Peugeot 208 GTi
1.6 THP

Pawel Piotrowski - 24 augustus 2013

Aandachtstrekker

Als je in de markt bent voor een leuk sturende auto, hoef je heus geen miljonair te zijn. Voor een bedrag van 25 mille kun je bij Volkswagen, Ford of Renault terecht voor een giftige hot hatch. Nieuwste binnenkomer is de Peugeot 208 GTi. Maar een GTi van Peugeot, dat is toch geen serieus snelle auto? Think again. De Fransen hebben er deze keer geen half werk van gemaakt. Met een vermogen van 200 pk en een gewicht van 1.135 kg sprint de kleine Fransman in 6,8 tellen naar 100 km/h. En daarmee heeft de 208 GTi onze volle aandacht te pakken.

Gemener dan zijn broertjes

Een echte hot hatch van Peugeot, het werd weer eens tijd! Want laten we wel wezen, de tussen aanhalingstekens 'sportieve' modellen die het merk de afgelopen jaren op de markt bracht, spraken weinig tot de verbeelding. Okay, de 206 GTi en 206 RC waren leuk, maar daarna werd het angstvallig stil rondom leuke modellen van Peugeot. De leeuw leek ziek en brulde niet meer. De 207 RC en 308 GTi waren best snel, maar konden zich qua rijgedrag niet meten met zowel de concurrentie als hun illustere voorgangers. De RCZ is tof, maar van een heel ander kaliber.

Je hoeft alleen maar een blik op de 208 GTi te werpen om te zien dat het Peugeot deze keer menens is. Onze Blanc Banquise GTi trekt de aandacht niet alleen met zijn maagdelijk witte lakkleur, maar ook met zijn brede schoeisel, forse remschijven en verlaagde onderstel. Ook al is het formaat van de velgen slechts 17 inch, de wielkasten ogen goed gevuld. Het achterbumpertje met diffuser-look en sportuitlaat maakt het plaatje compleet. En dan zijn er nog de diverse roodgekleurde GTi-emblemen, die de vragen van geïnteresseerde voorbijgangers vanzelf beantwoorden. Ja, deze 208 is echt een stuk gemener dan zijn brave leasebroertjes op eco-bandjes.

Naar hartenlust mogen uitleven

Na het opentrekken van de deur zie ik dat de Fransen zich ook op het interieur naar hartenlust hebben uitgeleefd. Mijn blik valt direct op de grote sportstoelen, die er door de profilering en halflederen bekleding onwijs goed uitzien. Ik stap in en plof met mijn achterwerk op de zitting, die een prettige mix van comfort en hardheid heeft. Je moet geen brede schouders of andere lompe lichaamsdelen hebben; de rugleuning is behoorlijk smal uitgesneden en je zit echt klem tussen de sterk geprononceerde zijkanten. Een minpuntje is de verstelbaarheid. Langere bestuurders kunnen de zitting niet uittrekken en de rugleuning is niet traploos verstelbaar. Ook had de hoogteverstelling wat meer speelruimte mogen hebben, naar mijn smaak zit ik net een tikje te hoog in de 208 GTi.

Naast het stoelwerk kenmerkt de GTi zich door het standaard aanwezige leer op zowel stoelen als dashboard, fraaie rode stiksels, aluminium pedalen en pookknop en een opvallende rode bies aan de bovenkant van het kleine sportstuurtje. Het is voor mij de eerste keer dat ik in een 208 zit en het veelbesproken instrumentarium stoort mij helemaal niet. De fraaie klokken met witte wijzers, chromen omlijsting en rode LED-verlichting liggen perfect in mijn gezichtsveld. Peugeot heeft de 208 voorzien van een topinterieur, dat qua design lichtjaren voorsprong heeft op de nogal saaie dashboards van de concurrentie. Neem bijvoorbeeld het grote touchscreen met zijn eenvoudige bediening, dat op de GTi standaard met navigatie wordt geleverd.

