Ford Galaxy
2.0 TDCi 120 kW

Jan Westerhof - 16 februari 2010

StiltecoupƩ

Sinds een aantal jaren is de verkoop van maxi-MPV's tanende. De ooit zo grote populariteit van de forse zevenzitter wordt steeds verder verkleind door de groter wordende midi-MPV. Ford volhardt met de 'traditionele' Galaxy echter met succes en geeft de auto een minimaal zichtbare update en - veel interessanter - vernieuwde en economischere aandrijftechniek. Naast de reeds in de S-MAX ervaren SCTi met Powershift is er ook voor de Galaxy de nieuwe TDCi. In Nederland is de ruimtereiziger van Ford het populairst als diesel en daarom hebben we een rij-indruk met de 163 pk sterke 2.0 TDCi opgedaan.

Nog chiquer

Buiten een licht gemoderniseerde voorzijde met chromen accentueringlijsten op de grille en sterkere motorkapcontouren is de facelift nauwelijks te herkennen. Het is veeleer een bevestiging geworden van de chique uitstraling die de Galaxy al had. In het interieur is er echter veel meer vernieuwd en verbeterd. Net als zijn broer - de S-MAX - heeft de Galaxy de beschikking gekregen over een zeer hoogwaardig geluidssysteem en het 'Convers+': Ford zijn duidelijke en fraai vormgegeven boordcomputercluster. Verder kan de Galaxy nu worden afgeleverd met een achteruitrijcamera en een dode-hoek-verklikker die beide zeer bruikbaar zijn bij een nogal grote en lastig te overziene MPV. Uiteraard heeft de Galaxy ook het nieuwe middenconsole met de veel betere ergonomie: helaas dus inclusief de soms harde interieurkunststoffen die mooier lijken dan ze zijn.

Perfect zitcomfort

Interieurplastics zijn tegenwoordig echter wel een belangrijk punt en dat Ford dit niet heeft aangepakt is een pijnlijke absentie in de vernieuwing van de Galaxy en de S-MAX. Enige compensatie wordt geleverd door de pasvorm en de fijne zitpositie. De Galaxy is een van de grootse MPV's van het moment en dat heeft effect op de binnenruimte. Vijf volwassen mensen zitten uitnemend ruim en op goed ondersteunende stoelen die echt reiscomfort bieden. De zesde en zevende passagier hebben daarentegen minder ruimte en bovendien is de instap net niet groot genoeg om elegant in en uit te stappen. Om het ruimtelijke effect in de Galaxy extra te benadrukken kan er een panoramadak worden besteld met een arsenaal aan opbergvakjes: een aan te bevelen optie bij een ruimteauto die de beter gesitueerde gezinnen gaat vervoeren.

Comfort met Ford-DNA

De titel van deze impressie is niet slechts vanwege de geboden ruimte zeer passend, maar vooral vanwege de grote stilte waarin de Galaxy zijn werk doet. De nieuwe dieselmotor is bijna onhoorbaar en doorgaans levert dit een duidelijker hoorbaar banden- en windgeruis op, maar bij de Galaxy is dat tot een absoluut minimum gereduceerd. Natuurlijk maakt de diesel bij accelereren een dieselgeluid, maar dat is erg weinig: van enige rauwheid of trillingen is de nieuwste TDCi volledig verschoond. Zelfs bij snelheden tegen de 160 km/h is de Galaxy fluisterstil en blijft hij bijzonder krachtig aanvoelen voor een dergelijk zware en grote auto. Dit ondanks het voor een 163 pk sterke motor relatief lage koppel van 340 Nm; het is vooral het vlakke koppelverloop dat indruk maakt. Een turbogat is er niet en tot zo'n 4000 toeren draait de motor lekker door. Typisch een motor die je schakellui rijdt en die vanuit extreem lage toerentallen prima oppakt. Schakelen gaat overigens heel vloeiend met de zeer trefzekere bak en de vanzelfsprekendheid die tussen de motor en de bakverhoudingen bestaat.

Naast de stilte en de ruimte is ook het soepele rijgedrag van de Galaxy een van de aspecten die het comfort definiƫren. Overduidelijk is de Galaxy uiteraard veel meer op comfort ontwikkeld en de S-MAX natuurlijk op scherpte. Desondanks is ook de Galaxy - zoals we van Ford gewend zijn - voorzien van een sportief randje. De auto mag dan veel comfort bieden, de Galaxy is een van de beter sturende MPV's. Hij mist de aan ruimteauto's bijna inherente eigenschappen zoals overhellen en een deinende koets en rijdt daardoor kleiner dan hij daadwerkelijk is. De Galaxy biedt simpelweg veel comfort en houdt voor de liefhebbers altijd dat fijne stukje Ford-DNA.

Conclusie

Fords herziening van de Galaxy is vooral een verdieping van zijn kwaliteiten. Het grote comfort van de Galaxy is door de extreem stille TDCi groter geworden en ook het comfortabele gevoel van koppelkracht bevestigt dit. De luxueuze uitstraling wordt door het extra chroom benadrukt en daarmee blijft de Galaxy een van de meest rijk uitziende MPV's. Ondanks de matige interieurkwaliteit - op dat gebied loopt Ford echt achter - blijft de Galaxy ook qua interieur een verantwoorde keuze vanwege de overvloedige ruimte en het hoogwaardige zitmeubilair. Het rijke gevoel wordt weliswaar bevlekt door de materiaalkwaliteit van een aantal dashboarddelen, maar dat hoort net zo bij Ford als het inspirerende weggedrag dat zelfs de Galaxy heeft.

  • Zeer stille en krachtige dieselmotor
  • Bediening en overbengingen versnellingsbak
  • Hoogstaand comfort
  • Interieurmaterialen
  • In- en uitstap derde zitrij