen over de flanken en de bolle wielkasten lijkt hij niet zo kolossaal; knap gedaan.
Hoe fraai hij er ook uitziet aan de buitenzijde, een auto als deze koop je vooral voor de binnenruimte. En dat zit wel snor. Voorin heb je ruim plek en zitten bestuurder en bijrijder op comfortabele zetels - een tweezits bank in plaats van een enkele bijrijdersstoel is ook verkrijgbaar. Daarnaast kan het vooroordeel dat auto's als deze karig zijn uitgerust definitief van tafel. Alles wat je gewend bent, is present in de Ford. Airconditioning, navigatie, een volwaardig audiosysteem, fraaie lederen bekleding, stoelverwarming, aansluitingen voor de USB-stick en MP3-speler en zelfs een 220 volt-aansluiting. Daarbij is het dashboard voorzien van een handigheidje dat we nog niet eerder tegen kwamen. Een simpel vakje onder handbereik, waar je je smartphone rechtop in kan zetten. Een rubberen stripje voorkomt dat hij er uitvalt. Natuurlijk zitten er ook nadelen aan het interieur. Grootste minpunt is het materiaalgebruik. Al ziet het geheel er niet slecht uit, de gebruikte kunststoffen zijn alle keihard. Dit komt niet alleen het kwaliteitsgevoel ten goede, maar zorgt ook snel voor blauwe plekken als je je er tegen stoot.
Niet alleen voorin zit je als een koning, op de tweede en derde zitrij kunnen zelfs lange mensen hun benen ruim kwijt - hoofdruimte is helemaal geen issue. Daarbij zitten de twee banken lekker en is de doorgang naar de achterste zitplekken ruim genoeg. Dit laatste kán nog ruimer, aangezien er een speciale taxi-uitvoering beschikbaar is waarbij de middelste zitrij een stukje naar voren wordt geplaatst. Groot voordeel ten opzichte van een zevenzits MPV is dat je niet alleen nóg meer zitplaatsen hebt, maar ook een enorme bagageruimte geheel achterin vindt. Met alle zitplaatsen bezet is er bagageruimte over voor reiskoffers van alle acht inzittenden of de boodschappen voor een geheel weeshuis.
In rechte lijn waan je je - buiten het feit dat je hoog boven het overige autoverkeer uitsteekt - in een comfortabele grote middenklasser. Met veel souplesse zoeft de Tourneo Custom over de weg, waarbij oneffenheden in de weg zorgvuldig worden weggewerkt door de soepele vering en demping. In bochten komt de keerzijde van zowel de onderstelafstelling en het hoge zwaartepunt aan het licht. Op- en afritten van snelwegen moet je met een lagere snelheid nemen, anders helt de auto behoorlijk over en schuift hij over z'n voorwielen naar de buitenzijde van de bocht.
Met een grotere motor dan de 2.2 liter diesel is de Tourneo Custom niet verkrijgbaar. 155pk en 385Nm koppel zijn daarentegen voldoende om de auto eenvoudig met het verkeer mee te laten komen en - blijkt uit ervaringen van Custom-rijders - met alle gemak een aanhanger van maximaal 2.000kg te trekken. Bij het optrekken hoor je een stevig dieselgeluid vanuit het vooronder, maar bij een constante snelheid op de snelweg blijft het geluid op een uitstekend laag niveau. Daarbij is de uitstoot beperkt tot 172 gram CO2 per kilometer. Voor een personenauto lijkt dit een hoop, maar gezien het eigen gewicht van bijna 2.100 kilo is het niet slecht.
Ford kiest er voor om de Tourneo Custom enkel te leveren als luxueuze Titanium. Hierdoor is de prijs ruim 59 mille, maar zet je dat tegenover de prijs van een fullsize MPV, dan valt het best mee. Rust je een Galaxy uit met nagenoeg dezelfde luxe als waar de Tourneo van is voorzien, dan stijgt de prijs zelfs daarboven uit. Zo'n Galaxy rijdt wel een stuk strakker, de gebruikte materialen zijn veel beter en is hij vriendelijker voor het milieu. Maar daar tegenover biedt de Custom een veel grotere zit- en bagageruimte. Zoek je vooral die ruimte, maar wil je ook niet achteruit gaan als het gaat om luxe, dan is de Tourneo Custom een volwaardig alternatief.