Ford S-MAX
2.2 TDCI S-Edition Individual

Wilbert Huls - 5 september 2011

Doe eens gek

Dat een zevenzitter er tegenwoordig niet meer suf hoeft uit te zien, zijn we inmiddels al gewend. Met name de compactere uitvoeringen hebben bij ieder merk een eigen gezicht. Voor de grote MPV's lag dit toch altijd nog een beetje anders. Buiten de details blijft het oneerbiedig gezegd toch altijd een busje. Toen Ford in 2006 met de S-Max kwam, bewees het merk dat het toch anders kon. De S-Max liet met gemak het succesnummer van Renault - de Espace - achter zich en werd met afstand de best verkochte grote MPV. Om het laatste beetje stof van het imago van de zevenzitter af te vegen, bood Ford ons de S-Max nogmaals aan, maar dit keer werden alle opties aangekruist op het bestelformulier.

S-Edition

Aan de buitenzijde is in één oogopslag te zien dat dit meer is dat zomaar een zevenzitter. Grotendeels is de S-Editionuitvoering daar verantwoordelijk voor. In deze uitvoering beschikt de S-Max onder andere over sportievere bumpers, een zwarte grille, privacy glass, achttien inch lichtmetaal en een achterspoiler. Dit klinkt als een degelijk aangepakte 'versjonnificatie', maar toch is het geheel ingetogen sportief. De lakkleur, Hypnotic Silver, zorgt er ook voor dat het allemaal toch chic blijft. Waar de S-Max in het begin direct onderscheidend was bij de grote zevenzitters, moet je nu toch weer met wat anders komen, aangezien er relatief veel S-Maxxen in ons land rondrijden. Zo'n S-Edition is in dat geval een goede keuze, want ondanks dat het nog een S-Max blijft, wijkt hij optisch toch behoorlijk af van de andere uitvoeringen. Het was dan ook een vreemde gewaarwording om deze week niet zozeer de pokdalige puberjongetjes rond een testauto te hebben zwermen, maar dat er nu een paar keer een degelijke huisvader even afstapte en zelfs een blik naar binnen wierp bij de geparkeerde S-Max.

Individual

Dat dit een superdeluxe exemplaar is, wordt direct duidelijk als we binnenin kijken. De stoelen zijn namelijk Individual uitgevoerd. Het karamelkleurige leer is behoorlijk aanwezig, niet in de laatste plaats omdat de stoelen behoorlijk sportief zijn vormgegeven. De kleur vinden we persoonlijk wat minder staan bij het verder toch zakelijk ogende interieur, maar gelukkig valt over smaak niet te twisten. Wat echter niet hoort, is dat de voering al door de perforaties van het leer naar buiten komt. Zeker niet omdat wij de kilometerteller persoonlijk pas over de 10.000 heen hielpen en het individualpakket maar liefst 4.300 euro kost, waarbij de laatste twee stoelen nog apart afgerekend moeten worden à raison de 2.300 euro. Voor dat bedrag moet het gewoon perfect zijn. Gelukkig zit je op vrijwel iedere plek als een vorst. Zelfs de achterste rij is niet alleen aan de allerkleinsten voorbehouden, al is de ruimte natuurlijk wel iets beperkter als op de stoelen ervoor en vraagt de instap wat meer lenigheid. Wanneer alle stoelen gebruikt worden kunnen er nog steeds twee boodschappenkratjes achterin worden gezet en het laat zich raden dat er een zee van ruimte ontstaat wanneer de achterste twee stoelen helemaal vlak gelegd worden. Voor die situatie beschikt de S-Max nog over een afdekscherm en een mat, alleen zijn deze spullen niet makkelijk te vervoeren wanneer je toch besluit om de twee achterste stoelen omhoog te klappen. Zeker het opgerolde afdekscherm is met zijn enorme breedte nergens handig neer te leggen.