Bekend turboblok

Het belangrijkste standaardelement van de Peugeot 208 GTi zijn niet de sportstoelen of luxe uitrusting, maar de tweehonderd trappelende paarden onder de snoezige motorkap. Deze staan niet alleen tijdens een overboost-functie paraat, maar gewoon altijd. De 1.6 THP is een bekend turboblok, dat in verschillende vermogensgradaties in diverse PSA- en BMW-producten wordt ingezet, zoals in de Citroën DS3 Racing en MINI John Cooper Works. Een fijne motor, die uitblinkt met een felle gasrespons en voor een turboblok behoorlijk hoog in de toeren kan klimmen - en dat ook graag doet.

Na het omdraaien van de sleutel wordt de GTi met een donkere brom wakker. Tijdens het warmrijden probeer ik de motor onder de 2.000 toeren te houden, wat door de korte overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak en het aansporende gebrom uit de uitlaat geen gemakkelijke opgave is. Je moet behoorlijk gedisciplineerd zijn om niet direct aan de verleidingen toe te geven. Na een paar minuten is de motor warm genoeg en trap ik het gaspedaal dieper in. Vanaf 1.800 rpm gaat de viercilinder goed los en begin je serieus snelheid te maken. De naald van de toerenteller klimt steeds hoger en ik begin me te herinneren wat voor een fijn blok dit is! De 1.6 THP is niet alleen gezegend met een fel karakter, maar ook met een briljante lineaire vermogensopbouw. Tot 6.800 rpm trekt het kleine blokje gretig door en blijft je rug ferm tegen de rugleuning gedrukt.

Vooral een snelle GT?

Vertaal je dit karakter naar cijfers, dan kom je tot een acceleratietijd van 6,8 seconden van nul naar honderd en een topsnelheid van 230 km/h. De kort gekozen versnellingsbakverhoudingen doen de Peugeot goed. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Citroën DS3 Racing is de motor in de 208 GTi beter bij de les en reageert hij bijtender op commando's van het gaspedaal. Zelfs in de zesde versnelling bij 100 km/h draait de motor voldoende toeren om vlot een tussenacceleratie in te zetten. Keerzijde hiervan is dat je bij 120 km/h bijna 3.000 toeren draait, wat redelijk aan de hoge kant is en het verbruik op snelwegtempo omhoog laat schieten.

Snelheid is slechts een aspect van een hot hatch. Bij de vorige GTi's van Peugeot hadden wij vooral kritiek op het te softe rijgedrag. Bij de 208 GTi hebben de Fransen de stuurinrichting en het onderstel een stuk strakker afgesteld, maar de Peugeot heeft nog steeds meer gemeen met een luxe en snelle GT dan met een hardcore sportwagen. Subframes, veren en schokdempers zijn wel zodanig aangepast dat je behoorlijk hard kan 'hoeken'. De 208 GTi ligt een stuk lager op de weg en laat zich door de directe stuurinrichting met veel precisie over een bochtig parcours sturen. Ga je in een krappe bocht op het gas staan, dan leidt dat niet tot een klapperend stuurwiel of wild doorspinnende wielen. Pas bij snelle koerswijzigingen merk je dat er net iets teveel beweging in de koets zit. Het onderstel is niet plankhard en op slechte klinkerwegen hou je voldoende comfort over. Peugeot is duidelijk niet tot het uiterste gegaan, maar wel voldoende ver om een grote glimlach op je gezicht te toveren. En wie weet, misschien verrassen de Fransen ons in de toekomst nog met een hardcore afgestemde 208 RC.

GTI-embleem waardig

Met de 208 GTi is er eindelijk weer een Peugeot op de markt die het GTi embleem met trots mag dragen. Hij heeft meer dan voldoende vermogen in huis om zich met de stevige concurrentie te kunnen meten. De 1.6 THP motor reageert lekker fel op de stand van het gaspedaal en beschikt voor een geblazen blok over een fijne vermogensopbouw. Maar de 208 GTi kan meer dan alleen hard rechtuit knallen. Onderstel en stuurinrichting zijn zodanig aangepast dat het weggedrag eindelijk weer GTi-waardig is. De Fransen zijn weliswaar niet tot het uiterste gegaan, maar die wetenschap maakt het rijden in de 208 GTi niet minder leuk.

  • Soepele en alerte motor
  • Goed gebalanceerd onderstel
  • Complete uitrusting
  • Verstelbaarheid van de stoelen kan beter
  • Motor draait op de snelweg teveel toeren
  • Niet leverbaar als vijfdeurs