Seat Ibiza ST
1.2 TSI Sport

Wilbert Huls - 29 januari 2011

Paradoxaal

Compact en stationwagon. Een combinatie die het nooit echt goed gedaan heeft in Nederland. En laten we eerlijk zijn, het is nuchter bekeken een paradoxale combinatie, want je wil ruimte óf je wil een kleine auto. Toch lijkt ons land er meer en meer in te geloven en het zal niemand verbazen dat daar een financiële reden aan ten grondslag ligt. Zo heeft de Ibiza ST in de Ecomotive-uitvoering het voordeel van het verbruik van een compacte auto, maar net dat beetje meer ruimte van een station. Wij gingen op pad met de andere zuinige motor in de ST, de 1.2 TSI.

Downsizing

Deze nieuwe motor wordt in diverse VAG-producten geleverd en sinds vorig najaar ook in de Ibiza ST. Het is een typisch voorbeeld van een motor waar het label downsizing aan gehangen kan worden. In de Ibiza-familie vervangt hij de 1.6 benzinemotor die eveneens 105 pk leverde, maar dit wel deed met een fors hoger verbruik. Ook al zien de cijfertjes van sec de motorinhoud er niet zo imposant uit, de soepele, compacte motor is dat zeker wel. Waar je bij kleinere motoren wat meer geluid en resonantie verwacht, klinkt deze krachtbron vooral erg verfijnd, temeer omdat het natuurlijk wel gewoon een viercilinder betreft. Het is niet voor niks dat deze kleine motor zelfs grotere auto's als de Volkswagen Touran mag aandrijven. Het vermogen is van een prettige orde van grootte, niet teveel, maar zeker niet te weinig. Met name het feit dat de motor de instructies vlot oppakt, bepaalt het goede gevoel dat opgeroepen wordt.

Opvallend comfort

Doordat de succesvolle zeventraps DSG-versnellingsbak in de aandrijflijn gemonteerd is, ben je verzekerd van een comfortabel rijgedrag. Met het constant lage toerental zoemt de motor rustig op de achtergrond, terwijl de automaat haarfijn aanvoelt wanneer je toch even wat meer pit verlangt. Uiteraard kent de bekende pook ook een sport- en manuele stand, al moet gezegd worden dat de auto daar eigenlijk niet om vraagt. Ondanks dat Seat een sportief merk beoogt te zijn en de gereden Ibiza ST zelfs een sportuitvoering inclusief dito onderstel is, zou je dat geblinddoekt niet direct aan deze auto verbinden. Zelfs met de blinkende zeventien inch rijdt de Seat redelijk gladjes, zou er nog wat meer lucht om de velgen zitten dan zou het best een comfortabele auto kunnen worden. Ook het stuurgedrag valt in datzelfde straatje. Het gaat prettig communicatief, maar is ook weer niet zo scherp dat het het predicaat sportief zou moeten krijgen. En eigenlijk is dat wel prima. Wie immers steeds flink op het gas gaat en rap de hoek om wil kan beter een driedeurs Cupra bestellen.

Zakelijk

Voordeel van deze aandrijflijn zou natuurlijk vooral tot uiting moeten komen in de verbruikscijfers. Seat rept zelf van 5,3 liter per 100 kilometer. Dat zouden bijzonder nette waarden zijn voor een station met meer dan 100 pk en een benzinemotor. Helaas blijkt de praktijk ook wel iets anders. Natuurlijk was het koud en hebben we niet al het comfort uitgeschakeld om brandstof te besparen, maar met zeer bewust rijgedrag kwamen we nog op 6,5 liter gemiddeld. Op trajecten waar je de verbruiksmeter uit het oog verliest en wat meer van de auto gaat vragen schiet je daar dus zelfs nog overheen. Gelukkig kijkt de belastingdienst alleen naar de fabriekswaarden en of je nu zuinig rijdt of niet, je hoeft zakelijk sowieso maar 20% bijtelling te rekenen. Zakelijk is inderdaad een woord dat best aan deze compacte auto verbonden kan worden. Vandaag de dag hoe je je echt niet meer te schamen in een compacte auto en de rijke uitrusting bevestigt dat alleen maar. Climatecontrol, cruise control, stoelverwarming, leren bekleding en xenonverlichting zijn items waar iedereen blij van kan worden. Een en ander is netjes verwerkt in het prima afgewerkte dashboard dat naast zijn degelijke basis wat is opgeleukt met zilvergrijze accenten en rode verlichting. Uiteraard is dat weer voor de sportieve Seat-touch, maar je moet er wel van houden. Met name het rood is een onrustige factor in het interieur. Tot slot kunnen we niet om de knots van een audiobediening heen. Waarom de halfbroertjes, of -zusjes, binnen het concern alles netjes op het stuur verwerkt hebben en de Ibiza een onooglijk ding achter het stuur heeft, is ons een raadsel.

Uitgangspunt

Daarentegen zouden de stoelen verplicht moeten worden. De prachtige leren zetels die met zilverkleurig garen zijn afgestikt zijn een lust voor het oog. Ze zitten heerlijk en als je de dealer ze in de demo heeft zitten die je proefrijdt, moet je echt krap in je budget zitten om ze toch te laten staan voor een paar vlakke, stoffen stoelen. Hoe je de binnenruimte beoordeelt, hangt af van je uitgangspunt. Is het een compacte auto, of is het een stationwagon? Als het laatste je uitgangspunt is, kan het misschien wat tegenvallen. Zie het dus vooral als grote compacte wagen. Op de achterbank houdt de beenruimte niet erg over, maar de hoofdruimte is juist weer royaal te noemen. In de breedte wordt vooral duidelijk dat dit niet de familiebak is, zoals de station van oudsher toch een beetje gezien werd. Zet er twee kinderstoeltjes in en een eventueel derde kind moet zijn adem inhouden om er tussen te komen. Achterin is uiteraard weer meer ruimte dan gemiddeld te vinden om het nodige aan bagage te verstouwen. Doordat de ST niet een standaard pakezel hoeft te zijn, heeft Seat een mooie daklijn en schuin aflopende achterruit in het design kunnen verwerken. Om eerlijk te zijn vinden we dat de ST daarmee qua lijn zelfs mooier wordt dan de vijfdeurs Ibiza.

Wat is het waard?

Nu heeft de geteste ST één groot nadeel. En dat is zijn belastingvrije broer. De Ecomotive is goedkoper in aanschaf, is vrij van wegenbelasting, is zuiniger op ook nog eens goedkopere brandstof en valt in een lagere bijtellingscategorie. De 1.2 TSI kan dus wel inpakken, of niet? Wij denken dat deze benzinemotor toch genoeg plussen heeft ten opzichte van de Ecomotive. Vooral de fijne loop van de motor maakt dat in technisch opzicht veel van de achterstand wordt goedgemaakt, daar bovenop heb je natuurlijk de fors betere prestaties nog. En dat is natuurlijk ook wat waard. Hoeveel? Dat moet ieder voor zich afwegen, maar de liefhebber die zijn gevoel laat spreken zal absoluut gaan voor de 1.2 TSI. Dan heb je een fraaie verschijning met prima prestaties met de voordelen van een compacte auto, maar toch dat beetje extra aan ruimte.

  • Verfijnde aandrijflijn
  • Comfortabel rijgedrag
  • Fantastische sportstoelen
  • Audiobediening
  • Verbruik
  • Kannibalisatie door Ecomotive