Mercedes-Benz SLK
200 BlueEFFICIENCY

Harold Rolloos - 15 augustus 2011

Mannelijker

Hoe graag we het ook hadden gewild: de zomer van 2011 gaat niet de boeken in als een mooie zomer met veel zwoele avonden. Juli was erg nat en augustus is al niet veel beter. Zonaanbidders boeken massaal een last-minute en ook voor cabriorijders is het zoeken naar de spaarzame momenten. Als zo'n moment zich dan aandient wil je er ook volop van genieten. De Mercedes-Benz SLK is een auto die daar erg geschikt voor is. Geeft deze roadster ons wel dat zomergevoel wat we zo missen?

Barbie

Met de derde generatie SLK komt Mercedes-Benz met een veel mannelijker model dan we gewend zijn van de voorgangers. Sinds de introductie in 1996 werd de cabriolet met metalen dak regelmatig 'kappersauto' genoemd. Dat kwam in de eerste plaats door de vele ronde vormen, maar de SLK werd ook regelmatig Barbie-Benz genoemd op het internet en dat draagt natuurlijk ook niet bij aan een stoer imago. Bij deze derde generatie is dat dus anders; zo werd tijdens het ontwerpen duidelijk gekeken naar de SLS AMG en de nieuwe CLS. Vooral in de neus zien we dat terug. De grote grille en scherpe lijnen in de koplampen doen de SLK goed en geven hem een agressieve look. Uiteraard kon LED-dagrijverlichting niet uitblijven en dezelfde techniek zien we ook terug in de achterlichten. De uitlaatpijpen aan beide kanten van de achterzijde maken het sportieve plaatje compleet. Door schonere technieken is de roadster aantrekkelijker geprijsd dan zijn voorganger; vanaf 47 mille staat er al een SLK 200 voor de deur. Ga je los in de optielijst zoals dat ook bij onze testauto is gebeurd, dan kom je zomaar aan zo'n 63.000 euro.

Weer die SLS

Ook het interieur verdient een dikke pluim. Het oogt erg sportief en de gebruikte materialen zijn van een hoog niveau. Op het instrumentenpaneel zitten bijvoorbeeld vier ventilatieopeningen, waarvan de vorm weer doet denken aan die van de SLS AMG. Het compacte stuurwiel kennen we uit de nieuwe C-Klasse en ligt dus ook hier lekker in de hand. De wangen van de fijn zittende sportstoelen sluiten prima rond het lichaam, waardoor je verzekerd bent van een goede zijdelingse steun. De SLK is niet alleen compact aan de buitenkant, ook in de Benz is er weinig opbergruimte aanwezig. Datzelfde geldt voor de kofferruimte. Met het dak gesloten kan er nog 335 liter mee. Ga je open rijden - wat je al gauw zult doen met de SLK zodra de omstandigheden het toelaten - dan blijft er slechts 225 liter aan laadruimte over. Onze testauto is voorzien van een navigatiesysteem van Becker, dat nieuw is voor deze roadster. Het is goedkoper dan het standaardsysteem van Mercedes, maar werkt ook minder prettig. Niet alleen is het erg traag, ook is het beeldscherm aan de kleine kant. Anderzijds, het brengt je uiteindelijk wel naar je bestemming. Een andere optie in deze SLK is een audiosysteem van Harman/Kardon. Maar liefst veertien speakers zorgen voor een geweldig geluid, waardoor je ook met open dak volop kunt genieten van je favoriete muziek via cd, USB of direct streamen vanaf je smartphone via de bluetooth-functie.

Open, open, open!

