Op het repertoire van een 'hot hatch' staan snelheid en scherpte. Door de meeste autobouwers worden deze eigenschappen met een flink aangepast uiterlijk onderstreept en ook Peugeot volgt tot op de dag van vandaag dit recept. Het merk uit Sochaux heeft echter een grote gave: ook bij de GTI's hebben ze altijd de Franse stijl en charme behouden. Hierdoor bewees een GTI van Peugeot altijd de smaakvolle keuze te zijn. Met de 308 GTI hebben ze er eindelijk weer eentje in het gamma.
Deze esthetische kwaliteit mag de ene zijde van de aantrekkelijkheid van GTI's met de leeuw zijn, de andere zijde is natuurlijk de échte roem van de snelle Peugeots: het samenspel van onderstel en weggedrag. De uiterst rappe 205 GTI is vanwege zijn geweldig communicatieve onderstel en vlijmscherpe besturing welhaast een mythe geworden, maar vooral het beruchte 'kontje omgooien' bij gas liften in snelgenomen bochten doet liefhebbers nog altijd glimlachen. De 309 GTI en de 306 GTI waren van hetzelfde laken een pak en eveneens bloedsnel: een standaardsprint in pakweg 8 seconden is ook nu nog allerminst beschamend. Door deze historische traditie maakt Peugeot het zich niet gemakkelijk om deze 308 als GTI te verkopen.
Als het gaat om styling en onderscheid ten aanzien van de zwakkere broeders, dan scoort hij net zoveel punten als zijn stamvaders. Want wat een verschil met bijvoorbeeld een VW Golf GTI, om maar niet te spreken van een schreeuwer als de Honda Civic Type R. De 308 GTI biedt een charisma, waarbij voornoemde auto's verbleken en waarvoor een handjevol smakelijke details de verantwoording draagt. We noemen schitterende 18 inch velgen met de prachtige naam 'Lincancabur', de iets verlaagde voorbumper, de achterbumper met diffusorlook en de subtiele dubbele uitlaat. Deze optelsom zorgt ervoor dat de van nature niet heel fraaie 308 verandert in een goed ogende 'hot hatch'. Naar mijn smaak is het helemaal af als u na aanschaf de GTI-logo's met opzichtige rode 'i' weg zou föhnen en poetsen. Zulks heeft een Peugeot niet nodig. Gelukkig wordt de smaak en stijl in het interieur vervolgens gewoon voortgezet. Mooie aluminium pedalen, uitnemende halflederen stoelen en een afgevlakt stuurwiel completeren als GTI het sowieso al fraaie interieur van de 308.
Als het echter op weggedrag en prestaties aankomt, dan is de 308 GTI niet zo opwindend als zijn voorgangers. Even slikken voor de diehard, maar er blijft voldoende plezier te beleven met de dikste 308. De 200 pk sterke 1.6 THP uit de RCZ en de Mini Cooper S is een heerlijk blok: door zijn gretige karakter en mooie motorgeluid is het een uitdagend machientje, die vooral boven de 3.500 tpm heerlijk doortrekt. Daarmee wordt de 308 GTI een snelle, maar geen supersnelle auto, want een Golf GTI moet je echt voorbij laten gaan. Wat opvalt is dat deze motor zich ook uitstekend voor 'het nieuwe rijden' leent. Zelfs bij 80 km/h in de zesde versnelling voel je dat de motor voldoende sterk is om er zonder mokken vandoor te gaan: geen wonder als je bedenkt dat zijn maximum koppel al bij 1.750 tpm paraat staat. Deze soepelheid komt op het conto van een 'twin scroll turbo', die al bij lage toeren druk opbouwt. Dit had mede tot gevolg dat ons gemiddelde testverbruik op een keurige 1:12 uitkwam.
De nieuwste GTI is weliswaar minder gefocust dan zijn voorgangers, Peugeots kennen en kunnen komt wel degelijk tot uiting als je de 308 GTI met gezwinde spoed over een bochtig traject blaast. Het behoorlijke gewicht van bijna 1.400 kg lijkt te verdwijnen, zodra je een potje gaat hoeken. De auto heeft een enorme grip en dat wordt pas heel laat in onderstuur omgezet. Qua bediening mocht het wel wat beter, want de besturing is eigenlijk te licht - hoewel het gevoel wel toeneemt als de auto eenmaal ingestuurd is - en de pook maakt net te lange slagen om snel te kunnen schakelen. Het onderstel is echter zeer communicatief, maar toch net ook weer net niet hard genoeg om de scherpte en strakheid van de meeste concurrenten partij te bieden. Daarbij moet worden aangetekend dat de 308 GTI een groot stuk comfort heeft behouden en slechts op korte oneffenheden wat straf is. De 308 GTI laat zien dat Peugeot terecht faam heeft verworven met het ontwikkelen van dergelijk gebalanceerde onderstellen.
Het grote pluspunt van de 308 GTI is zijn prijs. Voor de dikke 33 mille die de testauto moet opbrengen is zelfs een navigatiesysteem en xenonverlichting aan boord. Bovendien speelt ook de GTI de grote troef van de 308 uit: ruimte. Desalniettemin zijn de eigenschappen die een GTI kenmerken aan boord: de 308 GTI is snel, dynamisch, soms zelfs uitdagend en ziet er dik - lees: bijzonder smaakvol - uit. Het is alleen zo dat de bekendste concurrenten allemaal net even een tandje scherper en sneller presteren. Concluderend maakt dat de 308 GTI nog steeds tot een heerlijk smaakvolle 'hot hatch', maar de benaming GTI gaat iets te ver. Peugeot had beter een andere traditierijke naam kunnen herintroduceren: XSI.
Fotografie: Martijn Koevoets