Mercedes-Benz SLS AMG Roadster

Dirk-Jan Dalhuisen - 28 augustus 2012

Onruststoker

Een doordeweekse zomerdag, ergens tussen Arnhem en Apeldoorn. Onder een strakblauwe hemel en geflankeerd door prachtig Veluws natuurschoon kronkelt een uitgestorven A50 richting het noorden. Vrolijk fluitende vogels zijn de finishing touch in dit schilderachtige landschap. Tot aan de horizon ineens een wildtunnel opdoemt. Vóór ons een oneindige neus die erop afsnelt, gretig als een stier op een rode lap. De tunnelbuis kan ons niet snel genoeg komen en als we 'm binnenrijden, kan 'ie ons niet lang genoeg duren. Alle registers gaan open. Oorverdovend gebulder maakt abrupt een eind aan rust die net nog over dit stukje Veluwe heerste. Kippenvel! De boosdoener ligt vlak voor ons. Het is de opzwepende V8 in de spectaculaire Mercedes-Benz SLS AMG Roadster.

Eersterangs genieten

Zo'n tunnel is het perfecte decor om je er nog maar eens haarfijn aan te herinneren waarom je tien mille én de prachtige vleugeldeuren hebt opgeofferd door aan de SLS AMG Coupé voorbij te gaan en de Roadster in je armen te sluiten. Want hoe fraai de vleugeldeuren - een weinig subtiele knipoog naar de 300SL Gullwing van weleer - ook zijn, als het dak eraf is, ben je ze zó vergeten. In de SLS AMG Roadster geniet je eersterangs van het huiveringwekkende kabaal dat de handgebouwde V8 op de weerloze tunnelwanden afvuurt.

Maar de SLS heeft meer pijlen op z'n boog. Wat te denken van de peperdure matte Magno-Allanietgrijze designo-lak, om over de waanzinnige proporties nog maar te zwijgen. Concurrenten - voorzover deze über-Benz die heeft - verbleken stuk voor stuk naast de klassieke schoonheid van de ster uit Sindelfingen. Het doet eigenlijk niet eens ter zake vanuit welke hoek je de SLS bekijkt; imponeren doet de Roadster hoe dan ook. Van het intimiderende front en de gigantische motorkap tot het adembenemende profiel en de massieve achterzijde; de SLS blíjft fascineren.

Naarmate je de SLS langer in je opneemt, ontdek je steeds meer verwijzingen naar de legendarische 300SL Roadster van een halve eeuw geleden. Zelfs de 'staande' voorruit getuigt van historisch besef, maar heeft daarnaast ook de prettige bijkomstigheid dat je er bij het instappen nooit je hoofd tegen stoot. Het is de in elf seconden en tot 50 km/h elektrisch te bedienen kap die eerder een onbedoelde kopstoot te verduren zal krijgen. Alleen al daarom is het prettig dat Mercedes-Benz een softtop verkiest boven een hardtop, en dan hebben we het nog niet eens over het esthetische aspect.

Geweldenaar eersteklas

Ook van binnen hebben de Duitsers een huzarenstukje afgeleverd. De cockpit, bekend uit de SLS AMG Coupé, is voorzien van fraaie details die je meevoeren terug naar de tijd van de klassieke 300SL. Neem bijvoorbeeld de prachtige luchtroosters, die na de SLS ook hun weg vonden naar het binnenste van de beter bereikbare SLK en SL. Omgekeerd kom je in de SLS ook diverse knoppen uit lager gepositioneerde Benzen tegen. Ze dienen weliswaar een ergonomisch doel, maar ondermijnen tegelijk het idee iets echt exclusiefs te rijden. Des te beter daarom dat de gebruikte materialen van absolute topklasse zijn.

Zoomen we verder in op het dashboard, dan trekken vijf ronde - vlak naast je rechterbeen geplaatste - knoppen op de middenconsole direct de aandacht. Met één van die knoppen wek je de V8, die pal voor je neus ligt, uit z'n slaap. En hoe! Wanneer de 571 paarden ontwaken, is meteen duidelijk dat we hier met een geweldenaar eersteklas te maken hebben. Een rauwe, dreigende achtcilindergrom dwingt tot in de wijde omtrek respect af. De cijfers kunnen we inmiddels dromen: 571 pk, 650 Nm, 0 tot 100 in slechts 3,8 seconden en een topsnelheid van - hou je vast - 317 km/h. Driehonderdzeventien! Begrensd, ook dat nog. Ready for takeoff?