Het dak open, dat is toch de reden waarom je een SLK aanschaft. De spaarzame momenten voor open rijden die zich tijdens onze testperiode aandienden, grepen we dan ook met beide handen aan. Het dak vouwt zich - alleen in stilstand - mooi op in de bagageruimte en het is tijd om te gaan. Al snel valt op dat de wind bij snelheden boven de tachtig kilometer per uur vrij spel heeft in het interieur. Mercedes-Benz heeft daar wat op gevonden: de Airguide. Het is een draaibaar en doorzichtig windschot aan de achterkant van de rolbeugel. Erg slim bedacht en ook bijzonder praktisch, al heeft de bestuurder er duidelijk meer profijt van dan de passagier, omdat het systeem meer wind aan de passagierszijde veroorzaakt door de stand van de windschotten. Ook deze SLK is voorzien van de Airscarf dat warme lucht uit een rooster onder de hoofdsteun blaast. Erg prettig om tijdens koelere dagen toch open te kunnen rijden, al gaat het effect snel verloren als je zelf een hoge kraag of sjaal draagt tegen de kou. Met het dak gesloten hoef je hier dus geen gebruik van te maken, maar is het rijden in de SLK wel minder leuk. Mercedes-Benz heeft hier als antwoord het panorama variodak op, waardoor je ook gesloten de zon of sterrenhemel kunt zien. Leuk bedacht, maar het cabriogevoel zal het nooit evenaren.

Basismodel

De SLK 200 waarmee wij onderweg zijn is dus het basismodel met een 1.8 liter viercilinder. Dat lijkt weinig, maar het blok perst er wel 184 pk uit wat in de praktijk meer dan voldoende is voor deze Benz. Dit testexemplaar werd voorzien van de optionele 7G-Tronic automatische transmissie. Bij de C Estate waren we niet heel enthousiast over de motor/bak-combinatie; in het geval van de SLK is dat een ander verhaal. De automaat schakelt niet alleen snel, maar ook erg soepel. Het motorgeluid van deze 1.8 is niet spannend, vandaar dat Mercedes-Benz ervoor heeft gezorgd dat er tijdens het schakelen een plof uit de uitlaat klinkt om de bestuurder toch dat beetje sportiviteit te bieden. Daarnaast draagt 7G-Tronic bij aan een zuiniger verbruik, waar het stop/start-systeem eveneens aan bijdraagt. Volgens de Stuttgarters verbruikt de SLK 6.1 liter per 100 kilometer. In gesloten toestand kwamen wij tot 6.5. Met het dak eraf en rustig cruisen haalden we een verbruik van 7.5 liter op 100 kilometer. Ga je sportief rijden, dan zal het ongetwijfeld hoger liggen. De SLK is overigens niet bedoeld om sportief gereden te worden - de nadruk ligt meer op comfort - maar toch kun je zeker lol beleven aan deze cabriolet. Hij stuurt best scherp, ligt heel behoorlijk op de weg en het onderstel is zelfs aan de stugge kant te noemen. Desalniettemin is deze Benz een heerlijke cruiser die tijdens de open momenten een glimlach op je gezicht tovert.

Fijn compromis

Als de weergoden je in de zomer in de steek laten - zoals dit jaar het geval is - biedt een coupécabriolet zoals de Mercedes-Benz SLK de uitkomst. Gesloten is het een prettige cruiser, maar ieder moment dat je dakloos kunt rijden wordt optimaal benut. Wel is het zo dat de wind behoorlijk vrij spel heeft bij hogere snelheden in de auto. De 1.8 liter viercilinder biedt meer dan voldoende vermogen en vormt een goede combinatie met de 7G-Tronic automatische transmissie. Verder kenmerkt de SLK zich door zijn comfortabele rijeigenschappen, waarbij je zelfs af en toe een vleugje sportiviteit kunt verwachten. Waren de twee vorige SLK's dus nog wat vrouwelijk, met de nieuwe SLK weet Das Haus ongetwijfeld ook menig mannelijke kopers aan zich te binden.

  • Fraaie verschijning
  • Soepele en sterke motor
  • Comfort en vleugje sportiviteit
  • Wind heeft vrij spel bij hogere snelheden
  • Becker navigatiesysteem werkt niet optimaal
  • Weinig opbergruimte