Seat Toledo
1.6 TDI Businessline High

Wilbert Huls - 10 september 2013

Terug bij af

Eigenlijk is hij al negen jaar geleden van het toneel verdwenen. Tot vier jaar terug stond er nog wel een naamdrager in de showroom, maar die 'Altea met kont' had weinig met oorspronkelijke Toledo van doen en is nooit echt succesvol geweest. Maar inmiddels is de Toledo weer terug bij af en staat er weer een klassiek getekende sedan met die naam. Alhoewel, strikt genomen is de Toledo dit keer een hatchback, want de achterruit scharniert mee met de achterklep. Maar dat gaat de pret niet drukken, integendeel, dat is alleen maar handiger.

Moderne Seat

De Toledo stond eigenlijk aan de basis van het moderne Seat; het was het eerste model dat onder Volkswagens vleugels op de markt kwam. Als nieuwkomer deed hij het best leuk en de tweede generatie, die in 1999 op de markt kwam, deed het in ons land nog beter. Logisch, want praktische zaken als voldoende ruimte voor vijf personen en hun bagage voor een aantrekkelijke prijs deden het wel goed bij de consument. Zeker als de verpakking zoals bij de tweede generatie ook nog eens lekker fris oogt. Gelukkig is dat concept bij de vierde generatie weer opgepakt. Er staat weer een gestrekte auto met een duidelijke kont, waarbij hoekige lampen het moderne Seat-sausje over de auto leggen. Dat moet ook wel, want grotendeels is dit natuurlijk dezelfde auto als de Skoda Rapid, maar ondanks de Spaanse details oogt het nog niet als een typische Seat. Deze Toledo lijkt op het eerste oog misschien wat kleiner dan het model dat tot 2004 dienst deed, maar dat is slechts schijn. De kont is weliswaar wat korter, maar de wielbasis is fors toegenomen en daarnaast versterken de hogere daklijn en kont die optische illusie.

Ruimte overal

Die gegroeide wielbasis is te ervaren als je in de auto plaatsneemt. Achterin zit je opvallend royaal voor een auto die Seat prijstechnisch tussen de Ibiza en de Leon positioneert. De beenruimte is gigantisch en de hoofdruimte is voor een gemiddelde volwassene ook zeker nog voldoende. Dat dit voorin niet anders is, is natuurlijk logisch, maar je zit er ook nog eens prima op de stoelen die een goede balans tussen comfort en steun hebben gevonden. Door het dessin op de stoffen stoelen dat lichtgrijs combineert met antraciet, ogen ze bij de tijd.

Achterin is natuurlijk de grote plus van deze 'sedan-achtige' te vinden. Maar liefst 550 liter meet de bagageruimte in standaardopstelling. Dat is niet alleen meer dan bij de Ibiza ST, maar zelfs meer dan de koffer van de Leon. Door de hatchback-constructie van het achterwerk is deze enorme ruimte ook nog eens makkelijk te bereiken. Wie nog eens wat extra wil meezeulen, kan de bergruimte uitbreiden tot 1.490 liter, waarmee de Toledo weer zijn eerder genoemde familieleden aftroeft.

VAG-dna

Het dashboard is lekker opgeruimd met centraal het bekende navigatie- en mediasysteem van de VAG en ook de klokkenwinkel met boardcomputer komt onmiskenbaar uit Duitse schappen. Daar verandert ook het rode Seat-accentje niet zoveel aan. Qua functionaliteit heb je er natuurlijk een goed systeem aan, net zoals de ergonomie duidelijk profiteert van de ruime knowhow binnen het concern. Het materiaalgebruik is heel divers. Aluminium accenten maken het interieur chic en het leer op het stuurwiel, de versnellingspook en de handrem helpen de uitstraling de goede kant op. Aan de andere kant zijn de wat verder weggestopte interieurdelen soms erg plastiekerig. Dat had wel wat beter in balans gekund. De afwerking is gewoon op orde, al heb je met wat hardere materialen natuurlijk altijd dat de randen wat scherper zijn.