Nog twee pakketjes

Het dashboard is heel herkenbaar Ford. Het ziet er georganiseerd en zakelijk uit. Ondanks dat er nogal wat opties zijn aangevinkt bij het bestellen van deze auto, kom je niet om in de knopjes en schakelaars. Veel functies zijn ondergebracht in het multimediasysteem en de overige functies zijn op logische plekken handig verdeeld over het interieur. Helaas valt het materiaalgebruik bij sommige knoppen wat tegen. Zo worden er blokkige, zwarte knopjes gebruikt voor bijvoorbeeld het bedienen van de elektrische ramen of het zonnescherm voor het panoramadak. In een Sierra waren het blitse knopjes geweest, maar binnen het interieur van de S-Max detoneren ze. Gelukkig blijven het wel uitzonderingen, want fijn afgewerkte delen van aluminium en chique pianolak bepalen vooral de aanblik van het dashboard. Voor het gerief van de bestuurder is deze Ford nog eens voorzien van twee pakketten naast de eerder genoemde onderdelen van Styling S-Pack en het Individual Pack. Allereerst Is er het Premium Business Pack met bijvoorbeeld een achteruitrijdcamera, parkeersensoren rondom, navigatie, premium sound system en spraakbesturing. Daarnaast is er het Driver Assistance Pack dat vooral het rijden moet veraangenamen. We noemen adaptive cruise control, blind spot information system, lane departure warning en instelbare dempers. Helaas was de lane departure warning soms wat overactief op het materiaal dat voor asfaltreparaties wordt gebruikt. Natuurlijk kan het systeem eenvoudig uitgeschakeld worden, maar je bent er natuurlijk niet altijd op bedacht.

Sportstand graag

Zeg je Ford, dan zeg je fijn stuurgedrag. Bij deze S-Max is dat niet anders. Voor een grote MPV stuurt hij ontegenzeggelijk goed. De sportstand vonden we daarbij wel noodzakelijk, want in de comfortstand voelde een bocht direct minder prettig aan en deinde de auto wat meer op slecht wegdek. Door het formaat van de auto blijft de auto in de sportstand nog steeds comfortabel genoeg en wij hebben hem - buiten het testen - dan ook vooral in die stand gehouden. Nu hoor ik sommigen van jullie aan de andere kant van het scherm weer denken dat het weer zo'n autojournalist is die altijd sportief wil rijden, maar dat is niet het geval. Deze auto vraag vooral om heerlijk relaxt te rijden. Natuurlijk heb je de beschikking over 200pk, maar die motor maakt vooral dat alles makkelijk en soepeltjes gaat. Het is gewoon een heerlijke gedachte dat je vanuit cruisende toestand op ieder moment een beroep op de motor kan doen om er een paar schepjes bovenop te doen. De automaat reageert daarbij altijd vlot, maar heeft helaas niet de verfijning van een Powershift-automaat. Waar we bij de demping graag standaard voor sport kiezen, doen we bij de automaat precies het tegenovergestelde. Wat ons betreft is de sportstand - en de daaraan verwante manuele stand - overbodig, aangezien je in Drive een beter verbruik haalt maar toch prima een wat pittiger rijstijl te berde kan brengen. Wij kwamen op een gemiddeld verbruik uit van 7,8 liter per 100km. Geen bijzondere waarde als het gaat om zuinigheid noch gulzigheid. Ford stelt het met 7,1 liter gelukkig allemaal niet veel rooskleuriger voor.

Proeftuintje

Nee, stoffig was de S-Max al niet. Met deze aankleding al helemaal niet meer. Het is vooral een heel prettige, royale reiswagen. Voorzien van alle luxe die je maar bedenken kan. Daarnaast heb je wel de ruimte om een groot gezien te vervoeren, waar het bij ruime zakenauto's toch bij drie kinderen wel ophoudt. Toch maakt dat van deze geteste S-Max nog niet de ideale auto voor een huisvader. Want wees eerlijk, 80 mille, dat is niet meer normaal voor een gezinsauto. Gelukkig hoeven we de auto ook niet zo te bekijken, maar is deze demo vooral een proeftuintje van alles waar Ford vandaag de dag toe in staat is. En bij het bestellen kan ieder voor zich zorgvuldig afwegen welke vinkjes wel en welke niet gezet gaan worden. Toch zijn wij stiekem wel fan geworden van de S-Edition en doordat die alleen met de krachtigste motoren leverbaar is zit je evengoed aan een vanafprijs van 48.000 euro. De Trend Business is er echter vanaf 34.669 euro en dan rijd je nog steeds luxe en in een grote MPV die er niet uitziet als een busje.

  • Stoer uiterlijk
  • Zeer ruim
  • Heerlijke reiswagen
  • Materiaal knopjes
  • Voering stoelen
  • Actieve lane departure warning