Peugeot RCZ
1.6 THP 200pk

Wilbert Huls - 27 juni 2013

Onderbelicht

De meeste mensen zien Peugeot als een degelijk en braaf automerk. In elke gangbare klasse biedt Peugeot de consument een net alternatief. De sportieve kant van de Fransozen is vaak wat onderbelicht, terwijl ze toch in het recente verleden imponerende successen boekten tijdens de 24 heures du Mans en vroeger een paar illustere GTi's in het gamma hadden. De GTi-badge heeft inmiddels zijn weg weer gevonden naar de 208, de auto waarmee Nederlander Kevin Abbring in gewijzigde vorm rallysuccessen boekt. Er is echter één model in Peugeots line-up dat puur als sportieveling ontwikkeld is: de RCZ.

Oogstrelend

Een aantal jaar geleden kwam de RCZ op de markt en met de geleidelijke makeover van de andere Peugeots moest ook deze eraan geloven. De grote bek heeft plaatsgemaakt voor een verfijnder, maar venijniger front. De donkere koplampen zijn wat kleiner en de luchtinlaten vormen een lijnenspel dat in balans is, afgewerkt met een setje obligate ledstrips voor overdag. Buiten het front moeten de verschillen met de eerste generatie met een vergrootglas gezocht worden. Deze uitvoering valt sterk op door zijn uitdossing in parelmoer wit in combinatie met zwarte stijlen en een echt (!) carbon dak. Gebogen lijnen maken dat de RCZ iets van snelheid in zijn uiterlijk heeft, maar zorgen ook voor een mooi plaatje met als absoluut juweel het prachtige dak dat met zijn concave buiging doorloopt in de achterruit. Een double-bubble Zagato voor de 'kleine' portemonnee dus.

Looking good

Het interieur ziet er erg goed uit. Mooie vormgeving wordt gecombineerd met een prettige bruikbaarheid. Opvallende elementen zijn grote klokken en het afgeplatte sportstuur, dat nog meer opvalt door de afwezigheid van knoppen. Peugeot kiest ervoor om de bekende instrumenten als audio- en cruise controlbediening op stengels onzichtbaar achter het stuur te zetten. Het stuur ziet er dan mooi opgeruimd uit, maar in de bediening heb je in de gewenningsperiode nog wel eens ruzie met stengels voor ruitenwissers en knipperlichten. Het kan onmogelijk niet zo bedoeld zijn; de heuveltjes die gevormd worden door de ventilatieroosters en het analoge klokje, doen denken aan de buiging van het dak. Het dashboard is van boven bekleed met leer en afgewerkt met een wit stiksel, waarmee het een sportieve finishing touch krijgt.

Ook de sportstoelen hebben een heerlijke aanblik. De verschillende materialen, de sportieve vorm met de opstaande randen en de hoofdsteun uit één stuk vormen een aantrekkelijk geheel. Des te spijtiger dat ze niet zo'n sportieve zit hebben als ze doen vermoeden. De breedte is niet instelbaar, maar bovendien is de ondersteuning vanuit de zijkant en op het zitvlak niet zoals het zou kunnen zijn. Dat het achterbankje er voor de show is, is een inkoppertje. Prima voor een kort ritje met kinderen, maar verder vooral geschikte als praktische aflegruimte. Onder de achterklep is daarentegen een royale ruimte te vinden, dat maakt de RCZ ideaal voor een roadtrip voor twee.

Pwoaaap....

Met de 1.6 THP 200 pk in het vooronder is dit de sterkste RCZ die te koop is. Hij is daarmee voorzien van een fijn, krachtig blokje dat een klassieke turbokarakteristiek heeft. Je moet lekker op toeren komen en blijven om de echte boost te ervaren. Het maakt dat je met deze speelse auto op diezelfde manier moet omgaan. Wanneer je even doorhaalt, word je aangemoedigd door een stevig - maar niet schreeuwerig - pwoaaap uit de uitlaat. Zodra de motor weer onder de pakweg 3.000 toeren zakt, verandert de auto langzaam weer in een gemoedelijke reisgenoot. Het maakt dat je de auto makkelijk met twee totaal verschillende karakters kan besturen. Uiteraard is het onderstel aan de stugge kant en wordt het voor dat beetje extra gevoel nog geholpen door het negentienduims lichtmetaal. Maar toch is het niet hardcore sportief en dat betekent ook nu dat je er makkelijk twee kanten mee op kunt.

Hard rechtuit is een paar keer leuk, maar het echte genot moet uit het bochtenwerk gehaald worden. Juist omdat je dan zelf bewuster het toerental hoog moet houden, maar vooral omdat je met de voorwielaandrijver zo fijn de grens op kan zoeken zonder dat het gauw listig wordt. Met zijn lage en brede voorkomen lijkt het of de RCZ soms aan het wegdek vastgezogen zit; pas wanneer je het echt bont maakt of de ondergrond te wensen overlaat, merk je dat de voorwielen liever naar de buitenbocht willen.

Gewoon zichzelf

De RCZ kent geen schakelindicator en geen start-stopsysteem en dat is vandaag de dag haast uniek. Op dezelfde manier is het opvallend dat je, zelfs met het zesde verzet ingelegd, nog zo'n 3.300 toeren draait wanneer je 120 km/h rijdt. Voor de rust in de cockpit zou het op zulke momenten prettiger zijn als het toerental een stukje lager uit zou komen. Peugeot is te prijzen dat dit wagentje niet voor de zuinigheid in de markt wordt gezet, want daar zijn immers de 107 of 508 HYbrid4 voor bedacht. Toch doet hij het niet gek, want met een opgave van 6,7 liter per 100 kilometer zit hij aardig op één lijn met vergelijkbare auto's. Wij kwamen op 7,5 liter uit en ondanks dat dat wat hoger is, vinden we dat prima. Het laat zich immers raden dat deze Peugeot niet alleen maar rustig gecruiset heeft. Toch blijven we een beetje zitten met de vraag of dit met simpele technieken en een iets andere overbrenging bij de zesde versnelling nog wat zuiniger gekund.

Meervoudig aantrekkelijk

Als we na de hernieuwde kennismaking met de RCZ de balans opmaken, overheerst het enthousiasme. Het blijft een prachtige auto, sterker nog, wat ons betreft heeft de facelift hem echt goed gedaan. Ook in het rijden heeft de sportieve Peugeot precies wat je van hem verwacht. Het is een echte rijdersauto, waarbij de beleving en de actieve deelname van de bestuurder het plaatje inkleuren. Juist omdat je er zonder problemen lange stukken mee kan overbruggen, is het een heerlijke reiswagen tegelijk, maar dan wel voor twee. Sportief met een duidelijke dagelijkse insteek. En die slotsom doet ons een beetje dromen van een meer hardcore versie. Zoals Audi een RS-versie van de eeuwige evenknie in de markt heeft gezet, zou het fantastisch zijn als Peugeot hiervan iets extremers kon neerzetten. De RCZ kan het hebben en vraagt er stiekem wel een beetje om. Maar goed, we moeten niet te ver doordraven, want daar wordt zo'n wagen weer veel duurder van, terwijl hij nu zo aantrekkelijk in de markt is gezet. De uitvoering zoals hier getest komt op net geen 45 mille, waar de RCZ al voor 10.000 euro minder in de prijslijsten is te vinden. Zie daar maar eens een gelijkwaardig uitgedoste sportieveling voor te vinden.

  • Prachtig design
  • Echt rijden
  • Goed geprijsd
  • Stuurwielbediening onzichtbaar
  • Steun stoelen
  • Toeren op snelweg