Businessline High heet de uitvoering van het onderwerp van deze test. Een niet zo bekende kreet in het gamma van Seat, maar als we zeggen dat deze gebaseerd is op de luxe Style-uitvoering klinkt het al wat vertrouwder. Dat betekent namelijk al automatische airconditioning, een uitgebreider audiosysteem met stuurwielbediening, cruise control en zestien inch wielen. Het actiepakket doet daar zakelijke interessante extra's bij zoals een uitgebreid media- en navigatiesysteem met een touchscreen, parkeersensoren achter en getinte achterruiten. Het is jammer voor de Toledo dat niet dit soort extra's de leaserijder over de streep trekken tegenwoordig, maar dat de bijtelling daarvoor bepalend is. Deze Toledo is goed voor 20% bijtelling, waar de concurrentie modellen voor 14% in de markt heeft staan. Wat dat betreft kan het wel eens zo zijn dat 2014 een interessanter jaar wordt voor deze ruime Spanjaard dan zijn introductiejaar. Dan zullen immers een aantal concurrenten dat voordeeltje verliezen ten opzichte van de Toledo.

Verdienstelijk

Uit het motorenaanbod blijkt al wel een beetje dat de particuliere doelgroep misschien nog wel belangrijker is dan de bijtellers. Er zijn namelijk vier benzinevarianten beschikbaar, waar onze 1.6 TDI alleenheerschappij heeft in de categorie diesel. Dat is eigenlijk niet erg, want qua pit is dit een heerlijke motor die de Toledo goed aankan, terwijl de auto zelf niet om meer vraagt. Bij een koude start klinkt hij op lage toeren nog een tikkeltje rauw, maar na de eerste meters verdwijnt het motorgeluid gelukkig al snel naar de achtergrond. Bij lage toerentallen komt de typische dieselkarakteristiek om de hoek kijken en neemt het blok de Toledo op sleeptouw. Wanneer de schakeladviezen aangehouden worden, hoef je krap aan boven de 2.000 toeren te komen en kan je het verbruik prettig laag houden. Onder ideale omstandigheden, met het windje in de rug, lukte het ons zelfs om ruim onder de opgegeven waarde voor buitenwegen te komen: 3,2 liter per 100 kilometer. Zoals gebruikelijk gooien de stadsritjes - ondanks steevast gebruik van het start-stopsysteem - wat roet in het eten, maar met een uiteindelijk gemiddelde van 4,6 liter doet de Toledo het verdienstelijk. Frustrerend voor Seat is dat een aantal 14%'ers het niet veel beter doen. Waar een Seat altijd een dynamisch weggedrag voorstaat, is de Toledo een andere auto. Het karakter van het hele rijden is wat vlak en nodigt niet uit tot rare fratsen. Uitzonderlijke kwaliteiten op het gebied van sturen en wegligging zijn niet te noemen, maar de Toledo zakt ook zeker niet door het ijs. Het is vooral het comfortabele karakter dat de boventoon voert en daar is natuurlijk niks mis mee.

Auto racional

De vroegere Toledo's waren nooit heel spannende auto's, maar wel ruime wagens die weel waar voor hun geld boden. Dat is met deze nieuwe editie niet anders. Toch hoop je stiekem dat het Spaanse temperament, dat Seat bij de Leon weer helemaal teruggevonden lijkt te hebben, zijn weg heeft gevonden naar de Toledo. Op dat gebied moeten we concluderen dat het stempel van het VAG-concern groter is dan de Spaanse invloed. Aan de andere kant betekent dit natuurlijk wel dat er weinig kritiek in technische zin op de auto is te geven. De Toledo lijkt meer een 'auto racional' dan een 'auto emociĆ³n', al heeft Seat die slogan zelf inmiddels losgelaten. Ondanks het feit dat de prijs van onze testuitvoering niet spectaculair lager is dan die van gelijk uitgeruste concurrenten, is die van de instapper dat zeer zeker wel. Met een vanafprijs van 15 mille moet je goed zoeken in de hedendaagse automarkt om zoveel auto voor je geld te vinden.

  • Ruimte
  • Verbruik
  • Scherpe vanafprijs
  • Meer VAG dan Seat
  • Sommige materialen
  • Vlak karakter