Geen toeval

Niet alleen de technische specs zijn veelbelovend, ook de constructie van de open SLS is interessant genoeg om het bloed van de autoliefhebber sneller te laten stromen. Over de positie van de aandrijflijn is bijvoorbeeld nauwkeurig nagedacht. De 6.208 cc V8 en de daaraan gekoppelde zeventraps AMG Speedshift MCT-automaat zijn zo geplaatst dat de gewichtsverdeling nagenoeg perfect is. Samen met het lage zwaartepunt, de lange wielbasis en natuurlijk de softtop reden genoeg om er zeker van te zijn dat de dakloze SLS AMG de toevoeging 'Roadster' niet toevallig heeft meegekregen (ter info: de Roadster is slechts fractioneel zwaarder dan de Coupé).

Toch halen we nog niet gelijk alles uit de kast. Voor we vertrekken, leggen we het potentieel van de SLS nog even aan de ketting. Eerst maar eens rustig vriendjes worden met dit even fraaie als kostbare meesterwerk, dat zelfs met een lichte rechtervoet nog altijd verstommend snel uit de startblokken schiet. Een snelle, vertwijfelde blik opzij leert dat de rijkarakteristiek toch echt nog in de meest vriendelijke stand staat. Dat belooft wat! Cruisen doet de topless SLS met verve. Het strakke onderstel beschikt over genoeg comfortabele randjes om de SLS voor dagelijks gebruik in te zetten en voor de communicatieve en directe besturing geldt hetzelfde.

Vuurwerk

Tijd voor het echte werk. De draaiknop boven de startknop krijgt een draai naar rechts, waarna de SLS op scherp staat. Heel groot zijn de verschillen tussen de standen niet, maar je merkt wel dat de besturing en het onderstel strakker worden en de respons van het gaspedaal en de transmissie nog feller naarmate de sportieve rijmodi worden ingeschakeld. Opvallend is vooral hoe gecontroleerd en koersvast de SLS zich laat besturen. Je voelt haarfijn aan wat er onder je gebeurt en door de precieze besturing kun je de SLS - ook op hoge snelheid - loepzuiver een bocht in sturen.

De sportwagenbeleving wordt geïntensiveerd door de rauwe, hese klanken die de V8 via beide uitlaten tegen het asfalt smijt. Op constant tempo hoor je vooral windgeruis, maar zodra het gaspedaal tegen de vloerbedekking gaat, komt een verslavende, sensationele grom daar overtuigend bovenuit. Alsof het geluid an sich nog niet genoeg is, vertolken de plofjes in de uitlaat de enorme krachten die voor je neus vrijkomen. Met zoveel spektakel wil je, ongeacht de temperatuur, simpelweg altijd open rijden en dan is het prettig dat de SLS tegen betaling van 650 euro kan worden uitgerust met Airscarf, die hete lucht in je nek blaast. Onze tip: altijd doen!

Klassieker van de toekomst

Z'n onvermoeibare V8 is zonder enige twijfel de absolute smaakmaker van de SLS. Tel daarbij z'n schitterende voorkomen en handelbare rijeigenschappen op en je bent al snel geneigd te denken dat de SLS z'n exorbitante prijs waard is. Toch is de Benz, hoe fraai ook, niet vlekkeloos. De aandrijflijn had bijvoorbeeld best een fractie sneller mogen reageren op de schakelflippers en een interieur met wat meer onderscheid lijkt ons evenmin teveel gevraagd bij een auto die al gauw over de drie ton gaat. Het zijn maar kleinigheden, maar wie zo'n bedrag neertelt voor een auto, mag best een beetje kritisch zijn. Gelukkig wegen ze niet op tegen al het spektakel dat de open SLS te bieden heeft. Het lijkt een zekerheidje dat de moderne interpretatie van de 300SL Roadster z'n legendarische voorvader achterna gaat als klassieker van de toekomst.


Fotografie: Dirk Jansen

  • Prachtige verschijning
  • Sensationele V8
  • Handelbare rijeigenschappen
  • Responstijd op schakelflippers
  • Interieur niet heel exclusief
  • Onoverzichtelijk